Polar300...
Har du lyckats få tag i nån adapter för Optimus 111 från finnarna?
Jepp.
Det anlände en Jiffypåse igår - innehållande en laserskuren hållaradapter för själva brännaren och ett svarvat adapterstycke för att ansluta en Primus-slang till en Optimus (reservdelsnummer 221) brännare för Optimus 111T. Nu väntar jag bara på slangen - från FOGAS...
Har även en Dawg-A-Nova -hatt på väg från Oregon
för att kunna jämföra de två paren inbördes, och med varandra:
Mitt äkta KAP-Arctic 25 <> brorsonens nybyggda finska KAP 25-efterapning
Brorsonens Hiker+ med Novabrännare + Dawg-A-Nova -hatt <> mitt Optimus 111T
(slänger kanske in ett jämförelsetest av en 'vanlig' Optimus 111 också...)
Allt för tystnaden... ;-) Och den magiska blå lågan...
tycker [det är] konstigt att varken primus eller optimus kan göra en passande hatt för tyst drift för sina koppbrännare
Det är ytterst en kostnadsfråga sägs det. Nuförtiden är det alldeles för dyrt att tillverka tystbrännare med alla sina hårdlödningar och myriader av exakt dimensionerade/placerade borrhål. Åtminstone om det skall ske kommersiellt och i masstillverkningsskala...
Dessutom så blir brännarna klart tyngre - och det är ju något som en massa fanatiker på t.ex. det här forumet högljutt opponerar sig emot: En 50 gram tyngre brännare beskrivs ju som sk-t etc. Och hur skulle det då gå med fler gram än så?
Men för oss som älskar tystnaden så har pensionären Greg (BernieDawg) löst problemet. För honom går det bra att tillverka några hundra hattar om året - med hjälp av en enorm egen händighet plus 3D-printing av metallpulver som sintras och sedan efterbehandlas för hand. Tack vare honom går det nu att få fram tysthattar till koppbrännarna - men bara till de rena koppbrännarna! Finns till både Optimus' Nova-design och till Primus' Omnifuel-design av koppbrännare. Inte billigt, men bra! (Om jag förstår det rätt ligger det 4-8 mantimmar bakom varenda hatt innan de sänds ut till mottagarna...)