ont i arsle

Har en fundering nuförtiden så får jag ont i baken när jag cyklar. (cuklar väldigt lite)
har märkt att det verkar bli bättre bara man cyklar några gånger.
enligt en kompis så bara man tar några 10 mil vänder så försvinner det.
mina frågor är
förvinner det eller flyttar man gränsen (vilket jag tror)
och
vad är det igentligen som gör ont eftersom det verkar bli bättre antar jag att det är musklerär det det?
vad kan man gjöra för att underlätta har hört att man ska ha riktiga cykelbyxor om man ska cfykel träna.
 
Jag är inget cykelproffs alls, men sadeln lär vara en vanlig orsak. Fel mått/form på sadeln och kanske fel inställd.
 
Cykelbyxor

Cykelbyxor hjälpte mig väldigt mycket när det gäller ont i baken. Helt klart värt pengarna. Finns ju en del extrapriser nu innan säsongen sätter igång...

Eva
 
Det känns ju lite som om man får blåmärken i baken. Det är väl om allt annat, gör man det tillräckligt mycket så anpassar sig kroppen. Gör man det FÖR mycket så får man skador.
 
Häcken

Köp cykelbyxor och justera in sadeln, eventuellt byt sadel. Ont i akterpartiet gör ingen glad oavsett om man cyklar en mil eller tio. Var bara noga med att tvätta cykelbyxorna ofta, eftersom dom ska bäras närmast kroppen (inga svettblöta kallingar under). Det bästa är att ha minst två par så man kan byta oftare. När jag började cykla på "allvar" så var den bästa uppgraderingen ett par cykelbyxor, skillnaden går ej att beskriva i ord. Näst bästa var nog riktiga pedaler av spd-typ, där man alltså sitter fast med fötterna i pedalerna, och kan veva runt hela varvet (rundtramp).
 
cykelbyxor

Jag använder en racersadel i mitt yrke som cykelbud i Stockholm. "Cykelbyxor" finns i två modeller, med blöja och utan blöja. Blöjan är en påsydd kudde på insidan av byxan som gör cyeklturen mer behaglig..dock
ska man helst ha dessa utanpå ett par vanliga spandex för att få så lite friktion mellan hud och tyg som möjligt.
Testa och märk skillnaden!
 
Det som slår mig här nu i diskussionen är att vi nog är många som pratar förbi varandra. Det finns ju två sorters "ont i arslet".

Det ena är om man får nån form av skavsår så huden blir sliten och ömmar. Sånt avhjälps väl med cykelbyxor.

Det andra är när man bli öm, typ blåmärken (det kanske inte blir synliga blåmärken men känns likandant). Mot sånt lär väl inga cykelbyxor hjälpa?

Jag är ingen direkt stor cyklist, sambon jag köpte cyklar och cyklade 2 sommrar på Gotland för 5 år sen, men sen kom ungarna och då blev det liksom inte aktuellt. Jag har bara råkat ut för den sistnämnda formen av "ont i arslet", trots att jag cyklar med vanliga boxerkallingar i syntet under vanliga träningsoverallsbrallor. Det brukar bli de första gångerna man cyklar på våren, men sen försvinner det.
 
gelésadlar

Det finns en sorts sadel med något slags silikoninlägg som är jäkligt bekväma.De finns i olika storlekar oxå..
..borde hjälpa mot "blåmärken i baken" men inte mot skavsår.
 
Cykelbyxor

Cykelbyxor har ju vanligtvis vaddering så de hjälper ju helt klart mot ont i baken. Sen så hjälper de ju mot skavsår också. Andra egenskaper är ju att de tar upp mindre vind och är smidigare att trampa med när man ligger på högre kadens.

Sen så finns faktiskt vadderade s.k. "baggy" cykelshorts. Vet inte så mycket om dem, men vissa personer tycker väl inte det är så manligt att cykla omkring i lycra byxor.

/Jonas
 
En vanesak

Hej,
Vad jag har märkt är att smärtan är intensiv de första dagarna man är ute men att den sedan försvinner helt, i alla fall för mig. Jag vänjer mig rätt snabbt och får läderartad hud i kontaktområdet mot sadeln. I början av en cykelsemester har jag cykelbyxor m. inlägg och ibland tom. dubbla cykelbyxor. I slutet av semestern kan man lätt cykla näck utan att känna det minsta. Jag kan rekommendera en bra lädersadel som man får cykla in ungefär som man går in ett par kängor. Den känns stenhård men efter ett tag blir den som en del av dig :) Alla personer är ju i och för sig olika och vissa får väl lättare ont än andra.
//Magnus
 
Jag får alltid ont första cykelturen efter ett
långt uppehåll. jag brukar då vänta några dagar
till nästa gång och då brukar det ha gått över
och kommer inte tillbaka förrän efter nästa
längre uppehåll. Det är alltså inte något större
problem. Detta trots att jag har en ganska hård
och smal sadel (vilket är något som jag tror
är bra för att minska friktionen).

Det gäller att hitta den rätta avägningen
så att man sitter framåtlutad för att minska
trycket mot sadeln men inte så framåtlutad att
man blir trött i ryggen.
 
Hej

Mot ömhet i baken kan avhjälpas med en bra sadel och cykelbyxor. Med cykelbyxor menas sådana som sämsskinn eller motsvarande konstmatrial. Sedan kan man använda sig av slav för att mjuka upp sämsskinnet. Man det är viktigt att man inte får skavsår. Rätt inställning på sadeln, höjd och en bra sadel. När det gäller sadlar så får man sig prova sig fram till man finner en lämlig model, själv använder jag cykelbyxor bara när jag är ute och cyklar längre än 2-3 timmar, annars går det bra med jeans.

Sadlar på mina cyklar är Brooks B17 std, Brooks B17 Champion Speciale, Ideale 92 dvs lädersadlar som tar ett tag att cykla in men efter det så är dom formade efter min sjärt istället för tvärtom.

Jna-Olov
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg