hmm - som vanligt har man inte tänkt färdigt när man skriver.
Nu kanske nedanstående är en aning komplext att följa - men nu skriver jag så.
När man sätter en viskos-broms i bränslet på en icke-fjädrande del och vid platsen med maximal rörelse på bränslet (först störst bromsverkan), så minska man förvisso systemets Q-värde - dvs. hur länge systemet 'ringer' efter kläppen slagit på klockan.
'klockan'/resonanskretsen här är slangens elasticitet och hur mycket volymen kan variera med en viss tryck-amplitud (= lagrad kapacitiv energi) och bränslets vikt samt hur mycket den kan röra sig fram och tillbaka (=lagrad rörelsenergi)
Men att minska ett systems Q-värde (som kan göras på många olika sätt) är inte samma sak som att ta bort en oscillering - det enda man påverkar är amplituden av det (tryckvariationerna i det här fallet) - dvs. hur mycket energi som lagras upp i det svängande systemet i form av ökande amplitud innan inmatad energi är i balans med dräneringen av energin mha. friktion i vätskerörelserna iom. att 'kläppen' hela tiden slår rytmiskt på klockan som en kyrk-klocka (ångpuffarna i förgasaren i brännaren vid varje svängning som trycker in bränsle till den hetare delen och sedan trycker hårdare tillbaka ) och matar den vägen in energi i systemet.
Skall man få bort svängningen helt så måste man införa friktion (resistans) som är större än _negativa friktionen_ (negativ resistans) som arbeta i brännhuvudet och hela tiden fyller på systemet med rörelseenergi (och mer ju större amplitud då mer och mer blir vätt i förgasaren och större ångpuffar som trycker tillbaka hårdare med större amplitud) i resonanskretsen och får svängningen att fortsätta mer eller mindre hårt.
Negativ resistans är lite svårt att förklara - men skall försöka med begrepp som inte hade funkat för 5 år sedan...
Som de flesta vet (numera) så får inte en elcykel driva av sig själv på sitt batteri för att inte klassas som en moped, utan man måste hela tiden trampa om motorn skall hjälpa till, och ju hårdare man trampar, ju mer hjälper elmotorn till att driva fram cykeln med en mer eller mindre förfinad servoteknik - cykeln gör inget på eget bevåg - den fördröjer inte med sin kraft när man börja trampa, den driver inte efter en stund när man slutar att trampa, utan följer helt kraften beroende på hur hårt man trampar men med multiplicerad kraft på bakhjulet som resultat (den ideala servosystemet alltså - en kinacykel är nog inte så förfinad i servon i verkligheten)
Det motorn driver med i exemplet ovan är negativ friktion eller negativ resistans - för att motverka detta så kan man använda frambromsen och bromsa precis lika mycket som motorn bidrar i kraft - positiv friktion eller positiv resistans som precis tar ut den negativa resistansen.
För att återgå till pulserande köket ovan så fungerar den lilla ångpuffdrivna svängningen i brännhuvudet som en negativ resistans, och ju hårdare det svänger (= ju hårdare man trampar på pedalerna) ju mer matar den på tills någon olinjär begränsning begränsar...
För att den svängingen/pulseringen skall upphöra helt så måste systemet ha positiv resistans (friktion) som är _minst_ lika stor som den negativa resistansen i systemet (i brännhuvudet) - och den resistansen kan inte sättas på valfritt plats i systemet - vilket visades tydligt i videon när kranen stängdes mot helt till bränsleflaskan (resistansen/viskositeten ökade till väldigt högt värde, innan pulseringen upphörde - men då för att systemet blev trycklös istället) - där är inte rätt ställe - likaså filtrets täthet och viskosverkan på stigröret i bränsleflaskan kommer ha ytterst liten verkan på hela systemet, för det är försent - det är utanför svängningskretsen som arbetar - skall bränsleflaskan kunna börja dränera systemet på energi så måste flaskan impedansmatchas när det gäller vätskeflöden och fjädring samt friktion i kran/filter med en transformator - nu ligger det helt fel... effekten reflekteras och all effekt återmatas till svängningskretsen slangen-brännarhuvudet
Vad är rätt ställe då - ja det är precis på det stället som i förra inlägget beskrev - i muttern mellan slangen och röret mot brännaren - för här har man störst vätskerörelse fram och till baka och viskös friktion (positiv resistans) införd här har störst verkan, inte bara att den minska Q-värdet i den resonanta systemet (minska pulseringens amplitud) utan den också försöker ta och kompensera ut den negativa resistansen som arbetar inne i brännarhuvudet, som försöker hålla igång svängningen.
Vad det handlar om är att resistansen som en extra filter skulle ge i slang/rörkopplingen, behöver bara vara en aning högre än den negativa resistansen som arbeta i brännarhuvudet för att alla tendenser till pulsering skall försvinna helt och för alltid!.
(samma sak som att du på elcykeln med handbromsen skulle bromsa något mer än vad motorn bidrar med i kraft oavsett hur hårt du trampar )
Nu vet jag inte om ovanstående är begrip-bar men har i alla fall gjort ett försök
- att (tro sig) förstå hur saker funkar och spelar mot varandra ger mycket större förutsättning för att hitta en åtgärd som löser problemet bra med så minimal negativ verkan som möjligt.
- men nu måste jag natta, trots förkylning så måste jag upp i morron, tyvärr