Optimus Trangia adapter

Jepp.

Det är ytterst en kostnadsfråga sägs det. Nuförtiden är det alldeles för dyrt att tillverka tystbrännare med alla sina hårdlödningar och myriader av exakt dimensionerade/placerade borrhål. Åtminstone om det skall ske kommersiellt och i masstillverkningsskala...

Dessutom så blir brännarna klart tyngre - och det är ju något som en massa fanatiker på t.ex. det här forumet högljutt opponerar sig emot: En 50 gram tyngre brännare beskrivs ju som sk-t etc. Och hur skulle det då gå med fler gram än så?

Då är det ju väldigt konstigt att MSR Simmerlite var det kanske lättaste bensinköket i världen, ty MSR Simmerlite är i sanning en tyst hattbrännare.
/Niklas

Som vanligt gäller det att tänka utanför boxen.

Rent tekniskt är inte en hattbrännare tystare men på grund av uppdelning och interferens så tar oljuden i stort sätt ut varandra. Däremot krävs mer precision, fler delar och visst är de tyngre utom MSRs eleganta lösning.
go tur

Maten bryr sig inte om hur värmen kommer in i den, ej heller på ljudnivån på köket. Säger jag, som åxå likt seaobserver använder Optimus Explorer (tyst brännare), men som även använder Optimus 111 med rytande brännare. Hörselproppar väger väldigt lite i förhållandet vikt på tyst brännare kontra dito på rytande brännare. Lättast & enklst är dock mitt Svea 123 med Primus Solo kastrull, finns på bild i en annan tråd. Se till att ni har grejor som fungerar (när ni behöver dem, när ni ska använda dem), funktion är viktigare än vad många tror. Jag tror inte, JAG VET! (kan låta lite stöddigt, jag bjuder på den tolkningen, ifall någon hänger upp sig på nämnda påstående).
Ha det bra eller varför inte ännu bättre !! /Albert

Som vanligt gäller det att tänka utanför boxen.

Rent tekniskt är inte en hattbrännare tystare men på grund av uppdelning och interferens så tar oljuden i stort sätt ut varandra. Däremot krävs mer precision, fler delar och visst är de tyngre utom MSRs eleganta lösning.
go tur

nja, skillnad är det nog allt och en sak som skiljer sig mellan en kopp och hattbrännare är farten på den brinnade gasen, hinten om detta är att titta på längden av kärnlågan ut ur hålen.

Hattbrännaren har många små hål och kärnlågan blåser ut bara några mm i längd och det brinner i stort sett laminärt vilket ger låg ljudnivå , I en koppbrännare så är kärnlågan en bit över cm i längd och då gasol brinner med 0.39 m/s flamfronthastighet i båda fallen så behöver man inte mäta så noga för att inse att gashastigheten i en koppbrännare är flertal gånger högre än en hattbrännare och förbränningen via brännplåten och med den högre hastigheten är flödet turbulent och det är turbulensen i lågan som åstadkommer en stor del av ljudet, pyset från munstycket mm. är relativt liten del av ljudproduktionen

Primus etasolo är något mellanting mellan hatt och koppbrännare med en metallnystan i mitten som flamhållare (bl.a för att inte slockna så lätt vid blåst) och den är fasen mig inte tyst utan brinner turbulent och hörs mycket. Föredrar trangia (primus) gasolbrännare flera gånger om om vi skall prata ljudnivå och bra brännarbeteende och tycker inte att brännare i eta solo brinner 'snyggt' alls .

Hur montera?

Hej,

beställde koppadaptern från Trangia men förstår inte riktigt hur Nova+-brännaren ska monteras. Nån som gjort det?

Bilagor

• 1371998415-TrangiaAdapter.jpg
    1371998415-TrangiaAdapter.jpg
    11.4 KB · Visningar: 1,261
Skru av slangen, og mutteren under, tre brenneren ut av koppen med føttene.
Monteres i omvendt rekkefølge i adapteret.

dsk

Nä, antagligen inte...det klarnade något. Jag hade inte förstått att man skulle montera bort "fotanordningen" och bara behålla innanmätet. Det förklarar ju en del.

Kanske fel tråd men jag provar här ändå. Jag har en Trangia Mulifuel X2 och undrar om det finns någon tillsats till den så att man kan använda den utan Trangiaköket, typ en spindelställning?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Charles Optimus Explorer och Trangia Kök och brännare 2
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
Still Alive Optimus vega-problem Kök och brännare 9
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg