Du har aldrig funderat på att det du "såg" kanske färgades av dina fördomar?Strykarräven;336607 sa:Mina fem öre var, att det jag såg av scouterna när jag växte upp (mina två bästa vänner och flera vänners vänner samt ett flertal i min klass) inte precis lockade.
När jag var seniorscout var det väldigt många kompisar som tyckte scouting verkade töntigt, men med lite övertalning kunde man släpa med nån på en hajk och efter det ändrade de ganska drastiskt åsikt om scouting.
Mycket av det där är delar av scoutmetoder. Patrullen och symboler & ceremonier är delar av scoutmetoden, precis som friluftslivet.Det var likadana kläder, på den tiden iaf religion, bevis på att man kan hantera kniv och yxa etc etc. En massa formalia kring något som kan vara så spontant som friluftsliv. Patruller och påsydda märken och mössor och gå på led.
För mig ger detta samma vibbar som de som vill göra lumpen för att "få lära sig/uppleva friluftsliv". Det kan man göra utan formalia, regler och symboler.
Visst kan man göra det, men scouting handlar inte om att uppleva friluftsliv, scouting handlar om att använda friluftslivet som ett medel för att få unga människor att utveckla sig, kunna fungera ihop med andra osv.
Det är inte utan anledning som väldigt många höga chefer har scoutbakgrund.