Plasten i en påse är dessutom så tunn. Smak o lukt tränger rakt igenom även om påsen är hel.
Exempelvis lättade en trangiaflaska med 30 g under förvaring av primus powerfuel i 6 månader. Har observerat samma fenomen med reservdunk av plast. Har ni undrat varför etiketterna på alkylatbensindunkarna lossnar med tiden.
Min 25 liters fotogendunk av plast har släppt sina etiketter och luktar tydligt fotogen fast den inte varit öppnad på lång tid.
Metallflaska är kung vid förvaring av fotogen o bensin.
Plast verkar vara tätare vid förvaring av sprit. även om etiketterna börjar lossna på några av mina spritflaskor också.
Efter utflykter brukar jag väga mina bränsleflaskor o knyta fast en etikett. Bränsle, typ o tillverkare, vikt i gram och taravikt. Många flaskor har en permanent märkning typ nyckelring. Jag började för att spåra problem och för att genast veta om flaskan behövde fyllas innan nästa utflykt. Men med över 40 kök i rotation och minst lika många bränsleflaskor är det en ren överlevnadsstrategi.
Jag tror att intresset uppstod när jag under värnpliktstiden fick inventera två bataljonsförbandsplatser (militära mobila sjukstugor) medans övriga tog körkort. Det var bland mycket annat många, riktigt många, kök av varierande typ och ålder. Alla skulle gås igenom och proveldas. Och kompletteras om något saknades.
/John
Exempelvis lättade en trangiaflaska med 30 g under förvaring av primus powerfuel i 6 månader. Har observerat samma fenomen med reservdunk av plast. Har ni undrat varför etiketterna på alkylatbensindunkarna lossnar med tiden.
Min 25 liters fotogendunk av plast har släppt sina etiketter och luktar tydligt fotogen fast den inte varit öppnad på lång tid.
Metallflaska är kung vid förvaring av fotogen o bensin.
Plast verkar vara tätare vid förvaring av sprit. även om etiketterna börjar lossna på några av mina spritflaskor också.
Efter utflykter brukar jag väga mina bränsleflaskor o knyta fast en etikett. Bränsle, typ o tillverkare, vikt i gram och taravikt. Många flaskor har en permanent märkning typ nyckelring. Jag började för att spåra problem och för att genast veta om flaskan behövde fyllas innan nästa utflykt. Men med över 40 kök i rotation och minst lika många bränsleflaskor är det en ren överlevnadsstrategi.
Jag tror att intresset uppstod när jag under värnpliktstiden fick inventera två bataljonsförbandsplatser (militära mobila sjukstugor) medans övriga tog körkort. Det var bland mycket annat många, riktigt många, kök av varierande typ och ålder. Alla skulle gås igenom och proveldas. Och kompletteras om något saknades.
/John