Optimus Polaris pulserar som en helikopter

Jag har ett nytt Optimus Polaris. Jag är ny på multikök och nöjd förutom just en sak: Vid högt gaspådrag, dvs koka vatten-läget, pulserar lågan stroboskoptiskt och flamman låter som en helikopter.

Denna video beskriver ganska väl hur det låter och ser ut, men i mitt fall är det snäppet värre.

Jag eldar med fotogen och förvärmer ordentligt med t-sprit.

Högt tryck i flaskan verkar göra saken värre, men även under rekommenderat antal pumpningar händer samma sak, dock med annan frekvens.

Har testat med filtret i bränslepumpen, utan filter samt med bomullsfilter: Ingen större skillnad.

Har förvärmt väldigt, väldigt väl, och ökat flamman extremt sakta under fem minuter. Ändå hamnar jag där med stroboskophelikoptern.

Jag har förstått att det är stötkokningar som sker i förgasaren som leder till självsvängningar, men hur kan det komma sig att en del inte verkar ha några problem alls? Är det bränslet? Filtret?
 
Tack för tipset!
Det gjorde skillnad helt klart, men jag kan inte direkt säga att problemet försvann, framför allt inte vid öppet spjäll.

Jag hastade hur som helst iväg och köpte en dunk 4-takt alkylatbensin på OKQ8 och köket går betydligt bättre på denna soppa. Frekvensen är mycket snabbare och tremolot inte fullt lika "djupt", dvs flamman slocknar inte helt mellan flämtningarna. Med hårt tryck kunde jag blåsa på i full fart utan problem, men då infann sig problemet i stället i när jag gav brännaren mindre gas. Nåja, det går kanske inte att äta kaka och ha kvar den.

Det var ju bra att det gick att förbättra såpass med ett bränslebyte, men jag köpte köket just för att köra fotogen eftersom det ska användas till vinterviske och liknande när det kan vara riktigt kallt. Har lärt mig att bensin i -25 är en dålig idé, så därför var fotogen mitt förstahandsval.
 
Tack, en Polardawg är beställd sedan samma dag köket kom hem, men samtidigt skulle det ju vara trevligt om det kunde gå jämt och fint bara som det är.
 
Det verkar vara lite olika mellan olika Polarisindivider.
Mina två krånglar inte, men en tidigare kollegas betedde sig som din. Den blev bra med sin BD PolarDawg2-hatt...
Mina två körs enbart med hatt, aldrig utan. Hatten fastnar så bra i tratten att den inte lossnar (om man inte eldar igång köket rejält och sedan under drift lyfter ur hatten med en långspetsig tång eller dito stålpincett. Dvs i hett tillstånd).
Allihop körs med Jet-A1 flygfotogen (för det har vi gott om i spillfatet), de förvärms med Tenol...
 
Det är troligen slangen som är problemet - den är för elastisk inne bakom metallflätan och därför påverkas inte så mycket när man skruvar på kranen vid flaskan. - när man öppnar pådraget över en viss nivå på brännaren så börja tryckvariationerna som alltid finns att kommunicera mellan brännarens gasdel och vätskepelaren bakom - och rörelsemängden i bränslet och fjädringen i slangen gör att förloppet förstärks när vätska trycks fram för förgasning i pulser och var gång ger en liten ångexpansion när varmare delar vätts och trycker tillbaka igen och man har fått en liten motor nästan.

Att pumpa högt tryck så att slangen bakom metallstrumpan trycker stumt mot metallstrumpan och inte rör sig volymmässigt så mycket längre av tryckväxlingarna förklarar varför det lugnar ned sig då, - och tror stöder teorin lite...

kan också förklara varför man har olika egenskaper mellan olika exemplar av brännare då det beror på slangen man klipper ur rullen vid tillverkningen och batch om det blir ett problem eller inte...

hmm - satte det inte en vit filterskiva i skarven slangen mot röret som går mot brännaren - eller förväxlar jag det med primus Omnifuel.

Hur eller hur borde man få in en viskosbroms av vätskerörelserna precis i skarven mellan röret till brännarhuvudet och slangen (då det är hydrauliskt stumt där och en viskos-broms minskar systemets Q-värde i resonanskretsens som har bildats,så mycket att det blir en dämpande verkan på rörelserna mer än den förstärkande verkan som blir av förgasningspulserna i förgasaren - det handlar om att dränera systemet på rörelseenergi i någon större utsträckning än vad som matas in i systemet av ångpuffarna...) och jag skulle prova att klippa ut en skiva i wettex-duk eller liknande och se om man kan få in och fixera det på bra sätt - eller så får man göra en liten cylinder av en tampong eller annan bomull av lite fastare sort - den skall inte röra sig fram och tillbaka av bränslerörelserna men ändå tillräckligt genomsläpplig för att försörja brännaren på bra fart utan för mycket tryckfall - se till att man har möjlighet att få bort filtren igen ifall man råkar ut för paraffinutfällande bränsle i stark kyla (fotogen/diesel)
 
Senast ändrad:
hmm - som vanligt har man inte tänkt färdigt när man skriver.

Nu kanske nedanstående är en aning komplext att följa - men nu skriver jag så.

När man sätter en viskos-broms i bränslet på en icke-fjädrande del och vid platsen med maximal rörelse på bränslet (först störst bromsverkan), så minska man förvisso systemets Q-värde - dvs. hur länge systemet 'ringer' efter kläppen slagit på klockan.

'klockan'/resonanskretsen här är slangens elasticitet och hur mycket volymen kan variera med en viss tryck-amplitud (= lagrad kapacitiv energi) och bränslets vikt samt hur mycket den kan röra sig fram och tillbaka (=lagrad rörelsenergi)

Men att minska ett systems Q-värde (som kan göras på många olika sätt) är inte samma sak som att ta bort en oscillering - det enda man påverkar är amplituden av det (tryckvariationerna i det här fallet) - dvs. hur mycket energi som lagras upp i det svängande systemet i form av ökande amplitud innan inmatad energi är i balans med dräneringen av energin mha. friktion i vätskerörelserna iom. att 'kläppen' hela tiden slår rytmiskt på klockan som en kyrk-klocka (ångpuffarna i förgasaren i brännaren vid varje svängning som trycker in bränsle till den hetare delen och sedan trycker hårdare tillbaka ) och matar den vägen in energi i systemet.

Skall man få bort svängningen helt så måste man införa friktion (resistans) som är större än _negativa friktionen_ (negativ resistans) som arbeta i brännhuvudet och hela tiden fyller på systemet med rörelseenergi (och mer ju större amplitud då mer och mer blir vätt i förgasaren och större ångpuffar som trycker tillbaka hårdare med större amplitud) i resonanskretsen och får svängningen att fortsätta mer eller mindre hårt.

Negativ resistans är lite svårt att förklara - men skall försöka med begrepp som inte hade funkat för 5 år sedan...

Som de flesta vet (numera) så får inte en elcykel driva av sig själv på sitt batteri för att inte klassas som en moped, utan man måste hela tiden trampa om motorn skall hjälpa till, och ju hårdare man trampar, ju mer hjälper elmotorn till att driva fram cykeln med en mer eller mindre förfinad servoteknik - cykeln gör inget på eget bevåg - den fördröjer inte med sin kraft när man börja trampa, den driver inte efter en stund när man slutar att trampa, utan följer helt kraften beroende på hur hårt man trampar men med multiplicerad kraft på bakhjulet som resultat (den ideala servosystemet alltså - en kinacykel är nog inte så förfinad i servon i verkligheten)

Det motorn driver med i exemplet ovan är negativ friktion eller negativ resistans - för att motverka detta så kan man använda frambromsen och bromsa precis lika mycket som motorn bidrar i kraft - positiv friktion eller positiv resistans som precis tar ut den negativa resistansen.

För att återgå till pulserande köket ovan så fungerar den lilla ångpuffdrivna svängningen i brännhuvudet som en negativ resistans, och ju hårdare det svänger (= ju hårdare man trampar på pedalerna) ju mer matar den på tills någon olinjär begränsning begränsar...

För att den svängingen/pulseringen skall upphöra helt så måste systemet ha positiv resistans (friktion) som är _minst_ lika stor som den negativa resistansen i systemet (i brännhuvudet) - och den resistansen kan inte sättas på valfritt plats i systemet - vilket visades tydligt i videon när kranen stängdes mot helt till bränsleflaskan (resistansen/viskositeten ökade till väldigt högt värde, innan pulseringen upphörde - men då för att systemet blev trycklös istället) - där är inte rätt ställe - likaså filtrets täthet och viskosverkan på stigröret i bränsleflaskan kommer ha ytterst liten verkan på hela systemet, för det är försent - det är utanför svängningskretsen som arbetar - skall bränsleflaskan kunna börja dränera systemet på energi så måste flaskan impedansmatchas när det gäller vätskeflöden och fjädring samt friktion i kran/filter med en transformator - nu ligger det helt fel... effekten reflekteras och all effekt återmatas till svängningskretsen slangen-brännarhuvudet

Vad är rätt ställe då - ja det är precis på det stället som i förra inlägget beskrev - i muttern mellan slangen och röret mot brännaren - för här har man störst vätskerörelse fram och till baka och viskös friktion (positiv resistans) införd här har störst verkan, inte bara att den minska Q-värdet i den resonanta systemet (minska pulseringens amplitud) utan den också försöker ta och kompensera ut den negativa resistansen som arbetar inne i brännarhuvudet, som försöker hålla igång svängningen.

Vad det handlar om är att resistansen som en extra filter skulle ge i slang/rörkopplingen, behöver bara vara en aning högre än den negativa resistansen som arbeta i brännarhuvudet för att alla tendenser till pulsering skall försvinna helt och för alltid!.

(samma sak som att du på elcykeln med handbromsen skulle bromsa något mer än vad motorn bidrar med i kraft oavsett hur hårt du trampar )


Nu vet jag inte om ovanstående är begrip-bar men har i alla fall gjort ett försök

- att (tro sig) förstå hur saker funkar och spelar mot varandra ger mycket större förutsättning för att hitta en åtgärd som löser problemet bra med så minimal negativ verkan som möjligt.


- men nu måste jag natta, trots förkylning så måste jag upp i morron, tyvärr
 
Senast ändrad:
@xxargs Som vanligt vackert skrivet så man ler när man läser :)
Vad du säger, enligt mig, är att man vill montera en backventil efter slangen då allt efter är metall & det enda som i så fall komprimeras är bränslet självt? Då uppstår nästa fråga; vart hittar man en tillräckligt liten backventil för montage..?
 
inte backventil, utan en fiberpropp som gör det trögt för bränslet att röra sig fort i - tänk sagda vettex-duk eller likande om man kan få fast den på bra sätt i kopplingen vid röret och utan att det sugs in i slangen/brännaren.

att sätta en backventil är ingen garanti att man bli av med svängningarna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Still Alive Optimus vega-problem Kök och brännare 9
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg