Omni Fuel vs XGK EX vs Nova

Johan R:
Jo, jag har också kört bensinköket i absiden, men risken finns att det flammar när man t ex tar bort kastrullen, eller att man spiller bränsle vid förvärmningen. Även om risken inte är så stor så är konsekvenserna rätt ödesdigra. Risken är mindre än minimal med toppmonterade gaskök.

Omni med pump väger 464g, Nova 428, rätt liten skillnad va? Eller menar du det pytte-pyttelilla ventilmunstycket som man måste släpa på för att köra gas i Omnifuel?

Och som gaskök menade jag de billiga, toppmonterade modellerna. Kör själv MSR PocketRocket, men det finns flera goda alternativ.

Strykarräven; sa:
Johan R:
Jo, jag har också kört bensinköket i absiden, men risken finns att det flammar när man t ex tar bort kastrullen, eller att man spiller bränsle vid förvärmningen. Även om risken inte är så stor så är konsekvenserna rätt ödesdigra. Risken är mindre än minimal med toppmonterade gaskök.

Omni med pump väger 464g, Nova 428, rätt liten skillnad va? Eller menar du det pytte-pyttelilla ventilmunstycket som man måste släpa på för att köra gas i Omnifuel?

Och som gaskök menade jag de billiga, toppmonterade modellerna. Kör själv MSR PocketRocket, men det finns flera goda alternativ.

Omni med pump och multiverktyg (gamla alu-pumpen som jag hade) väger ca 540 gr, så det är drygt ett hekto mer än Novan. Nya Omni verkar ju lättare men de tycke inte inkludera multiverktyget i vikten som är ca 40 gr om jag inte minns fel = ungefär 500 gr totalt alltså.

Inte mycket att snacka om det håller jag med om, men eftersom jag inte behöver gasfunktionen så spar jag in en del vikt.

Dessutom slipper jag byta munstycke också ;). Vad jag menade var den "klump" som sitter längst ut på slangen alltså anlsutningen till LP-kopplingen på gasflaskan och inte munstycket i brännaren.

Fast det där med att köket flammar upp när man lyfter på kastrullen har jag aldrig upplevt (15 år med KAP, Explorer, XGK, Hiker, Nova och Omnifuel). Det enda kök som spontant har flammat upp under gång för mig är MFS när man körde det på fotogen, och det beror nog på att den brännaren håller för låg temperatur med fotogen så det blir en ofullständig förbränning. Fast det har ju ändrats med besked i Omnifuel, som fungerar mkt bra med fotogen och lacknafta m m.

Nåja, risker finns det naturligtvis så fort man använder ett kök i absiden och känner man sig inte säker på hur köket fungerar så ska man aldrig dra igång det "inomhus". Där är ju gasköken så "idiotsäkra" att man t o m kan använda dem inuti innertältet.

Mvh,

//J

avslutad210712

Gäst
Vid sista vandringen körde jag mitt Omnifuel både på heptan och gasol. Konstigt kan kanske tyckas men saken var att jag var osäker på om heptanet skulle räcka tills jag fyllde på min rygga i Ritsem så jag köpte en gasoltub i Sälka på vägen. Kom dock på att med gasol kunde jag laga mat i absiden med yttertältet nerfällt vilket jag knappast skulle fundera på om jag körde det på flytande bränsle.

Kör man bara sitt kök vår-sommar-höst skulle jag utan tvekan satsa på ett rent gasolkök men eftersom jag även använder mitt kök vintertid föredrar jag att köra på flytande bränsle året om för att förhoppningsvis upptäcka eventuella problem på sommaren då ett trilskande kök är mindre allvarligt än på vintern.

Det blev ett Nova inhandlat på Rei i USA, gick på 130USD.

Använde det under 4 dagar och det fungerade felfritt, lät lite och med jänkarnas Coleman fuel (svensk motsvarighet? någon form av sprit?) funkade det riktigt bra, skönt var det också att Coleman fuel inte sotade något.

Största nackdelen var att vi blev tvungna att posta hem hela köket. Vi ringde och frågade NWA dagarna innan vi skulle åka, dom sa att om köket inte var använt var det OK men vi kände att vi inte ville chansa och stå med skägget i brevlådan på flygplatsen sedan :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Skattletaren Tystare multi fuel kök Kök och brännare 9
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
Xander MSR XGK användare Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
yakman Multifuel VS XGK Kök och brännare 7
Stehpan MSR XGK UTGÅR! Kök och brännare 1
Vildkatt MSR Dragonfly el. XGK II? Kök och brännare 28
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
AT MSR XGK trimmning Kök och brännare 0
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
erisv Alkohol till MSR XGK Expedition? Kök och brännare 3
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg