Vad gäller vevlager med utanpåliggande lagerskålar så stämmer det att det är rätt vanligt med kort livslängd, men jag vet inte om så många av alternativen är så himla roliga heller.
Min favorit är nog kassettvevlager med fyrkantsaxel. Ett med hygglig kvalitet är bra kapslat och klarar åratal av hård miljö utan problem och utan service.
Och när de slutligen tar slut så är de enkla att byta. Egentligen det enda kinkiga är att vevarmarna måste monteras med rätt moment för att inte börja glappa och ta skada.
Gillar du inte axlar med snabblås så går det som regel alldeles utmärkt att byta till solida axlar. Fjädrarna kan man gott undvara, och det är bara en excenter per hjul. Men visst, för vardadscykling så tillför inte snabblåset särskilt mycket. ÅAS så stoppar knappast ett par kupolmuttrar inte en tjuv med eftertanke nog att ta med sig en skiftnyckel mer än 20-30 sekunder.
Och gängade styrlager är väl inte så lättjusterade? Visst, om man har den där tunna specialskiftnyckeln kanske, men annars? De ogängade däremot, där justerar man lagerspelet med en tokvanlig insexnyckel.
Visst, köper man en cykel anpassad för en annan så är en gängad gaffel med insticksstam lättare att höjdjustera. Men köper man en cykel med gaffeln okapad så finns det lösningar för att få höjden ännu mera lättjusterad än för insticksstammar. Bara man vet vad man ska fråga efter så går det att ordna.
Håller med.
Och faubervev? Seriöst? Gängade kassetter är bättre på alla sätt. Man får vara genuint dålig på mekanik om man tycker att cykeltekniken idag är för komplicerad. Utvecklingen går inte bakåt, den spretar åt alla håll. Tycker det är svinbra att handlare idag kan erbjuda ett modernt fordon som man kan förflytta sig från a till b på rimlig tid, med komfort och liten ansträngning. Ett tungt as till militärcykel är knappast nåt att sträva efter. Och växelnav? Hahaha, rullmotstånd av gudsnåde och reglage som har en livslängd mätt i månader. Nej tack. Ge mig en räser med en campa gruppo och bra sadel vilken dag i veckan som helst. Gärna med en stor fin sadelväska och stänkor.