oreducerade ekrar (på Cannondale Touring)

Hej!

Finns det någon anledning att det sitter oreducerade 1.8mm-ekrar på Cannondale Touring?

Enligt Cycloteket (som sålt den) ska det sitta Competition-ekrar på, "det bästa och starkaste man kan få". Inget av det verkar stämma; ekrarna verkar vara oreducerade och i alla fall glappar de i 2.0-nipplar (och motsvarande att 2.0-ekrar inte passar i ursprunglig nippel), och det finns ju starkare touringekrar.

Två ekrar behöver bytas, och planen är nu att passa på att byta allt till Alpine III. Åsikter?

Liselott
 
Hur många

ekrar är det per hjul? Är det DT Comp nipplar som inte passar?

Framhjulets ekrar kanske det är onödigt att byta. Men att rikta det och massera hjulet i omgångar är inte fel.

DT Comp skulle jag välja på bakhjulet. Men viktigast är att hjulet byggs med omsorg.

Thure
 
Que?

Har du Alpine III på framhjulet är det mest logiskt att välja dessa på bakhjulet också.

Varför då?


Och varför öht använda Alpne-ekrar ngn annanstans än höger sida i bakhjulet?
Där och endast där kan det vara motiverat.

Eftersom den tjocka ekerböjen gör ekern svårare att böja så att den får bra stöd av navflänsen på andra ställen än höger bak.
Om ekerhålen är onödigt stora, vanligt hos enklare lvg-nav och så gott som alla mtb-nav, är det bättre att använda DT Comp-ekrar och ekerbrickor.
 
Jag har använt Alpine III ekrar både på fram och bakhjul för långfärdscykling. Min uppfattning är att det är motiverat eftersom ekerböjen får bättre stöd i mtb-navets ekerhål än 2,0 mm ekrar med mässingbrickor. Mässingbrickorna ger ju bara stöd under själva ekerhuvudet. Alpine III ekern ger även stöd vidare genom hålet. Alpine III ekern är ju lite mer svårarbetad just när det gäller att få ekern i en bra position ut från ekerhålet så den pekar rakt mot ekerhålet. Jag har bara använt denna eker vid ekerspänning över 1200 N.

Mange
 
Ekerhålet i navet

varierar stort mellan kostnadsklasserna. God anläggning kräver fler tillverknigsmoment och därmed högre kostnad. Tandemnav av bättre sort har störst och jämnast anläggning av de jag sett.
En vanlig orsak till ekerbrott är dåliga ekerhål.....
 
Jag stack ut hakan och skrev att det var logiskt med Alpine III bak om man redan har Alpine III fram och då undras

Lite är det kanske en ordvalsfråga.

Om man har hängslen och livrem fram kan det vara mera kongruent att ha det även på bakhjulet.

Annars har jag utmärkta erfarenheter av DT Comp på självbyggda hjul och har därför anledning att i första hand rekommendera DT Comp.

Thure
 
Om man har hängslen och livrem fram kan det vara mera kongruent att ha det även på bakhjulet.
Varför tror du att Alpine-ekrar innebär "hängslen och livrem"?

Som har framgått av mitt tidigare och andras inlägg här kan Alpine-ekrar tvärtom innebära större risk för ekerbrott.

Dessutom är ingen eker starkare än dess smalaste del.
Det är därför kul att läsa ett påstånde som det i 1a inlägget
DT Comp-ekrar är i verkligheten svagare än DT Champ (oreducerade)

Men med DT Comp-ekrar får du bättre, ffa mer långlivade, hjul än med DT Champ
Därför håller jag helt med Thure när han skriver
Annars har jag utmärkta erfarenheter av DT Comp på självbyggda hjul och har därför anledning att i första hand rekommendera DT Comp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soffgrupp Fråga om fälgar, ekrar och hål! Långcykling 9
erken Antal ekrar Långcykling 5
heinzehlers Problem med bakhjulets ekrar i Polen. Långcykling 78
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg