En sak jag vill säga direkt när det gäller eldning med campingasoltub upp och ned - stäng _inte_ av gaskranen om köket börja pumpa och pulsera (troligen pga. stötkokning i förgasarslinganför för att förmycket flytande gas stänker in på en gång) - vänd tuben rättvänt och avvakta tills det lugnar ned sig igen - därefter beslut om man vill fortsätta eller stänga av.
Stänger man till kranen på tuben i panik när det börja pulsa så finns bara utrymmet i slangen att expandera i och om den är stumt vätskefylld hela vägen och det är vätska ända fram till och en bit in i heta delen i förgasarslingan så har gasen ingenstans att ta vägen när det hettas och förgasas och trycket i slangen kan bli väldigt högt - med öppen kran till tuben så fungerar tuben som expansionskammare när vätska och gas trycks bakåt i slangen och dessutom dränerar slangen på en del vätska om tuben vänds rättvänt, om och när man får pulsering.
Pulsering har jag fått med Trangia gasbrännare (primus) när den vätskematas - det betyder inte att det alltid gör så, men när det händer så skall man agera rätt. (dvs. vända gastuben rätt och sedan avvakta tills det lugnar ned sig) Primus gör trots allt robusta grejor så det händer i regel inte något farligt även om man i panik skulle råka drar åt kranen och ser strax därpå hur det flåsar hårt i brännaren och slangen rycker krampaktigt av de höga tryckpulserna (i det här läget är man glad att det är stålspunnet!!!) - men man bör inte prova detta i onödan...
På den tidigare engelska brännaren till Trangia så skulle jag inte alls försöka elda med campinggasolflaskan upp och ned - med deras klena pressningar på den ej stålspunna plast/gummislangen så får man förmodligen en slangexplosion om man vätskematar, det börja pulsa och i panik dra till kranen på tuben...
Omni/multifuel-köken som är avsedda för flytande bränsle redan från början har sin pådragsjustering med nålventil ofta väldigt nära brännaren och där får en naturlig strypning (dvs. det kommer inte in så mycket vätska på en gång som kan skalpa långt in i det heta förgasarröret och förmodligen inträffar det aldrig någon pulsning där.
och som tidigare nämnt - när det är vätskematat (gas eller flytande bränsle ) så kan man glömma det där med småputter och sakta långkok av tex. ris under lock med pytteliten låga - då är det full fart, alltid som gäller och man får anpassa sina måltider efter denna typ av tillagning.
har man omni/multifuel så har man dessutom valmöjlighet - gas så länge det går och en 'reservflaska' med heptan/akrylatbensin att ta till när det är riktigt kallt.