Oredovisat renstängsel

På senaste fjällturen stötte vi på ett långt, långt renstängsel som inte var redovisat på kartan. Målet var Grövelsjön, stängslet finns på norska sidan så vi tänkte att det kanske det var därför som stängslet inte fanns med på den svenska kartan. Kartan är från december 2005, någon nyare finns inte, men stängslet verkar äldre än så.
Inte heller på den norska kartan över området redovisade stängslet, vi kollade då vi kom till fjällstationen.

Varför gör dom på detta viset, kartmakarna???
Jag tycker det är både dåligt och irriterande,och jag vet fler som har trasslat in sig i det där stängslet. Vikten av att använda färska kartor framhålls ofta ur säkerhetssynpunkt och som orienterare vill jag att "allt" ska finnas med på kartan.

Någon som har liknande erfarenheter från andra platser i fjällvärlden?

På senaste fjällturen stötte vi på ett långt, långt renstängsel som inte var redovisat på kartan. Målet var Grövelsjön, stängslet finns på norska sidan så vi tänkte att det kanske det var därför som stängslet inte fanns med på den svenska kartan. Kartan är från december 2005, någon nyare finns inte, men stängslet verkar äldre än så.
Inte heller på den norska kartan över området redovisade stängslet, vi kollade då vi kom till fjällstationen.

Varför gör dom på detta viset, kartmakarna???
Jag tycker det är både dåligt och irriterande,och jag vet fler som har trasslat in sig i det där stängslet. Vikten av att använda färska kartor framhålls ofta ur säkerhetssynpunkt och som orienterare vill jag att "allt" ska finnas med på kartan.

Någon som har liknande erfarenheter från andra platser i fjällvärlden?

Jag har både varit med om ett stängsel som dykt upp utan att finnas på kartan samt stängsel som inte återfunnits i terrängen trots att de varit utritade på kartan. Stängslen är tyvärr (eller tack och lov) flyttbara; jag antar att det är detta som komplicerar det hela.

En annan tråkig utveckling är de röda stängsel som börjat sättas upp. Visserligen är de lättare att passera än de gamla, men de syns å andra sidan milsvida. Trist.

Det finns också en hel del hus (!) som inte är utsatta på kartan (åtminstone på BD6). Nog så förvirrande....

Jag och en polare var uppe och hikade vid Vouggatjålme för ett par år sedan. På kartan fanns utsatt en bro över Laisälven på ett visst ställe. När vi kom fram till är bron skulle finnas visade det sig att den var nedmonterad, vilket ledde till ett verkligt "högriskvad" sent på kvällen i tveksamma ljusförhållanden. Tyvärr måste man nog ha viss beredskap för att kartorna kanske inte alltid är helt uppdaterade. Samtidigt kan jag tycka att det är en del av charmen.

Jag tror inte att det finns några tamrenar på den norska sidan så långt söderut som Grövelsjön, så de vill nog förhindra att svenska renar tar sig över till Norge. När jag har varit i de gränstrakterna har det varit mycket slående hur mycket mera - och hur mycket tjockare lavtäcket är på den norska sidan av gränsen.

Renstängsel vid Grövelsjön

Jag tror inte att det finns några tamrenar på den norska sidan så långt söderut som Grövelsjön, så de vill nog förhindra att svenska renar tar sig över till Norge. När jag har varit i de gränstrakterna har det varit mycket slående hur mycket mera - och hur mycket tjockare lavtäcket är på den norska sidan av gränsen.

Hej! Nej, det stämmer inte: det var i Femundsmarka på den norska sidan vi såg stora flockar renar för första gången i livet när vi semestrade där för några år sedan. De tillhörde samevisten som finns i området.

Det sitter renstängsel längs riksgränsen i Grövelsjön-Femundsmarka-Rogen för att inte svenska och norska renar ska blandas, men det här var inte något sådant stängsel.

Jag tror också att det förekommer renskötsel här, annars förstår jag inte vad de stora rengärdena närmare vägen vid Valdalen ska vara till...

Hus "hittade" vi också som inte var med på kartan...

BM

Topografiska

kartan uppdateras med 10 års mellanrum så det kan finnas en hel del saker som behöver uppdateras.

Kanske var det här helt enkelt stängsel utmed bilvägen för att minska risken för renkollisioner?

Vill minnas att det finns ett staket på svenska sidan söder om och utmed vägen mot Elgå från Storsätra och att det staketet kan passeras t ex vid parkeringen vid leden från Olån mot Valdalsbygget. Det staketet finns inte markerat på www.gis.lst.se kartorna. Det finns en orienteringskarta i området. Finns staketet på den?

Thure

Tänk om någon av våra GPS leverantörer skulle börja arbeta på samma sätt som TomTom gör med sina kartuppdateringar, alltså att deras kunder kan ladda upp objekt och ändringar som har skett som inte finns med i kartmaterialet.
Tänk en så härligt aktuell karta vi skulle ha då i GPSn.

Jag blev särskilt besviken när jag fick besked om att kalhyggen inte kommer att synas på kartmaterial framöver, som jägare vill man ju gärna veta var de finns även om man är på ett mer okänt område.

I en uppdateringsdatabas som denna skulle man ju kunna lägga in giltighetstider på olika objektstyper, t.ex. kalhyggen 15 eller 20 år, renstängsel 3 - 5 år, skogsvägar 30 år och så vidare.

Jag skulle vara intresserad av att vara med och hjälpa till med en sådan uppdateringsdatabas och försöka ladda upp objekt från de områden jag rör mig i i alla fall.

kartan uppdateras med 10 års mellanrum så det kan finnas en hel del saker som behöver uppdateras.

Kanske var det här helt enkelt stängsel utmed bilvägen för att minska risken för renkollisioner?

Thure

Nej, de stängsel jag avser är INTE för att minska kolisionsrisker, det är jag säker på.

Om en kartupplaga tar slut, uppdateras inte det bladet alls inför en nytryckning?
Det skulle vara intressant att veta hur samarbetet mellan svenska Lantmäteriet och norska kartverket fungerar, om ev uppdateringar på norska sidan tillvaratas. De kartor som behövs i Grövelsjön-Rogen är nästan lika mycket på norska som på svenska sidan gränsen.

BM

Revidering

Nej, de stängsel jag avser är INTE för att minska kolisionsrisker, det är jag säker på.

Om en kartupplaga tar slut, uppdateras inte det bladet alls inför en nytryckning?
Det skulle vara intressant att veta hur samarbetet mellan svenska Lantmäteriet och norska kartverket fungerar, om ev uppdateringar på norska sidan tillvaratas. De kartor som behövs i Grövelsjön-Rogen är nästan lika mycket på norska som på svenska sidan gränsen.

BM

Det finns en eminent (ej ironi) publikation från Lantmäteriverket som heter Kartplan http://www.lm.se/kartplan/index.htm

http://www.lm.se/kartplan/KP2008_LMV.pdf (4,4 Mbyte)

Nu är när Lantmäteriverket bytt kartformat är alla svenska topografiska kartor nytryckta, men om det även betyder nyreviderade har jag ingen koll på.

Kollar man i Kartplan från 2007 (som jag har kvar på min hårddisk) så ser man att det i fjol fanns Topografiska kartor som det var över 10 år sedan dom var reviderades, även om det står i Kartplan att revideringsintervallet är 4-8 år.

Per

Svenska fjällkartan har alltid varit skruttig när det gäller norska sidan, vad gäller stängsel, hus och stigar. Bergen, sjöarna och jockarna brukar dock stämma bättre;-)

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg