Onödigt med dyr cykel!

En del snack i den här gruppen verkar kretsa kring avancerad och framförallt MYCKET dyr utrustning.
Har själv varit ute och långfärdscyklat i Kenya och Tanzania. Hade då en cykel (MTB) värd 5 000 SEK. Jag menar, vad kan man utrusta en cykel med så att den når ett värde av 27 000SEK??? Då hänvisar jag t.ex till cyklar som Miyata/KOGA.
Nä, bättre att köpa en cykel för 5000. Skulle cykeln mot förmodan ge upp fullständigt (vilket cyklar inte gör) kan man köpa 4 st cyklar till(!) och först då komma upp i 26000!

MVH
Danne
 
Ja, jo...

du har rätt... men det är ju så förbaskat roligt med (dyra) high-tech-prylar :)

/Håkan - har dock en mtb som bara kostade 12000
 
Onödigt?

Kan inte se det onödiga i dyra prylar. Om man t.ex. vill satsa seriöst på MTB så vill man inte att saker skall börja krångla mitt i en tävling. Då är det bara bra prylar som gäller och sånt kostar. Man kan ju inte jämföra långfärdscykling med de påfrestningar en cykel utsätts för under en hård tävlingssäsong. Sen är det ju kul med prylar, ett motiv som jag tycker är så bra som något.
 
Sen måste man ju ha ett komplett XTR-paket och titanram.. De e rätt lätt att rusa iväg mot 30000:-

Flest prylar när han dör vinner!!
 
Intressant inlägg!!

Håller med Dalle. Det viktiga är att man inte låter sig begränsas av prylar och pengar. Klart det är roligt med fina prylar. Faller ofta ner i prylträsket själv, men det beror mest på att jag "har för lite tid", att man är inne i ekkorhjulet liksom. Var och lyssnade på Janne Corax i vintras. Efter en fantastiskt bildvisning och föredrag om hans 1 år långa cykeltur från Egypten till Kina hade han en kort frågestund. En fråga var hur mycket resan hade kostat honom. Corax funderade lite innan han svarade 17.000 inkl resan till Egypten!!! Då hade han tidigare berättat om sin amerikanske reskamrat som periodvis bara levde på gröt för att han hade tight budget...
 
Håller med XPAT, vid långfärdcykling är flera detaljer som fördyrar en MTB onödiga. Den mest uppenbara är vikten, med en rejäl packning spelar cykelns vikt mindre roll liksom fjädring.
 
Håller inte med xpat!

XPAT; sa:
Man kan ju inte jämföra långfärdscykling med de påfrestningar en cykel utsätts för under en hård tävlingssäsong.
om du visste vad du har fel!
om man cyklar omkring med över 25 kilo packning på cykeln i ett par handra mil slits varje baskomponent på cykel (jag tänker då främst på ram, fälg, nav och dämpare) minst lika mycket som di cykel gör under milen i skogen.
Visst, jag är också prylbög, men att säga att man inte behöver ha dyra grejor bara för att de inte slits under en långtur är långt från sanningen.
/Johan - som lagt ut 10000 på en trevlig touringcykel.
 
Intressant ämne

Det är väl lite skilda saker?

Visst kan man satsa på långfärdscykling och expiditioner med en cykel för 5000 SEK. Vad jag förstår för långfärdare så är det viktigt att kunna mecka allt själv och att till och med kunna svetsa ihop ramen om något skulle hända.

Med det perspektivet så borde det vara så att ju enklare desto bättre vad gäller cykel.

Dessutom så skall man väl jämföra med vilka budgetmål man har och vad syftet är. Är syftet att genomföra en expidition med 10KSEK i budget så kan man helt enkelt inte lägga så mycket pengar på cykeln. En budget för någon som vill köpa ny cykel com kommer användas för träning/tävling kan ha helt andra budget förutsättningar.

Som jämförelse kan nämnas att jag spenderade 3000 SEK på nytt framhjul+skivbroms (X519 fälg, XT nav och XT skivbroms) nyligen, nästan lika mycket som andra lägger på en ny cykel. Varför då? Bättre bromskraft, speciellt i de leriga, skitiga och periodvis snöiga slingor vi kör. Att sedan inte slita ner fälgen och att inte behöva byta bromsbelägg så ofta gör det för mig värt det.

Det är väl kanske det som är det viktiga, vad det är värt för individen. Vissa som prioriterar på ett visst sätt anser att cykeln inte skall få kosta, och lägger lite på den. Andra (som jag) anser att man vill ha en viss nivå på cykel, och lägger lite mer.

För vissa så är det vansinne att lägga 25 000 på en cykel, och för andra är det vansinne att lägga så lite som 5 000 på en cykel och aldrig skall de två mötas.

Funkar en cykel för 5000 lika bra som en cykel för 25000? Bra fråga. Jag tror att dom är likvärdiga, när bägge är nyservade och fräsha. Om man har dämpare på den billiga cykeln så kommer den definitivt vara tyngre och inte lika följsam mot marken, men i övrigt är de lika. Troligtvis är det elastomerer i gaffeldämpningen så ju kallare det blir desto stelare gaffel får man.

Är de likvärdiga efter en säsong?
Jag tror ärligt talat inte det. På den billigare cykeln har man många delar och ingående komponenter som är gjorda av billiga material, till exempel plast och billigt järn/aluminium. Dom slits mer än komponenter av kvalitativa material, vilket gör att man kommer få mecka mera och justera inställningar oftare. Lager som rullar sämre, dämpare som dämpar mindre, kedja och kasett som slits, växlar som spökväxlar; många saker som samverkar till att göra upplevelsen mindre bra.
Ju mer påfrestningar man utsätter cykeln för desto större blir slitaget och desto större blir skilnaden mellan en billig cykel och dyr cykel.

Är det värt skillnaden i pengar? Det är nog upp till individen att bestämma.

Däremot kan jag säga att min personliga uppfattning, baserat på 20 års cyklande, är att billiga cyklar tål helt enkelt inte lika mycket som en dyrare.
En cykel är komplicerad, och ju fler rörliga delar den får desto mer komplicerad blir den. Att göra något komplicerat och kapa kostnader är svårt, och resulterar alltid i kompromisser. Kompromisser är inte bra när det kommer till material som utsätts dels för långsiktigt slitage och dels för momentana belastningar som kan vara oerhört höga.

En ram till exempel är ett bra exempel. Inga rörliga delar och med några svetsfogar så kan man få ihop en ram från ett par rör. Inte så svårt och inte så komplicerat. Sparar man för mycket, dvs dåligt råmaterial, omotiverad personal som gör dåliga svetsningar och så vidare så kommer man troligtvis att ha en hyfsad produkt i alla fall eftersom det inte är så mycket som kan gå fel.

För en framdämpare som är komplicerad med mycket rörliga delar så kan samma förutsättningar bli katastrofala.

Jaja, jag skulle kunna hålla på längre, men det där får nog räcka :)

/Mattias
 
- Intressant resonemang av Mattias.

Som framkommit så bör vi nog skilja på cyklar för MTB-bruk och cyklar avsedda för långfärd.

För en långfärdscyklare är en SVETSBAR RAM en fördel vilket gör att man får kompromissa med vikten. Vilket inte är något större problem då man redan har så mycket vikt i väskorna. Övriga komponenter, förutom hjul och nav, utsätts inte för några extrema påfrestningar.
Vad jag ville komma fram till var att pengarna som blir över när man (som långfärdscyklare) köper en hoj för 5000SEK kan användas till annat, eller som reservkassa till reservdelar. Dock så kan jag förstå de som tävlar i MTB och behöver, som nämnts t.ex skivbroms, dyr utrustning av praktiska skäl.

Hälsningar
Dalle
 
FJS90/91; sa:
Sen måste man ju ha ett komplett XTR-paket och titanram.. De e rätt lätt att rusa iväg mot 30000:-

Flest prylar när han dör vinner!!

Du ligger efter...., Dalle har FEM cyklar=25000:-, du har bara EN cykel=25000:- ;-)
/BAX
(1 st Hermes, 1st Svalan, 1st DBS samt sambons Merida)
 
Det kan väl finnas flera olika synvinklar på priset på grejerna. Jag tycker det är lite fel att prata om priset på hela cykeln. Och likaså är det fel att prata om enbart inköpspriset.

Visst är det säkerligen så att efter ett år är en dyr cykel i bättre skick än en billig, OM DEN BILLIGA INTE HAR SERVATS. Men med den billiga cykeln har man kanske bättre råd att byta ut det som slits, istället för att "för säkerhets skull" köpa grejer som är slittåligare.

Jag menar alltså att skillnaden är att i det ena fallet köper man billigt för att sen se vilka grejer som behöver bytas, i det andra fallet köper man dyrt för att slippa byte ut delar. Vilket som blir dyrast utslaget på 10 år beror ju på hur mycket man cyklar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg