Tjakke Mid, 2 x 635 g = 1270 g,
Tjakke Lt Mid, 2 x 610 g = 1220 g, lägre skaft och Light i namnet var ändå bara 25 g lättare per känga.
Nu blir det att grubbla, först fundera om jag tror att jag ska ge Lundhags en ny chans trots smala låga fötter (kängorna känns väldigt rymliga på bredden), och sen om jag isåfall ska köra med den högre eller lägre modellen. Den högre är mörkgrön nubuck och den lägre orange, båda med oranga snören och båda är snygga på sitt sätt, så det är inte någon större del i valet. Passformen (pussla med sockor och sulor) och att det nog kommer att krävas lite tålamod och några mil att gå in skaften, det känns en hel del tryck mot de yttre fotknölarna. Hm!
Det blev Tjakke Mid som fick stanna hos mig. Återkoppling efter några månaders ägande och användning på ett antal kortare vandringar/promenader, typ 30 gånger och 1-3 timmar per gång.
Hade ett krux att få till känslan och passformen (låga och platta smala fötter), men nu har jag nog lyckats. En extra sula under originalsulan, tillägget har typ 3 mm tjocklek över hela sulan, helt platt sula med viss spänst, och/men hälen hamnar ändå på rätt plats i kängan. En tunn linersocka och sen en hyfsat tjock Smartwool-socka, https://www.smartwool.com/shop/trekking-heavy-crew-socks-sw0sw131 .
Nöjd med skafthöjden, kängan tog några gånger att vänja foten vid, men nu känns det som vi förstår varandra!
Har även några andra kängor och lägre vandringsskor, så en bra skogarderob att variera efter humöret, terrängen, vädret och hur mycket som ska bäras.