Ont i baken ... ny i motionskajaken.

Problemet kan ju sitta i, och jag är ingen sjukgymnast eller dyl nota bene, i ryggslutet eller höfterna. Livet och kroppen förändras ju allt eftersom. Jag har höftproblem och märker direkt om jag släper efter efter underhållsträningen. Jag har en stretchrörelse som handlar om millimeter. En millimeter fel och fu känner den inte, rätt millimeter och det stretchar som bara tusan.

Vart gör det ont? Som du redan varit inne på kan benvinkeln vara lösningen på problemet. Med för liten benvinkel kommer du inte få något bra motstånd, men med lite "lagom" kanske värken försvinner.
Ifall sitsen är för "trång" så att sittknölarna får tryck från sidorna kan ett fasttejpat liggunderlag lyfta upp dig en bit o lätta på trycket. Även sitsens vinkel kan spela roll. Riktigt "bra" racingsitsar är både höj och sänkbara, fram och baklutningsbara.
Jag bytte sits i min kanot för några veckor sedan och fick just problem med att sitsen var för trång. Efter 20 minuters paddling hade båda benen somnat och jag fick sitta på bryggan i 5 minuter innan jag kunde gå därifrån.
För mig hjälpte det att tippa sitsen bakåt + liggunderlag i mitten av sitsen just så att sittknölarna hamnade på den.
För stora sitsar är inte heller bra för då blir det bara mörad biff av rumpan. Sitsen skall passa baken som ledskålen passar ledkulan.

God kväll.

Nu tror jag vi närmar oss, som Arneri säger kanske sitsen helt enkelt inte passar min rumpa. Det känns, väldigt tydligt ... att det är sittknölarna som tagit stryk så snart jag sitter på något hårt!

Benvinkeln upplever jag igentligen som "lagom". Då jag trycker fram hälen blir benet näst intill rakt, håller jag mot med trampdynan foten lite framåtvinklad har jag lite mer vinkel. (med rotation)
Jag har själv varit inne på om man kan tippa sitsen men inte hunnit kolla ännu.

Så snar det ömmar mindre skall det meckas med sisten. Liggunderlag och silvertejp kanske. Sittdyna med gel också intressant.

Vad har ni för typ av brallor som funkar?

uffe

Senast ändrad:
Jag kör med vanliga tights, långa eller korta efter temperatur. Lycra verkar glida bra mot kanotsitsar.

Hur arbetar du med höfterna när du trycker ifrån? Upplevde själv att det blev väldigt ömt om jag bara tryckte ifrån, baksidan av stussen fick nån typ av tryckskada. Inte speciellt effektivt för paddlingen heller. Höften åke mest bak-fram-bak utan effektiv rotation.

Om jag istället följer med framåt med motsatta höften, tillsammans med påskjutarmens axelparti, minskar trycket baktill, samt paddeltagen blir effektivare (bättre rotation, drag med bålen och isättning längre fram). Under en klubbkväll med instruktion av Anna Karlsson (en av våra elitdamer) beskrev hon på ett bra sätt: Det skall kännas som om det sitter ett spänt bilbälte mellan höften och motsatta axeln. När höften trycks bakåt skall axelpartiet följa med i vridningen, trycket i påskjutet skall komma från axeln.

Funkar för mig.

Hej Kjell Lundgren.
Vad gött att höra att baken mår bättre med förbättrad teknik. Jag har en del att förbättra i tekniken. Den är så att säga inte konsekvent, ibland känns det bra i bland trycker jag bara med ben/ fot, precis som du säger. Jag tror timing är ett nyckelord.

Tack Kjell

uffe

Jag går ingenstans utan mina Houdinis (brallor fast tröjorna också). Detta sagt För mig handlar det mycket om ben vinkel för att ge kraft men samtidigt inte tära. Jag har en gel-sits. Rullstolsburna har dem ofta för att undvika sittsår. Det finns också sittdynor som är som små, i brist på bättre beskrivning, sacco-säckar. Man kan kolla t ex Varsams utbud om man inte hittar någon annan lösning för sig. Att jag gick ner nästan 17 kg mellan den förra kajaken och den här skadade ju inte heller, fast den stora viktnedgången var inte meningen.
Sedan kan man kanske minnas att kroppen på det stora hela inte är byggd för att mekaniskt paddla timme efter timme. Tävlar man så är det oundvikligt och paddlar man i grupp får man bita ihop men förr eller senare gör mekaniska rörelser ont.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg