Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Omöjligt ströva vid havet
- Trådstartare tbergman
- Start datum
Välkommen till Danderyd!
Thomas, du är välkommen ut till Edsviken i Danderyd! Visserligen inte havskust, men väl en vacker, lång och ALLMÄN strandpromenad. Ok, ett och annat avbrott för privata tomter finns faktiskt, men det är inte värre än att det blir blott en liten variation på promenaden.
Till råga på allt i Sveriges blåaste kommun...
Thomas, du är välkommen ut till Edsviken i Danderyd! Visserligen inte havskust, men väl en vacker, lång och ALLMÄN strandpromenad. Ok, ett och annat avbrott för privata tomter finns faktiskt, men det är inte värre än att det blir blott en liten variation på promenaden.
Till råga på allt i Sveriges blåaste kommun...
Tack för din inbjudan! Men vad jag efterlyser är mer en naturupplevelse, än bara möjligheten att gå längs strandkanten utan att känna sig obekväm. Vet inte om naturupplevelsen är så stor längs en grusad gång i Danderyd.
Visserligen är det viktigt att standskyddet upprätthålls, så att inte det privata ägandet slukar även stränderna, men minst lika viktigt är det att det skapas större områden vid havet där bebyggelse undanhålls och där strandekologin får råda ostört.
Jag hittade faktiskt till slut ett sådant norr om Umeå: Ostnäsfjärdens naturreservat. Där kunde jag strosa omkring längs en kilometer lång kustremsa och njuta av kustnaturen utan att se ett enda fritidshus. Men en kilometer är ändå en försvinnande kort sträcka och min bild är fortfarande att våra kuststräckor är ett förlorat naturvårdskapitel.
Visserligen är det viktigt att standskyddet upprätthålls, så att inte det privata ägandet slukar även stränderna, men minst lika viktigt är det att det skapas större områden vid havet där bebyggelse undanhålls och där strandekologin får råda ostört.
Jag hittade faktiskt till slut ett sådant norr om Umeå: Ostnäsfjärdens naturreservat. Där kunde jag strosa omkring längs en kilometer lång kustremsa och njuta av kustnaturen utan att se ett enda fritidshus. Men en kilometer är ändå en försvinnande kort sträcka och min bild är fortfarande att våra kuststräckor är ett förlorat naturvårdskapitel.
tjonsson; sa:... min bild är fortfarande att våra kuststräckor är ett förlorat naturvårdskapitel.
Din bild är nog lite ofullständig och kanske präglad av en viss närsynthet. Åtminstone på väst- och sydkusten finns gott om obebyggda stränder och även långa sammanhängande sträckor. En del kan vara lite svåra att gå, inte beroende på bebyggelse utan på att terrängen är svårframkomlig, men det är ju helt OK om det är bevarad natur man vill ha. I Halland och Skåne kan man gå miltals på stränderna.
Tyvärr är bilden generell, med extra betoning i stadsregionerna. Långt ifrån närsynt! Strandskyddet urholkas, fler och fler undantag tas. Kommunerna, som ofta har beviljar dispens trots att tillräckliga skäl saknas, har ofta inte tillräcklig kompetens. Detta är ett naturvårdsproblem, allvarligt både för biomångfald vid stränder och för det rörliga friluftslivet. Ställ era lokalpolitiker frågan inför valet i höst om de vill stärka eller försvaga strandskyddet! För mig en fråga som väger tungt när jag bestämmer vilket parti jag ska rösta på.haraldn; sa:Din bild är nog lite ofullständig och kanske präglad av en viss närsynthet.
Kan du ge några konkreta exempel? Att det finns politiker som vill urholka strandskyddet är ju bekant (och det finns det ju all anledning att vara på sin vakt emot), men än så länge är det väl mest prat, och åtminstone i de områden jag brukar röra mig (huvudskaligen västkusten) förekommer ingen omfattande nyexploatering av havsstränderna. I Göteborgstrakten där jag bor, är förstås mycket exploaterat, men det är ju inget som har skett de senaste decennierna. Det mesta är från första halvan av förra seklet. Det är inte alls "Omöjligt att ströva vid havet" (som rubriken på den här tråden lyder). Faktum är att jag ägnar en stor del av min fritid just åt att ströva vid havet och jag har inga problem med att hitta lämpliga områden med långa obebebyggda stränder.
