Ompacketering av frystorkat

När jag är ute kör jag med s.k. FBC (Freeze Bag Cooking) vilket är väl samma som att ompaketera din vanliga frystorkade mat som är köpt i butiken.

Förvarar maten i vanliga Zip-lock påsar som finns att köpa på en välsorterad mataffär.
Det enda som de inte håller bra är mat som innehåller oljor om man som mig fick den briljanta idén att käka couscous och pesto. Peston ompackades i vanliga fryspåsar och knöts ihop men läckte och då höll inte zip-lock påsen heller tätt...

Men, kör man inget sådant så är de väldigt smidiga att laga mat i.

Ziplock.jpg

Jag packar om all min proviant (även frystorkat, Spagetteria mm) i vanliga fryspåsar inför turen för att spara plats och vikt (dessutom minimalt med sopor som skall med tillbaka - på senaste 12-dagars turen hade jag max 100g sopor + en tom gastub att bära ut). Plastpåsarna knyter jag så tight som möjligt och förvarar i en större plåstpåse inuti ryggsäcken på vandringen. Jag har aldrig haft problem med att maten blivit dålig.
Torrvaror som gröt, couscous mm kan man ju packa och förvara i plastpåsar när som helst, frystorkat brukar jag packa om i samband med förberedelserna någon vecka innan turen.

Jag gör precis samma sak och av precis samma anledning. :)

Jag fick även fått ompackad mat över och ibland ätit den flera veckor senare utan några problem. Människokroppen är väldigt bra på att upptäcka dålig mat; luktar det bra och smakar bra så är det med största sannolikhet fortfarande bra.

Vad gäller Real-påsar brukade jag ta bort klistermärkena på dem samt klippa dem så att de blev så små som möjligt, dels för att slippa bära onödigt förpackningsmaterial och dels för att slippa alla vassa hörn på påsarna. Det sparar inte så mycket vikt som ett byte till plastpåsar men lite skillnad gör det faktiskt ändå på en 14-dagarsvandring.

Ifall du tar bort klistermärkena försvinner markeringen för vattenlinjen så kom ihåg att markera den med spritpenna innan. Det kan också vara vettigt att skriva vad det är för mat, antal kalorier och vattenmängd, etc.

Vad gäller Real-påsar brukade jag ta bort klistermärkena på dem samt klippa dem så att de blev så små som möjligt, dels för att slippa bära onödigt förpackningsmaterial och dels för att slippa alla vassa hörn på påsarna. Det sparar inte så mycket vikt som ett byte till plastpåsar men lite skillnad gör det faktiskt ändå på en 14-dagarsvandring.

Ifall du tar bort klistermärkena försvinner markeringen för vattenlinjen så kom ihåg att markera den med spritpenna innan. Det kan också vara vettigt att skriva vad det är för mat, antal kalorier och vattenmängd, etc.

Att paketera om ex Real eller liknande från deras styva originalpåsar sänker inte bara vikten, utan kanske ändå viktigare för mig det sparar utrymme i ryggsäcken. Originalpåsarna tar rejält med plats pga sitt styva material och är svåra att packa optimalt. Tanken är ju att man skall äta ur dem men i mitt fall kokar jag maten direkt i grytan och äter ur kåsa.

Hur mycket kommer du att spara i vikt?
Själv sticker jag hål i dem för att få ut luften och komprimera dem så tar de mindre plats.

När man punkar förpackningar så så skall det görs i torr miljö så att inte fukt eller mögesporer kommer in.
Man har en bit tejp redo , punkar med nål och pressar ur luften(kan vara skyddsgas som koldioxid eller nitrogen) och fort dit med tejpbiten - Klart.

Omförpackningar till helt annan plastpåse ger en långtidshållbarhetsförsärming då det luftas , dock inte ett problem inför en nära liggande fjällvandring.

Real är vakuumpackade(men har ju en ganska bra men skrymmande påse) men knorr spaggeteria,blåband och så har luft/gas i påsarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nimco Packa frystorkat effektivast? Fjällvandring 25
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
Lämmel Frystorkat, var köper man det? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg