cnygardh; sa:Ja konstigt är det!!!! Här kommer ett utdrag ur min utvärdering efter min vandring i somras:
Jag visste väl att det skulle komma därhän förr eller senare, har sett detta fenomen på alltför många vandrare med sådana här "sydeuropeiska fjolltofflor", plastpåsar som sticker upp ur skaften. Dom funkar helt enkelt inte i vår fjällterräng eftersom dom är fodrade och när fodret väl blivit blött får man det inte torrt. (Lukten efter 10 dagars oavbruten väta ska vi inte ens tala om)
Jag inser med all tydlighet att jag måste inhandla nya kängor före nästa vandring, och svenska ska dom vara, Lundhags eller något liknande.
Tips: Håll dig till riktiga kängor, köp svenskt!
Mina Lundhagare klarade inte 1år på FJS, jag fick skicka in skiten 3ggr för reperationer på grund av dålig kvalitet.. Eftesom skiten inte ens höll 1år så slängde jag pisset åt helvete och därefter köpte jag Spanska Alpinistdojjor av yppersta kvalisort vilka fungerade i många år till skillnad från de Svenska hobbex-dojjerna.. Jag har idag Tyska kvalitetskängor och skall väl någongång byta ut dessa mot ett par Scarpa eller liknande..
Historien ovan är sann, men det betyder inte att Lundhag tillverkar skit bara för att dom inte passar mig.. Men som vanligt på Utsidan så har vi svårt att hålla isär olika behov och funktion..
(sedan så är det inte kängernas fel att man transpirerar som en gravid älgko..?)