Optimera "brottrisk"

Hördu du, då måste jag få vara först med att säga att jag denna morgon höftsäkrat min kompanjon, som var upp och pillade i ett elskåp på en travers, lite högre än vad liften räcker.
Det kändes rätt OK, och min kompanjon vet inget om sånt här, så han kände sig trygg. Det var ett riktigt rep, och han hade sele.

Dülfersits är ju lite komplicerat, kräver egentligen pipa och tweedkostym med knickers. Det hade jag inte igår.

Hoho, jag fick läsa två gånger för att se bilden på rätt sätt. Travers ovanför liften... var kan det ha varit? Säkerligen första gången en traversklättring av DET slaget avhandlats på detta forum! Har du nån ledbeskrivning?

Ööhh... no pun intended!
Traversen var av det industriella slaget och liften en saxlift alltså! :-D

Som alla vet som inte har nåt bättre för sig än att trawla utsidan så har jag inget emot 'alternativa' lösningar och mindre än 3dubbel säkerhet, på eget ansvar.
Men Jag hade inte velat säkra någon ovanför en saxlyft med bara höftsäkring. (isåfall hade jag även dragit repet ett varv runt räcket för att inte riskera att dras över själv)
Men back On topic, tyrolerlegenden: varför lägga till 'vanliga' karbiner i ankaret som trots allt kan öppnas när du kunde knopat samma halvslag i ringarna lika lätt?

Som alla vet som inte har nåt bättre för sig än att trawla utsidan så har jag inget emot 'alternativa' lösningar och mindre än 3dubbel säkerhet, på eget ansvar.
Men Jag hade inte velat säkra någon ovanför en saxlyft med bara höftsäkring. (isåfall hade jag även dragit repet ett varv runt räcket för att inte riskera att dras över själv)
Men back On topic, tyrolerlegenden: varför lägga till 'vanliga' karbiner i ankaret som trots allt kan öppnas när du kunde knopat samma halvslag i ringarna lika lätt?

(Jag stod på golven och säkrade kollegan som stod på stege i saxliften, repet gick från honom och upp runt ett stag i traversen, sedan ned till mig.)

Nu knöt jag ju i ringarna, men det är lätt att med handen kränga av det dubbla halvslagen från karbinerna, men aningen mer trögt att lösa upp knutarna från ringarna. (Detta beror förstås också på vad man gjort för knutar.) Min knutar var inget problem vid rivningen, men jag är säker på att jag hade riggat och rivit snabbare på det andra sättet. Inte för att jag hade nån tid att passa men...

(Var i det långa filmklippet gör han ankarslingan?)

:)

Jag har gjort dubbla halvslag i 'vanliga' karbiner, men då har jag spenderat tid på att få dem tighta och ligga bra för at inte riskera att gå över gate'n. Jag tror inte man tjänar någon tid på det sättet om man jobbar nära änden på repet, enda anledningen att göra det är om man måste knopa av 'mitt i' repet, eller om det inte finns någon ring att knopa i (som vid egna säkringar i ankaret) (och då bara om man inte har skruvisar, och helst sätta motstående karbiner -Kunta- kinte och andra, är ni nöjda?)

(Jag stod på golven och säkrade kollegan som stod på stege i saxliften, repet gick från honom och upp runt ett stag i traversen, sedan ned till mig.)

Nu knöt jag ju i ringarna, men det är lätt att med handen kränga av det dubbla halvslagen från karbinerna, men aningen mer trögt att lösa upp knutarna från ringarna. (Detta beror förstås också på vad man gjort för knutar.) Min knutar var inget problem vid rivningen, men jag är säker på att jag hade riggat och rivit snabbare på det andra sättet. Inte för att jag hade nån tid att passa men...

(Var i det långa filmklippet gör han ankarslingan?)

Nåja, ett hypotetiskt alternativt, lite snabbare sätt som även varit snabbare att riva, hade varit att hänga en vanlig karbin från mina överblivna expresser i varje ring i de två bultarna. I dessa karbiner hade jag ju enkelt kunnat satt varje ände av repet med dubbla halvslag. Lätt att placera precis där man vill ha knutarna, och lätt att riva.

Ett dubbelt halvslag klipper ju inte ur sig ur karbinen i första taget.

Hade det varit OK??

He he, vilket meck! Men nöden har ingen lag... Det hade väl inte varit värre än den ganska vanliga lösningen att toppa sportleder på två quickdraws. Egentligen bättre, eftersom jag antar att du hängde topprepet i en skruvkarbin i centralpunkten?

Det mest avgörande är nog hur karbinerna hänger, om de kan komma emot nåt som öppnar grinden, osv. Men jag tycker nog att lösningen med knutar direkt i ringarna var vettigare!

John

:)

Jag tror inte man tjänar någon tid på det sättet om man jobbar nära änden på repet, enda anledningen att göra det är om man måste knopa av 'mitt i' repet...

Men Adam, du är väl sjöman? Nog kan man knö en bukt genom ringen och slå ett dubbelt halvslag om egen part? Underskattad knop inom klättring, och perfekt om man jobbar mitt på repet. :)

He he, vilket meck! Men nöden har ingen lag... Det hade väl inte varit värre än den ganska vanliga lösningen att toppa sportleder på två quickdraws. Egentligen bättre, eftersom jag antar att du hängde topprepet i en skruvkarbin i centralpunkten?

Det mest avgörande är nog hur karbinerna hänger, om de kan komma emot nåt som öppnar grinden, osv. Men jag tycker nog att lösningen med knutar direkt i ringarna var vettigare!

John
Jag var så lyckligt lottad att det fanns tre ringar!
Jag knöt först änden av repet i en ring, sen knöt jag den andra änden i ytterligaren en ring. Sen gjorde jag en ögla i repet där jag ville ha karbinerna till repet - och då stämde bara den ena parten förstås. Så då tog jag en vanlig karbin i den tredje ringen, och gjorde ett dubbelt halvslag i denna så att jag fick "jämvikt".

Till repet hade jag en skruvis, men jag brukar alltid använda två, så i det fallet slutade det med en skruvis och två motvända vanliga...
Kände mig mycket pysslig. Med slingor virkade kring benen...

Men Adam, du är väl sjöman? Nog kan man knö en bukt genom ringen och slå ett dubbelt halvslag om egen part? Underskattad knop inom klättring, och perfekt om man jobbar mitt på repet. :)

Jorå, men det är ju inte alltid man får plats med alla bukter det innebär, vill inte förutsätta *för* mycket ;-)
Halvslag och pålstek is the shit :D

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg