På senaste fjällturen stötte vi på ett långt, långt renstängsel som inte var redovisat på kartan. Målet var Grövelsjön, stängslet finns på norska sidan så vi tänkte att det kanske det var därför som stängslet inte fanns med på den svenska kartan. Kartan är från december 2005, någon nyare finns inte, men stängslet verkar äldre än så.
Inte heller på den norska kartan över området redovisade stängslet, vi kollade då vi kom till fjällstationen.
Varför gör dom på detta viset, kartmakarna???
Jag tycker det är både dåligt och irriterande,och jag vet fler som har trasslat in sig i det där stängslet. Vikten av att använda färska kartor framhålls ofta ur säkerhetssynpunkt och som orienterare vill jag att "allt" ska finnas med på kartan.
Någon som har liknande erfarenheter från andra platser i fjällvärlden?
Inte heller på den norska kartan över området redovisade stängslet, vi kollade då vi kom till fjällstationen.
Varför gör dom på detta viset, kartmakarna???
Jag tycker det är både dåligt och irriterande,och jag vet fler som har trasslat in sig i det där stängslet. Vikten av att använda färska kartor framhålls ofta ur säkerhetssynpunkt och som orienterare vill jag att "allt" ska finnas med på kartan.
Någon som har liknande erfarenheter från andra platser i fjällvärlden?