Intressant ämne
Det är väl lite skilda saker?
Visst kan man satsa på långfärdscykling och expiditioner med en cykel för 5000 SEK. Vad jag förstår för långfärdare så är det viktigt att kunna mecka allt själv och att till och med kunna svetsa ihop ramen om något skulle hända.
Med det perspektivet så borde det vara så att ju enklare desto bättre vad gäller cykel.
Dessutom så skall man väl jämföra med vilka budgetmål man har och vad syftet är. Är syftet att genomföra en expidition med 10KSEK i budget så kan man helt enkelt inte lägga så mycket pengar på cykeln. En budget för någon som vill köpa ny cykel com kommer användas för träning/tävling kan ha helt andra budget förutsättningar.
Som jämförelse kan nämnas att jag spenderade 3000 SEK på nytt framhjul+skivbroms (X519 fälg, XT nav och XT skivbroms) nyligen, nästan lika mycket som andra lägger på en ny cykel. Varför då? Bättre bromskraft, speciellt i de leriga, skitiga och periodvis snöiga slingor vi kör. Att sedan inte slita ner fälgen och att inte behöva byta bromsbelägg så ofta gör det för mig värt det.
Det är väl kanske det som är det viktiga, vad det är värt för individen. Vissa som prioriterar på ett visst sätt anser att cykeln inte skall få kosta, och lägger lite på den. Andra (som jag) anser att man vill ha en viss nivå på cykel, och lägger lite mer.
För vissa så är det vansinne att lägga 25 000 på en cykel, och för andra är det vansinne att lägga så lite som 5 000 på en cykel och aldrig skall de två mötas.
Funkar en cykel för 5000 lika bra som en cykel för 25000? Bra fråga. Jag tror att dom är likvärdiga, när bägge är nyservade och fräsha. Om man har dämpare på den billiga cykeln så kommer den definitivt vara tyngre och inte lika följsam mot marken, men i övrigt är de lika. Troligtvis är det elastomerer i gaffeldämpningen så ju kallare det blir desto stelare gaffel får man.
Är de likvärdiga efter en säsong?
Jag tror ärligt talat inte det. På den billigare cykeln har man många delar och ingående komponenter som är gjorda av billiga material, till exempel plast och billigt järn/aluminium. Dom slits mer än komponenter av kvalitativa material, vilket gör att man kommer få mecka mera och justera inställningar oftare. Lager som rullar sämre, dämpare som dämpar mindre, kedja och kasett som slits, växlar som spökväxlar; många saker som samverkar till att göra upplevelsen mindre bra.
Ju mer påfrestningar man utsätter cykeln för desto större blir slitaget och desto större blir skilnaden mellan en billig cykel och dyr cykel.
Är det värt skillnaden i pengar? Det är nog upp till individen att bestämma.
Däremot kan jag säga att min personliga uppfattning, baserat på 20 års cyklande, är att billiga cyklar tål helt enkelt inte lika mycket som en dyrare.
En cykel är komplicerad, och ju fler rörliga delar den får desto mer komplicerad blir den. Att göra något komplicerat och kapa kostnader är svårt, och resulterar alltid i kompromisser. Kompromisser är inte bra när det kommer till material som utsätts dels för långsiktigt slitage och dels för momentana belastningar som kan vara oerhört höga.
En ram till exempel är ett bra exempel. Inga rörliga delar och med några svetsfogar så kan man få ihop en ram från ett par rör. Inte så svårt och inte så komplicerat. Sparar man för mycket, dvs dåligt råmaterial, omotiverad personal som gör dåliga svetsningar och så vidare så kommer man troligtvis att ha en hyfsad produkt i alla fall eftersom det inte är så mycket som kan gå fel.
För en framdämpare som är komplicerad med mycket rörliga delar så kan samma förutsättningar bli katastrofala.
Jaja, jag skulle kunna hålla på längre, men det där får nog räcka
/Mattias