[Ändrat av haraldn 2006-07-08 kl 12:56]
[Ändrat av haraldn 2006-07-08 kl 12:56]
haraldn; sa:Kan du ge några konkreta exempel?
Faktum är att jag ägnar en stor del av min fritid just åt att ströva vid havet och jag har inga problem med att hitta lämpliga områden med långa obebebyggda stränder.
Läs http://stockholm.snf.se/bibliotek/rapport/strandskydd.pdf
Konkreta exempel finns massor från hela ostkusten. Bland de värsta kommunerna är Norrtälje och Värmdö i Stockholm. En studie av Väddös kuststräcka över 50 år, från Naturgeografen, Stockholms universitet, visar en enorm kustexploatering. Tvekar du fortfaranden kan jag nog leta upp referensen.
Letar man aktivt upp tillgängliga kustremsor är det lätt att inte se resten.
Men nu var det inte frågan om vad som har hänt över 50 år, utan om vad som händer nu. Jag har väl inte förnekat att det har förekommit exploatering av stränderna, men det mesta skedde innan strandskyddslagen kom till. Den rapporten som du länkar till stöder inte heller ditt påstående om att problemet är generellt. Man har ju inte undersökt hela landet utan endast fyra kommuner i Stockholmstrakten och beträffande tre av dem har man funnit detta:Stadan; sa:haraldn; sa:Kan du ge några konkreta exempel?
Faktum är att jag ägnar en stor del av min fritid just åt att ströva vid havet och jag har inga problem med att hitta lämpliga områden med långa obebebyggda stränder.
Läs http://stockholm.snf.se/bibliotek/rapport/strandskydd.pdf
Konkreta exempel finns massor från hela ostkusten. Bland de värsta kommunerna är Norrtälje och Värmdö i Stockholm. En studie av Väddös kuststräcka över 50 år, från Naturgeografen, Stockholms universitet, visar en enorm kustexploatering. Tvekar du fortfaranden kan jag nog leta upp referensen.
I den fjärde kommunen, Värmdö, är situationen däremot dålig.Ärendena i Nynäshamn, Haninge och Norrtälje synes till övervägande del varit relativt väl underbyggda och okontroversiella, även om besluten är kortfattade och schablonmässigt uppställda.
Resten av landet har man alltså inte undersökt men i rapporten står detta:
Detta motsäger ju direkt ditt påstående att det är ett generellt problem och stöder snarare min åsikt att det kan finnas problem på en del håll, medan strandskyddet är gott på andra håll.På naturvårdsverket ser man ingen enhetlig utveckling över hela landet, utan situationen varierar kraftigt mellan olika kommuner. En del sköter sig utmärkt medan det finns stora brister hos andra, beroende på bl.a. kompetens och intresse.
Löjla dig inte. Det är klart att jag ser resten. Jag skrev ju att mycket är exploaterat, men det är gammal exploatering. Det jag invände mot var påståendet att det är omöjligt att ströva vid havet och att det över hela landet pågår en omfattande nyexploatering. Visst finns det problem på en del håll, och visst ska man kämpa mot exploatering av stränderna, men den kampen vinner knappast på överdrifter och påståenden som folk kan se är felaktiga.Stadan; sa:Letar man aktivt upp tillgängliga kustremsor är det lätt att inte se resten.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stopp och Parkeringsförbud på Vildmarksvägen vid Stekenjokk 6/6-15/7 | Miljöpåverkan | 13 |
Liknande trådar
-
Stopp och Parkeringsförbud på Vildmarksvägen vid Stekenjokk 6/6-15/7
- Börjat av Stordrulen
- Svar: 13
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg