Omdragning av Kungsleden i Kvikkjokk

Är Kungsleden "helig"

Eftersom jag sitter som ordf i Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitté och blev inblandad i Nordnytts sändning fredags vill jag klargöra en del.
Kvikkjokk har problem, på många sätt. Samhället utvecklas inte och det råder någon slags fejd mellan en del boende, en fejd som nu tyvärr har hamnat i media varvid andra dras in i "härvan".

Ett av de stora problemen med Kungsleden söder om Kvikkjokk är avståndet till boende. Norrut finns det en STF anläggning på normal dagsetapps avstånd. Det gör att många vandrare kommer till KVikkjokk norrifrån och slutar sin vandring där, mendans andra påbörjar sin vandring och går norrut.
Efter Kungsleden söderut finns många stora sjöar att passera. Det går bra idag då det finns kvar boende som utför båttransporterna men framtiden ser inte allt för ljus ut. Vad händer när denna generation är borta, finns det några yngre som tar över ?

Fjällsäkerhetskommittén gjorde då ett förslag att helt enkelt slå samman Kungsleden och del av Padjelantaleden, vidare via Vaimok och till Pieskehaure och söderut, för att sen via buss kunna ansluta på kungsleden igen, precis som idag sker på en del andra ställen, tex Vakotavaara ned till Kebnats.
Vi vet att detta förslag är i princip ogenomförbart eftersom Kungsleden flyttar man bara inte hur som helst...
Vi såg problemet med de stora sjöarna och ev roddbåtar som en säkerhetsfråga.

Alltså, alternativet är ju att den är kvar som idag och att man ser till att fixa övernattningsmöjlighet söder om Kvikkjokk samt att man löser båttransporterna längre söderut.
Tyvärr är det väl en omöjlighet att STF med sin relativt skrala ekonomi skulle slå upp en stuga till 15-20 km söder om Kvikkjokk. I vart fall inte då det råder ovisshet ang båttransporterna efter leden.

Till saken hör nu, vilket också Nordnytts inslag egentligen handlade om, att det är en tvist i byn om hurvida leden skall dras om förbi en fastighet, antingen en lång sträcka upp till Njunjes och bron där, eller bygga en ny båtplats på södra sidan i Kvikkjokk.
Den frågan har inte Jokkmokks fjällsäkerhetskommitté någonting att göra med.

Den hjälptelefon som tidigare fanns i Malenjarka har tagits bort och RPS ville inte bekosta en ny modernare. Till saken hör att den gamla tfn som var av typ "vanlig trådburen" huvudsakligen användes av vandrare som beställde båttransport över till Kvikkjokk. En modernare hjälptfn hade inte fungerat på det viset utan hade varit direktkopplad till LKC i Luleå, som definitivt inte hade ställt upp med "båtförmedling".
Nu finns det mobiltäckning i området så problemet med båtbeställningar är inte stort när alla lär sig rutinerna och känner till förutsättningarna.
En omdragning av leden via Nunjes skulle naturligvis innebära ett visst ekonomiskt bortfall för de som utför transporterna idag, men samma antal vandrare behöver ju transport runt Kamajokk,...........såvida det inte byggs en bro över den jåkken också!

Ha de!
 
Dumhet eller svågerpolitik?

Men nu får det vara nog!

1.
Det är inte hur många sjöar som helst som måste passeras, utan bara 3. Båttransport sköts inte av några gamlingar som håller på med att dö ut. Tvärtom.

Så här ser läget ut i dag:

Saggat vid Kvikkjokk. Här finns en fungerande kommersiell verksamhet som sköter båttransporten.

Riebnes / Vuonatjviken. Samma sak här. Se: http://www.vuonatjviken.com.

Hornavan vid Jäkkvik. Här finns flera större företag som lever av turisterna.

Alla dessa företag blir skadade när man lägger om Kungsleden.

Alla dessa företag skapar inkomstmöjligheter som glesbygden är i trängande behov av.


2.
Omläggningen gynner inte turisterna heller. Tvärtom:

Det är trevligt att åka båt emellanåt. Man får en helt annan syn på landskapet om man får chansen att göra det.

Att få båtskjuts är en möjlighet att träffa folk som“ kan trakten“. Särskilt i Kvikkjokk, till exempel, är det mycket givande at prata med båtföraren.

Därtill är vattendragen ju de naturliga färdvägarna i „villmarken“. Det känns konstigt att gå en lång omväg för att komma över en sjö, men det känns skönt a göra som folk gjorde förr i tiden, dvs.åka båt.

Och sist – men inte minst - tar omläggningen bort en hel ledsträcka.

Hur kan man göra så här?

Antingen är det en fall av bottenlös dumhet eller en härva av enskilda intresser, svågerpolitik och mobbing.
 
Kortare båttransport vore ju positivt, men det är synd om det kommer att dras och trampas upp en ny ledbit mot Njunjes söderifrån.

Hur ser förslaget om att lägga om Kungsleden västerut ut? Ska det dras någon ny led där i såna fall, eller skulle den gå på befintliga leder Vaimok - Pieskehaure - Mavas - Ikesjaure - Silvervägen? Någonstans där borde det ju också krävas båttransport.
 
Saggat vid Kvikkjokk. Här finns en fungerande kommersiell verksamhet som sköter båttransporten.
Riebnes / Vuonatjviken. Samma sak här. Se: http://www.vuonatjviken.com.
Hornavan vid Jäkkvik. Här finns flera större företag som lever av turisterna.
Alla dessa företag blir skadade när man lägger om Kungsleden.
Alla dessa företag skapar inkomstmöjligheter som glesbygden är i trängande behov av.
Borde inte en omläggning av kungsleden via fiskecamperna i väster ge en motsvarande ökning av inkomsten för de som sköter verksamheten där?
 
Borde inte en omläggning av kungsleden via fiskecamperna i väster ge en motsvarande ökning av inkomsten för de som sköter verksamheten där?

Joda, det gör det.

Men där finns bara 1 sjö och 1 fiskecamp (Mavas) motsvarande 3 sjöar och flera företag vid den gamla leden.

Men varför minska det hela? Kan man inte ha 2 leder, just som nu, fast med bättre stöd?

Eftertanke:

Kanske det vore bäst att ta bort alla leder ( och allt stöd av rennäringen) ((och all avskjutning av rovdjur))? Med tanke på att det är den verkliga villmarken jag giller best, kanske är det JAG som skulle ändra sig...
 
Svågerpolitik ???

Vet inte vad det påståendet bygger på, men precis som man sa i TV inslaget så skulle inte en opartisk granskning av ärendets hantering skada. Då kommer många att slippa få en massa skit från folk som inte är insatta i ärendet utan bara springer andras ärenden och för osanningar vidare.
Det är som att lägga en tung död handske över Kvikkjokk. Gynnar ingen........

När vi föreslog omdragningen, den som kallas den långa, så var det efter en sittning med bla STF, de var inte lika säkra som natruälskaren här i debatten, på att transporterna kommer att leva vidare. Vi har dock fortfarande en förhoppning om att det skall gå att bygga ett boende söder om K-jokk, och då borde till och med de som lever på turismen i Kvikkjokk kunna bli nöja.

Vi föreslog en lösning men är medvetna att den är ganska ogenomförbar, MEN den startar dock en debatt som, om inte allt för många spårar ur, kanske kan påverka i positiv riktning.
 
Vi gick i somras Kungsleden från Mallennjarka till Tsiekkjåkkstugan som var en oväntat vacker led, men det märktes att den är under avveckling, det låg mycket träd över leden och ledmarkeringarna var väldigt diskreta bitvis. Det skulle vara en förlust om den leden försvann, även om man naturligtvis kommer att kunna gå där även utan led.

Senast jag passerade Njunjes fanns där permanentboende och turistströmmen där är väl i alla fall tio gånger den på Kungsleden söder om Kvikkjokk. Konstigt att sommargästerna i Mallenjarka inte kan klara av att Kungsleden passerar där, men de har tydligen väldigt goda kontakter på länsstyrelsen.

Den sydligaste båttransporten (Sudal - Jäkkvik) är från och med i år ersatt med en kortare roddsträcka, på samma sätt som de tidigar har dragits om då Västerfjäll avfolkades. Alternativet via Padjelantaleden ger då lika många båttransporter (även där krävs båttransport till Kvikjokk). Jag vet inte vad det finns för övrig verksamhet i Vuonatjviken som kan göra att en båtförare kan finnas på plats, men fiskecampen i Mavas kanske inte heller finns för evigt.

Vad gäller stugor kunde man väl, om STF inte är intresserade, på samma sätt som i Padjelanta nationalpark skapa statliga stugor bemannade från samebyarna, eller med annan lokalbefolkning. Eller så kunde man faktiskt ha en del av Kungsleden utan stugor.
 
Sträckan Njunjes-Ritnut/Vuoka mot Tsielekjokk är våt,tråkig,risig.
Från Mallenjarka till Tsielekjokk är det vacker gammelskog,en lika lättvandrad som vacker savann.
Där går jag gärna,dessutom väldigt fint att hitta små tältplatser längs branten ner i riktning mot Kvikkjokk.
Om man får in ovälkomna personer som inte begriper att det är ett privat ställe finns väl möjlighet precis som i Njunjes och Aktse att tydligt markera vad som är privat område.
Annars är det ju bra att gå upp mot Lastak och savannen mot Tsielekjokk längs den sk "lappstigen" några vikar längre ner längs Saggat.Dessutom blir det lite kortare.
Aldrig reflekterat över att båtskjutsarna skulle försvinna med den nuvarande generationen,då blir det ju besvärligt inte bara i Kvikkjokk.
Sitojaure,hur ska man komma enkelt vidare mot Pastavagge.
Aktse;svårt komma in till Nammates i Rapadalen,och ffa skulle väl stigen från båtlänningen behöva rustas när ingen båtskjuts finns.
Långa besvärliga roddsträckor både över Laidaure och Sitojaur,tänk dessa tre gånger om (provat det med ojämt långa åror i halvdimma från Aktse en gång).
Hur ska man göra med Kungsleden här då?
Eller ska båtskjutsar bli ett uppdrag för STF:s stugvärdar?
Så är det ju i Teusajaure redan.
 
Men är inte ett förslag att dra om Kungsleden till att via Njunjes och ansluta till befintlig sträckning vid Tsielekjåkkstugan?
Eller har jag fattat fel?

/Ulf
 
Mina åsikter

Det primära problemet är avsaknaden av ett boende mellan Kvikkjokk och Vuonatjviken samt att inga vindskydd finns vid båtlänningarna. (Skulle förmodligen ha minskat intrånget på fastigheten i Mallennjarka).

Att båttransporterna över dom olika vattendragen skulle sluta fungara är en överdrift då det alltid finns kreativa människor, särskilt i glesbyggden.
(Att STF tror det och gärna se en omläggning beror ju på att dom vill styra vandrarna förbi sina egna stugor för att få in pengar. Dom marknadför ju inte heller Kungsleden mellan Kvikkjokk och Ammarnäs!!?? Besynnerligt. Är STF rätt part att tala med?
Förs dialog med andra aktörer/ Kvikkjokksborna?).

En omdragning med en förlängning som en följd kommer att än mer göra sträckan ointressant pga att det långa avståndet till service och boende.

Mina förslag till åtgärd:

*Bygg en ny båtlänning med vindskydd som inte gör intrång på fastigheten i Mallennjarka samt
vindskydd vid övriga båtlänningar.

*Bygg en övernattningsstuga mellan Kvikkjokk-Vuonatjviken. (kan byggas av
Länsstyrelsen/Naturvårdsverket och utarrenderas).

*Allmän upprustning av leden samt marknadsföring.

Detta borde öka intresset för Kungsleden även söder om Kvikkjokk och något som gynnar boende, turistnäring och samer i området.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg