Omnifuel och bräsle

öringen; sa:
Rungá; sa:
Riggade upp en bit tältväv som skydd och för att testa hur den tålde lågan från köket.
Hur utföll det testet?
Det testet utföll så pass bra att jag aldrig är rädd för att starta köket i tältet om jag måstet göra det. Sköter man förvärmningen bra slipper man en uppflammande låga.

Får man en uppflammande låga så är den inte så varm att duken smälter även om lågan nuddar vid duken.

Trots testet plockar jag ner halva innertältet om jag startar köket i tältet, har ju ingen förlängd absid.

Ja, ja .. jag vet. Ventilation, komonoxid och att alla kökstillverkare säger att man inte skall elda i stängda utrymmen. Varför har vi gasspisar då?

WARNING: Don´t do this in you tent!

Re: Re: Ljudnivå

[/QUOTE]
Även om du bara använder köket 15 minuter om dygnet, betyder det att du sitter och dundrar ut över dalgången i 3,5 timmar under bara en 14-dagarsvandring. Lagar du till något oftare, eller ägnar dig åt snösmältning under vintern blir det längre tid. Visst står "man" ut. Mitt MFS låter rätt bra med bensin också. Men jag tycker det vore bättre med ett kök som inte låter så man knappt hör vad kamraten säger, och absolut inte hör något av omgivningen men själv hörs tydligt av omgivningen.

Men alla är olika. En del vill smälta in med grönt tält och naturfärger, andra vill synas. För en del spelar det ingen roll om ett kök låter mycket, för andra spelar det större roll.

Svaret på din fråga "varför i hela fridens namn ljudnivån på köket spelar någon roll", är alltså att det stör friden.

Raskesven

[/QUOTE]

Jag måste säga att jag är både glad och förvånad över Raskesvens svar på min fråga. Detta måste vara det högsta nivån av Minimum Impact jag har hört talas om.
Jag räknade lite snabbt ut att 3,5 timme på en 14 dagars vandring blir ca 1,04% av tiden som köket dundrar. Jag har personligen aldrig hört hur ett Primus MFS på full låga låter men jag ska åka ner till någon butik och provlyssna för det måste låta bra mycket högre än mitt gastrangia om det kan dundra ut över mäktiga dalgångarna. Trangiat överröstas lätt av minsta fjällbäck och dessa finns det ju gott om där man lagar mat. Jag håller dock med att om det går att göra köken tystare så varför inte göra det även om det kommer långt ner på min priritetslista. All heder till Raskesven för att han inte vill störa friden i våran fjällvärd.

Nu är det ju så att ett bensinkök (de flesta i alla fall) låter rätt illa.

Mitt OF låter onödigt mycket tycker jag, men det beror också lite på vad man har för kokkärl.

Det är nog inte så att man utgör nån sanitär olägenhet för andra fjällvandrare eller faunan, men för den som lagar maten är ljudet en aning enerverande.

Att säga att tiden man använder köket står för si eller så många procent av totala utevistelsen är inte relevant. Jag skulle i så fall tycka att det gjorde mindre om det lät dubbelt så länge men bara när jag sover...
Eller hälften så högt och dubbelt så länge.

Det är alltså inte så lätt att analytiskt ange hur stor betydelse bullerexponering har i förhållande till sin omfattning.

När man slutat vandra, tagit av sig ryggsäck och har en liten paus och lagar mat, är det inte fel om det är lite fridfullt. Fast det vore nog värre om det väsnades under själva måltiden. Att äta när man är hungrig tillhör ju livets högtider.

Trangias gasbrännnare, eller t.ex Easyfuels gasbrännare, utgör en viskning jämfört med en trattbrännare som på Primus MFS. Inga jockar hörs när man drar på med MFS. Får sitta vid ett vattenfall om något ska höras bortsett från köket;-)

Nu behöver man inte dra på max, men ljudvolymen är ändå av helt annan dignitet än med t.ex Trangias gasbrännare. Omnifuel har ju liten annan utformning av tratten, och vad jag har hört låter Omnifuel också men särskilt när en kastrull ställs på köket minskar ljudvolymen mycket mer än på MFS. Men även Omnifuel verkar alltså låta tillräckligt för att upplevas som lite störande.

Raskesven

Det är nog inte ett okänt problem. MSR har ju nåt lite tystare kök som t o m heter nåt med viskning fast på utrikiska (Whisperlite?).

Jag använder MSR whisperlite och jo, det är märkbart tystare än ex. Primus omnifuel.
Min pappa har ett gammalt fotogenkök till trangian (tror det heter Trangia arctic) som är både tyst och väldigt effektivt.
Nackdelen med fotogen är att man måste tända köket med skild tändvätska. Och det kan bli lite klottigt + att man riskerar få tändvätska i maten (smakar inget vidare :)) Tror dock inte att den modellen tillverkas mera

Peifen; sa:
Min pappa har ett gammalt fotogenkök till trangian (tror det heter Trangia arctic) som är både tyst och väldigt effektivt.
Nackdelen med fotogen är att man måste tända köket med skild tändvätska. Och det kan bli lite klottigt + att man riskerar få tändvätska i maten (smakar inget vidare :)) Tror dock inte att den modellen tillverkas mera

Det är nog ett KAP-kök din far har. Tillverkningen har upphört. Svåra att få tag på, så se till att få ta över det av farsan ;) Sålde precis mitt, tyckte mitt Omnifuel gjorde jobbet bättre :cool:
[Ändrat av öringen 2006-05-31 kl 10:48]

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Ljudnivå

antte; sa:
Jag har personligen aldrig hört hur ett Primus MFS på full låga låter men jag ska åka ner till någon butik och provlyssna för det måste låta bra mycket högre än mitt gastrangia om det kan dundra ut över mäktiga dalgångarna.

Har ett Omnifuel som enligt rykten skall vara mer tystlåtet än MFS men det överröstar lätt ett gastrangia.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg