ont i ryggslutet efter åkning?

Känner igen flera av inläggen

Jag har börjat träna på ett gym. Trodde faktiskt inte att det skulle ge något men en kunnig sjukgymnast hittade omgående på ett träningsprogram och nu känns det mycket bättre, dvs jag har stärkt upp mig. Fick akut stelhet och ont i ryggslutet och är inte oväntat sen tidigare lumbago patient, men träning ger resultat och jag hoppas på nya säsonger. Hyrde också en s k TNS (elektriska pulser) i sjukvårdsaffär och det ger absolut avslappning för mina "filéer" i ryggslutet, som i samband med den "hårda" skridskoåkningen kunde vara nära kramp!
Mvh ebh

Säcken? Rörelsemönstret?

tango; sa:
Hej!
Jag har märkt att jag får ont i ryggslutet ibland efter skridskoåkning. Vad kan detta bero på?
det brukar gå över till dagen efter men känns ett antal timmar efter turen. Jag är 186 cm och väger 86 kg och har kanske lite mer i ryggan än andra skrinnare, mer vätska och tyngre kläder, stor torrsäck men gissar på kanske 12-15 kg med mat och vatten. Jag har en 45liter tatonka köpt på naturkomapniet med både bröstrem och väl polstrat avbärarbälte. Sitter normalhögt på ryggen.
---
Synpunkter?

/Patrik, imorgon åker vi i Karlskrona skärgård igen ;-)

Hej Patrik.

Du har väl mycket i din säck försök banta packningen.

Rörelsemönstret vid långfärdsskridskoåkning med pendling i sidled skiljer sig mycket åt från vandring och skidåkning.
Vid pendlingen kan en löst sittande säck speciellt om den är så tung som din ställa till med stora problem då du måste fånga upp den pendlande vikten i säcken vid varje skär.

Det finns sätt att åtgärda detta genom att göra säcken stabilare och flytta ned tyngdpunkten. Själv har jag löst det genom att utgå från en stabil men liten säck (32 L Berghaus) som jag förlängt 15 cm nedår för att få ned tyngdpunkten.
Sitter mycket bra och har ökat min åkglädje enormt. Bertil här i denna tråd har en bild på mig med den säcken från 1/3 som han kanske kan göra tillgänglig på sin hemsida eller här på Utsidan.

Åktekniskt bör du se till att åka med korta skär och krummad rygg och försöka minimera slängandet med armar fram och tillbaka. Kryp ihop i kompakt åkställning och när du känner att du åker ekonomiskt kan du böja på knäna mer och därmed få ut mer avsparkskraft per skär.

Se också andra inlägg om ryggsäckar och åkteknik här på långfärdskridskoforumet.

Thure

Guest

Gäst
ont i ryggen

hej patrik
jag känner igen detta och håller med hedman om att det hjäper att försöka aktivera magmusklerna för att stadga upp kroppen lite bättre (detta avlastar ryggslutet) dessutom märkte jag att det blev mycket bättre när jag slutade svanka korsryggen och krummade ut ryggen istället :)

Re: Säcken? Rörelsemönstret?

thureb; sa:
Det finns sätt att åtgärda detta genom att göra säcken stabilare och flytta ned tyngdpunkten. Själv har jag löst det genom att utgå från en stabil men liten säck (32 L Berghaus) som jag förlängt 15 cm nedår för att få ned tyngdpunkten.
Sitter mycket bra och har ökat min åkglädje enormt. Bertil här i denna tråd har en bild på mig med den säcken från 1/3 som han kanske kan göra tillgänglig på sin hemsida eller här på Utsidan.

Se också andra inlägg om ryggsäckar och åkteknik här på långfärdskridskoforumet.

Thure

Här en bild som jag lånat av Bertil.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6413

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg