ont i rumpan

Bilder på ovanstående, med och utan dyna. Syr ett fodral till dynan för att den inte ska hinna suga åt sig så mycket vatten. När den är fuktig är den inte så rolig att sätta sig på heller, fästet blir lite fööör bra så det svider lite rakt genom tajtsen om man inte nyrakat rumpan... :)

Bilagor

• IMG_5782.jpg
    IMG_5782.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,367
  • IMG_5784.jpg
    IMG_5784.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,302
Testade mitt nya fina supersäte (kompletterat med överdrag på skumgummit) tidigare ikväll med en timmes paddling, och nog blev det bättre alltid, men lite tendens till domningar i rumpan ändå... ajaj det var ju inte just precis nu jag behövde ha prinsessan på ärtens rumpa. Nåja, med lyften och depån blir längsta delsträcka 14,1 km, så med lång vila i lyften kanske det går ändå.

Eller så är min rumpa överansträngd och därför extra känslig och vilan fram till start nu kommer göra underverk... har dock ingen koll på om det kan funka så.

Flottör under låren

Prova med en delvis uppblåst räddningsflottör som du lägger under låren precis framför sitsen. Det avlastar låren (och baken). Det påverkar inte möjligheten till bentramp heller för när du rätar på ena benet så trycks det andra benet upp automatiskt eftersom du trycker ihop flottören. Känns jätteskönt för låren och hjälper även mot kramp och domningar i benen.

Mvh
Jonas

Tack för tipsen... en idag ömmande rumpa känns snarast som ett gott tecken, paddlade inte mycket igår så det är nog någon form av överansträngning i grunden, jag brukar inte bli öm i baken efter bara en timme, i alla fall inte så det sitter i dagen efter. Ska hålla mig från kajaken till på lördag och hoppas på det bästa.

Husmorstips !!

En grannfru frågade mig vad jag höll på med när jag klippte till sittunderlagsbitar till kajaksitsen, röven, svarade jag ! den pallar inte 5 mil, nej,nej svarade hon, då ska du ha "Fårskinn" och sitta på, det avlastar jämnt och fint, tyckte att det verkar lite konstigt ! men har tänkt till, så nu har jag slaktat ungarnas fårskinn och lagt på sitsen, ska ut och prova nu, om det blir blött så väger det väl typ 5 kg, det är väl ända nackdelen, sen att man ser ut som ett moppeslyngel från 70 talet får man ju leva med...............återkommer med rapport..........

Hade jag haft mer tid på mig skulle jag skaffat en tempursittdyna (eller temperamed eller nån annan trögelastisk dyna) och testa om det funkar, jag tror det kan vara bra. Det kanske blir problem med väta eller att man rör lite på sig dock, så det är nåt som behöver testas...

Skwoosh

Jag gillar denna, Skwoosh sittdyna med gelsits, den förlänger mina paddelintervall innan jag måste upp på land och skaka rumpa:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2696
Finns i flera tjocklekar, mitt känns inte som det ändrar min tyngdpunkt i höjdled så att jag märker det.

Innan den körde jag som några fler i tråden nämnt, upblåsbart sittunderlag. Typ 29 kr på Biltema, jag tyckte att det funkade bra med ventilen öppen så fyllde det ut med lagom stoppning/avlastning där det behövdes. Då bygger det inte heller någon nämnvärd höjd.

Hur gick det Torger, överlevde rumpan eller fick du stå och sova i natt? För egen del gick det bra första 3,5 milen, men när det sedan blåste upp fick jag plocka bort min 3cm dynan för att hålla balansen, så lite ömt är det idag...

Nu paddalr jag inte längre, men i ett anat sammanhang med liknande problem köpte jag en stor sprayburk med byggskum och tryckte ut i en sopsäck. Jag satt mig sedan på sopsäcken framför Tvn en kväll tills skummet härdat såpass mycket att det blev lite stelt. Dagen efter då det härdat klart skar jag loss överskottet och sean är det bara att forma det som blir kvar så att det passar kajaken. För att få det lite mer hållbart köpte jag båtplast på biltema och penslade på några lager.

Har ingen aning om det funkar i en kajak, men mer måttanpassat blir det i alla fall inte:)

Hur gick det Torger, överlevde rumpan eller fick du stå och sova i natt? För egen del gick det bra första 3,5 milen, men när det sedan blåste upp fick jag plocka bort min 3cm dynan för att hålla balansen, så lite ömt är det idag...

Jodå, lyften räddade mig kombinerat med sätesmoddningen. Jag behövde den extra depån också. Just när det höll på att bli outhärdligt dök det upp ett lyft. Så det kan vara bra att veta - man klarar sig genom DKM+ om man tål bara ca 2 timmar i kanoten (och håller hyfsad fart på vattnet). Jag dröjde nån minut extra i lyften och sen var det som rumpan var fräsch igen för att klara av nästa etapp.

Efteråt kändes det lite avdomnat där bak, men inget så det gjorde ont eller så, det tog ca ett dygn innan den känslan försvann.

Fast till ett senare år ska jag försöka få ordning på det hela, tror ett av mina problem är att jag har för stela baklår så jag sitter inte tillräckligt upprätt. Vore ju bra om man kan skippa depån och köra de sista 20,7 i ett svep, mycket tid att tjäna :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg