• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ont i höfterna

Är det fler en jag som får ont i höfterna när ni ligger och sover på liggunderlag?
Jag har ett vanligt Haglöfs liggunderlag och jag sover på sidan.
Har ni några tips vad man kan göra åt det?

Det är nog inte så konstigt att man får lite ont i höfterna av att sova på sidan - liggunderlagen är ju inte de mjukaste tyvärr. Det enda tips jag har är att lägga sig på mage så kroppsvikten fördelas på större yta... eller skaffa sig ett bättre (tjockare) liggunderlag.

Uppblåsbara/självuppblåsande liggunderlag eller luftmadrass kan ju funka. Men det är ju andra aspekter än bara bekvämlighet, tex vikt, värme och friktion.

/Andreas

thermarest

Hej jag har haft samma problem men nu har jag köpt ett thermarest liggunderlag och jag tycker det blivit mycket bättre. Jag valde att köpa ett GuideLite som är lite tjockare och därför lite tyngre än UltraLite, som de flesta fjällvandrare använder, men istället valde jag 3/4 längd för att få ner vikten och för att man alltid har något man kan lägga under fötterna, typ ryggsäcken eller jackan. Det är dyrt med självuppblåsbara liggunderlag men det var det faktiskt värt när man provat några gånger.

Ett annat knep är att lägga en tröja mellan knäna så att höften i alla fall ligger lite "rakare".

/Helen

Tidigare hade jag lite problem att få med min fru på övernattningar beroende på liknande upplevelser av liggunderlag. Hon lånade sedan min mors thermarest (lite tjockare modell, dock väl tung 1100g har jag för mig) och sedan dess är det inte det hårda underlaget som bromsar.

Kolla om du kan låna ett thermarest av någon och känn efter.

Det finns även olika varianter av längd, bredd tjocklek och andra märken.

mvh zacke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg