Det blev bara intressantare
Vad gäller packning på cykel och packkärra så har jag ett varningens ord. Polarn har en BOB trailer som han kör med ibland. På sin gamla cykel hade han i princip inga problem. Med den nya cykeln så tar växelörat stryk och böjs så han får problem med bakväxlarna.
Sedan diskussionen med dyr vs billig cykel... Svår fråga, men som någon innan sade (och som jag själv skrivit mångder med gånger) så är ramen det viktigaste på hela cykeln. Ramen är inte något man byter (oftast) utan det är komponenterna runt omkring som man byter när man byter något. Trivs man inte med ramen så kommer hela cykeln kännas fel, oavsett vad man gör. Jag vet flera långdistansare och mängdcyklare som börjar med en billig cykel, men där cykeln nu är värd 30K+ efter mångder med uppgraderingar. Allt utom ramen är bytt... Sedan säger jag inte att en dyrare ram är bättre än en billigare. Det gäller bara att hitta just den där ramen som man trivs med. Om man sedan har en "aluminiumburksram" eller en stabil stålram kvittar nog...
Om man inte är långdistanscyklare, för av någon anledning så anser dom att man måste kunna laga _allt_ på cykeln, helst med en handsvets... Jag har cyklat länge och faktiskt aldrig lyckats pajja en ram (sned har den väl iofs blivit). Hur stor är risken egentligen för att man skall råka ut för rambrott?
Varför behöver cykeldämpare mer service och varför är de ömtåligare än bildämpare? Tja, först så har vi bara en fästpunkt för dämparen på cykel. Sedan så inbillar jag mig att ett cykelhjul rör sig mer i "fel" riktningar (som sliter med på dämparen). Dessutom så har vi extrema viktkrav inom cyklingen där vi vill ha lång dämpningsväg, stryktålig gaffel och låg vikt. Det tillsammans gör att en cykeldämpare blir mindre stryktålig än en bildämpare. Förresten, vad väger en bildämpare?
Det finns en gräns för cykelprylar när grammen blir lättare och lättare, priset orimligt högt och komponenten löjligt ömtålig, så ömtålig att den måste servas mellan varje lopp. Då har man kommit in på formel 1 segmentet av cykelkomponenterna, där man i princip tvingas/måste ha en mekaniker som servar cykeln mellan varje tur/lopp/träning. Men då ligger priserna änno högre. Men jag kan förstå att cykelproffsen uppskattar det. Tänk att varje gång du sätter dig på cykeln så känns, beter , och luktar den som ny... Det vore något det. Fast det är reserverat för betalda proffs enbart
Inte oss privatister som är med i tävlingar för att det är kul och för att mäta oss mot andra privatister.
Men frågan kvarstår fortfarande, "räcker" en 5K cykel till samma saker som en 25K cykel räcker... Som någon sade tidigare, om man inte servar dom så kommer 25K cykeln att vara betydligt bättre efter ett tag. Servar man dom inte alls så kommer bägge hamna i skroten förr eller senare, jag misstänker personligen att 5K cykeln hamnar där innan, men det är bara en reflektion.
Enda sättet att faktiskt få reda på det vore att mäta vilket energiuttag man har på respektive cykel samt att mäta vilken kraft man utvecklar ner i däcken. Bägge dom kan man göra med hyffsat billiga "prylar" idag. En Polar 710 med effekt, cadense och cykel kit löser det... Fast då är man ju uppe i över 5K... Ajdå
Om man sedan cyklar samma sträckor så kan man mäta energin som går åt, man kan anteckna hur det var att köra och hur cykeln betedde sig. När man sedan summerar efter en säsong, med hur mycket man meckar med respektive cykel, hur mycket utbytesdelar kostat och så vidare och så vidare så kan man få ett sant perspektiv på hur just den personen upplevt cyklingen och vilken cykel som är kostnadseffektivast. Men är det realistiskt... Nope!
Känner man sig bättre på en dyrare cykel? Jag tror det, placebo effekten skall man inte förakta. Att stå i startfältet eller på den sibiriska stäppen med en Logan/Biltema cykel är inget jag skulle utsätta mig för i alla fall.
Sedan är det väl så att trots att vi och tillverkarna vill få cykling till att vara en materialsport (på samma sätt som Formel 1) så är det trots allt en teknik/uthållighetssport. För de flesta så är det lättare att skylla på däcken och köpa nya däck om man har dåligt fäste i till exempel lera än vad det är att vara ödmjuk, fundera över problemet och träna mer teknik för att få bättre fäste i lera. När man sedan kommer upp i elit så tror jag att allt eftersom "alla" blir bättre tekniskt och konditionsmässigt så börjar materialen spela större roll. En lättare cykel är lättare att släpa runt och eftersom marginalerna blir mindre när alla är hyffsat likvärdiga så kan det där "lilla extra" göra att man
placerar sig bättre i resultatlistan.
Att ha en cykel som man litar på, som man vet hur den beter sig och hur man skall göra för att rätta felen på tror jag är det viktigaste, oavsett om den kostar 5K eller 25K eller om man skall använda den till tävling eller långdistansexpeditioner.
/Mattias