Optimal löshälskonstruktion

JATI; sa:
"Jag har kört på denna konstruktion hela säsongen ca 30-40 mil.
Jag har kört på alla förekommande underlag. Det har inte varit några problem."

Har du under någon tur med skridskorna trillat? Jag tänker speciellt på om man fastnar i en spricka och faller. Hälen kommer då sannolikt att glappa upp betydligt mer än under åkning och risken finns att materialet i skivan överbelastas. Sällan faller man rätt fram utan 20-30 grader mot färdriktningen. Skivan utsätts då för en elak kombination av både böj- och vridbelastning.

/Benny

Jag är ledsen att jag inte har följt upp mitt ämne.
Jag har bytt arbete och även mail och inte haft tid och möjlighet. Jag har kanonbilder som jag har försökt att få in på forumet tidigare men jag är tydligen bättre skidskoåkare än datakunnig för jag misslyckades.
Under nästa vecka kan jag maila dom till någon ( vad jag förstår så är du, Thure, en flitig debattör så maila mig din adress så kan du ev. lägga ut bilderna )
famtideman@hotmail.com

Jag tror att bilderna kommer att ge svar på många av era frågor.

Är det någon som har erfarenheter av att använda Stubai Freeheels (de som Thure Björck har hittat med rabatterat pris) eller liknade för skridskoåkning ?

Gustaf

Nya erfarenheter

Har nu testat min "plexi"-skridskor lite mer (se beskrivning ovan i tråden). Åkkänslan är mkt bra även om en mjukare sula på pjäxan skulle göra susen. Kan oxå konstatera att jag har en tendens att vrida in hälen/ut tårna vid isätt och i inledningen av ytterskäret. I detta läge vred sig plattan med foten trots att jag drog fast tåbindningen hårt som attan. Funderar på att borra in ett andra skuvpar ca 2 cm bakom "tåskruvarna". Det får bli platta skallar.

Någon som har ngn annan ídé på hur plattan kan låsas från att vrida sig?

Tack för hjälpen

Tack för hjälpen Thure. Som ni ser är det en väldigt enkel konstruktion men jag vill återigen poängtera att den fungerar mycket bra!
Jag provåkte den på snöbelagd is som i omgångar har smält och frusit ihop igen, under helgen, så att den verkligen fick bekänna färg. Jag märkte ingen som helst skillnad mot en konventionell bindning.
Jag hoppas att mitt inlägg har inspirerat alla hemmafixare till att ge sig på löshälsåkning.

Flex

Jag har byggt efter Jan T:s ide,behöll rembindningen bak skruvad bara genom plastskivan.Fram sitter tåbindningen genom både plast och skridskons fotplatta. 5 cm bakom ytterligare 2 skruvar geom plast och fotplatta.Samma justeringsmöjligheter som originalskridskon,fin åkkänsla upplever ingen försämring av stabiliteten.Tack för ett bra tips Jan!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg