Ont av ryggan.

Hej!Har undrat under min vandring i höstas(04)om det är ryggan det är fel på,för jag får dommningar i hela höger sidan när jag drar åt midjebälltet,det sitter under höft kullorna och går ej att flytta upp,har en gammal Haglöfs ramsäck från 80 talet.
Vad ska man köpa för säck, det finns ju en uppsjö med olika modeler.

Håkan

"det sitter under höft kullorna och går ej att flytta upp,har en gammal Haglöfs ramsäck från 80 talet."

Kullor med breda höfter är ju iofs tämligen härligt ;-)

Allvarligt - du behöver en ny säck och det är ju som du tydligen vet ingen lätt uppgift att ta sig an. Kan bara säga att det inte behöver vara den dyraste sorten som är bäst - jag köpte en berguven för sexhundra som, med vissa modifikationer, har fungerat utmärkt för mig (tyvärr så har en av mina hundar bitit sönder några remmar så det blir nog snart en ny...)
Ryggsäck handlar mycket om hur lång man är - är man färdigväxt som jag, 1,95, så är det ibland svårt att hitta saker som passar perfekt för den långa ryggen.

Leta, pröva och var kritisk.

skuggarvet; sa:
...det sitter under höft kullorna och går ej att flytta upp,har en gammal Haglöfs ramsäck från 80 talet.
Vad ska man köpa för säck, ....
Håkan

Hej!

Det verkar ju helt klart att den säck du har är "för lång i ryggen" för dig.

Gå till en bra butik, prova, fråga och se till att du väljer en säck som har bra höftbälte, axelremmar och framförallt justerbar rygglängd.

Har själv haft samma problem som du med en gammal säck, men inte i lika hög grad. De säckar jag haft efter den, har alla gått att justera, så att höftbältet hamnar där det skall.

Nu senast i år köpte jag Fjällräven Råstu och det är den skönaste säck jag ägt.

Du kommer att få massor av råd av andra, som håller på sitt märke.

Mvh
Bert

Tack för svaren! har kollat runt lite på nätet,och läst om Bergans är det en s.k överklassäck ang priset.
Är själv ca 1.95 så det gäller väll att hitta den perfekta till nästa underbara vandring, i våra sköna fjäll.
"såg det, om våra underbara Dalakullor i DALARNA"

skuggarvet; sa:
Hej!Har undrat under min vandring i höstas(04)om det är ryggan det är fel på,för jag får dommningar i hela höger sidan när jag drar åt midjebälltet,det sitter under höft kullorna och går ej att flytta upp,har en gammal Haglöfs ramsäck från 80 talet.
Vad ska man köpa för säck, det finns ju en uppsjö med olika modeler.

Håkan

Innan du köper ny säck:

Kan du flytta ner axelbandens övre fäste ett steg? Jag har en Haglöfs Alaska från början 90-talet som jag upplevde "lång" när jag gick längre turer med mer packning. Det kändes som om jag fick svanka med ryggen, "puta ut" baken, för att kunna bära någon som helst vikt på höfterna. Fick till följd att jag blev stel och öm i ryggslutet. Jag har kortat av min genom att flytta ner i vart fall åtstramarna på axelbanden ett steg på ramen. Minns inte om jag flyttat ner själva axelbandens fästen ett steg också. I vart fall blev bärsystemet lite kortare och midjebältet kom att ligga på ett skönt sätt på höftkulorna (kullorna).

Lycka till!
Peter P.

i

Du kommer att få massor av råd av andra, som håller på sitt märke.

Mvh
Bert

Norröna, Norröna
(Glad ägare av store 90 liter +)
Men med tanke på priset var jag nog inte vid mina sinnens fulla bruk då jag köpte den... Dom är ju så bländande fina på alla sätt o vis! T.ex. så har den en fin justerbar rygglängd vilket jag tror både långa och korta har glädje utav.

/samme

avslutad210712

Gäst
Tänker inte säga vilket märke jag har men det lär väl synas snart bland recensionerna *L*. På min rygga går rygglängden att justera och innan jag fick till rätt längd var det en pina när jag bar riktigt tungt (över 30 kg). Kändes som när jag hade ischias-nerven (blev det rätt stavat...) i kläm en gång för länge sen. Hela benet domnade bort och jag hade ingen kraft alls. Visade sig att jag skulle ha höft/avbärar-bältet betydligt högre upp än vad jag trodde från början. När jag väl fick upp avbärarbältet så det låg mer ovanpå höftkulorna blev det en ren fröjd (nåja 30+ anser jag inte är skoj) att bära.

Så oavsett vilket märke du än väljer se till att ryggan går att justera för dig och att du får hjälp att justera den av någon - antingen på affären eller av någon kompis. Tänk också på att när du justerar den är det viktigt att du har ungefär lika mycket last i den som du maximalt kommer att bära.

avslutad210712

Gäst
skuggarvet; sa:
Tack för svaren! har kollat runt lite på nätet,och läst om Bergans är det en s.k överklassäck ang priset.
Är själv ca 1.95 så det gäller väll att hitta den perfekta till nästa underbara vandring, i våra sköna fjäll.
"såg det, om våra underbara Dalakullor i DALARNA"

Överklassäck eller inte så tänk på att om du lägger ut en tusenlapp (eller kanske två) extra på en rygga som passar dig bra så kan det vara skillnaden mellan en behagfull eller en pinsam vandring. Därmed inte sagt att en dyrare säck är bättre.

Ny säck ...

Jag en ny modern ryggsäck är nog att föredra för dig och din längd. Gå runt och kolla allt du hittar oavsett pris - sort - eller så, hitta säcken som passar din rygg, kolla om de har lånerygga så du kan test, eller fråga någon kompis om du får testa deras. Själv är jag 1.8 har en Lundhags Motion80, den är jag nöjd med på alla sätt ! Lycka till i letandet. /Gunnar

Det behøver ikke være rygsækken som har fejl, det kan være derimod være ryggen, som siger stop. Kan ske for en stund.

Hvis ryggen ikke er helt Okay, kunne du tage kontakt til en kiropraktor. Jeg har selv fået rettet ryggen ud.
Det har varet 2½ år nu, men det fungerer.

Gunnar

Det du skrev Peter! om att gå att puta med baken,och svanka med ryggen var min upplevelse när man hade ryggan på sig. Det om att det skulle gå att flytta ner axelremmarna går ej på min rygga. ska ut och titta på en ny till nästa år, så att man kan njuta fullt ut,av vandringen.

Håkan.

Vill bara inskärpa det som Gunnar säger ovan:
"Gå runt och kolla allt du hittar oavsett ..."

Börja med att prova allt - med last.
Sen kan du börja välja hur många fickor du vill ha, hur mycket priset, vikten, märket, färgen osv osv spelar in.

Se till att du vet hur ryggan ska sitta.
För ett tag sedan hade Sasquatch.se en instruktionsfilm om hur man passar till en rygga (i det fallet en Arcteryx-rygga), som var ganska bra. Jag hittar den inte nu. Nån som vet var den finns?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg