Orienteringsskor eller löpskor

Jag funderar på att köpa nya löpskor och har några funderingar.
Jag springer mest på stigar och i skogen för det är roligast ;) Jag springer även ofta på elljusspår, väldigt sällan på asfalt dock, det är när det inte går att springa vid sidan om.
När jag skriver springa så rör det sig om jogging.
Jag försöker vara med på minst en orienteringstävling per år också, mest för att det är skoj ;)
På dom tävlingarna använder jag mina väldigt välanvända silva (med metaldobb ;)) som jag köpte för 12-13 år sedan.
Nu har jag sett att det finns massa trailskor och sånt att köpa, vad är det för skillnad på dom egentligen? De ser ut att ha ganska hög sula för att springa i terräng, känns som man riskerar att vricka fötterna ganska rejält. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Är det någon som har rekomendationer på orienteringsskor och ställen man kan köpa sådana på nätet, det är dåligt med sånt här i luleå.

MVH
/nisse

schweingaard; sa:
Nu har jag sett att det finns massa trailskor och sånt att köpa, vad är det för skillnad på dom egentligen? De ser ut att ha ganska hög sula för att springa i terräng, känns som man riskerar att vricka fötterna ganska rejält. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Är det någon som har rekomendationer på orienteringsskor och ställen man kan köpa sådana på nätet, det är dåligt med sånt här i luleå.
Vi verkar ha liknande löpvanor. När jag springer på stigar, vandringsleder eller orienterar på någorlunda fast underlag använder jag mina Montrail Vitesse och de trivs jag väldigt bra med. De ger bra fäste på det mesta och bra stöd trots relativt tjock och hög sula.
Jag har dock tänkt att komplettera dem med ett par IceBug för att bl.a. kunna springa mer på vintern. Vilket par jag ska ta med på KIMM i höst har jag dock inte bestämt än... ;)

Kolla på http://www.montrailservice.se/ för mer information om Montrailskor samt var och hur du kan köpa dem.
Sedan finns det ju en drös med andra skomärken och skomodeller som också kan vara funkis, t.ex. Innov8, VJ, Salomon och många av de "vanliga" löpskomärkena. Vilka skor som passar bäst beror dock till stor del på var man springer. Jag valde mina Montrail för att de är allround, populära bland multisportare och fick bra betyg i Utemagasinets test för ett par år sedan.
[Ändrat av haskell 2005-04-25 kl 15:40]

Isbaggar

Hej,

mina löpvanor (minus orienteringstävling) liknar dina relativt väl. Har inför FEM 60 i sommar införskaffat ett par Icebug MR2. De använder jag nu i princip uteslutande... bortsett från när det gäller väg/grusväg. Det tycker jag fungerar bra...

Mvh
Niklas

Angående övriga skor för terränglöpning så tycker jag att det har gått lite troll i vad som får kallas "trailsko" och liknande. Om du går in i en vanlig (Inter-)sportbutik så har de en hel hylla med trailskor, som vid närmare påsyn ofta är tunga men rejäla, gråfärgade gångskor med hal sula.

Har provat 2 olika TNF-modeller och en Salomonmodell som alla marknadsförts som traillöpningsskor. Jag köpte dem på olika reor för att ha stadiga vardagsgångskor, men springa skulle jag aldrig göra i dem.

Jag föredrar "riktiga" löpskor, lätta och med mer tonvikt på sulans mönster än på dess stötdämpning. På så vis blir skon smidigare och sitter "tightare", dvs mindre sko mellan dig och stigen, vilket både ger bättre kontakt med underlaget (=mindre risk att skada sig) och mindre risk att fastna/slå i sten/liknande (=mindre risk att skada sig). En icke OL-sko kan du även använda på asfalt om det är väldigt lerigt ute, och du slipper problemen med att "ställa om" mellan OL-skor och vanliga träningsskor.

Ett plus är om skon inte suger upp vatten, dvs består av så lite tyg som möjligt. Jag har inte alls fallit för konceptet med GTX i löpskor.

Adidas hade en jättefin sko, "Supernova Trail" för nåt år sen som slutat produceras.

Men Montrail Vitesse låter intressant, ska testa den vid tillfälle. Kommer själv att komplettera en renodlad trailsko (Vitesse eller Icebug) med en vanlig träningssko, sannolikt en Asics.

schweingaard; sa:
Jag funderar på att köpa nya löpskor och har några funderingar.
Jag springer mest på stigar och i skogen för det är roligast ;) Jag springer även ofta på elljusspår, väldigt sällan på asfalt dock, det är när det inte går att springa vid sidan om.
När jag skriver springa så rör det sig om jogging.
Jag försöker vara med på minst en orienteringstävling per år också, mest för att det är skoj ;)
På dom tävlingarna använder jag mina väldigt välanvända silva (med metaldobb ;)) som jag köpte för 12-13 år sedan.

MVH
/nisse

Jag kör mest med mina VJ Sarva, både i skogen och på vanliga gångvägar i stan. Sarva är ju lite högre än
t ex Icebug, men jag har aldrig upplevt detta som ett problem, skon är inte lika bred som "riktiga" löpardojjor. Eller nåt :).

Funkar bra för mig som allrounddojja i alla fall.

//J

Strykarräven; sa:
joru; sa:
Jag kör mest med mina VJ Sarva, både i skogen och på vanliga gångvägar i stan.
...
Funkar bra för mig som allrounddojja i alla fall.

//J
Nöts inte metalldobbarna i Sarvan ned på asfalt?

Jo :). Asfalt och hårda trottoarer käkar dobbar.

Men jag springer nästan aldrig på asfalt eller trottoar, mest blir det grus eller terränglåda.

//J

Även orienteringsskorna har ju utvecklats. VJ:s och silvas senaste modeller är ganska långt från gamla S&M, kompassrosen mfl. Numera har de bättre orienteringsskorna sulor med dämpad häl, uppbyggnad i hålfoten mm.

Jag gick mer och mer mot att använda löparskor vid alla tillfällen utom ren orientering för jag tyckte orienteringsskorna slet för mycket på ben och fötter. Men sedan jag bytte till senaste modellen av VJ integrator så har jag börjat använda orienteringsskor igen till vanlig stiglöpning för det bättre greppet och den bättre balansen. Otroligt sköna skor.

Orienteringsprylar på nätet:
http://www.ncsport.com/
[Ändrat av skrinnare 2005-04-26 kl 21:14]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg