Om man blir överraskad av en sväng har man inte kört så att man kan stanna inom det område man kan överblicka. En väldigt viktig grundprincip. Hastighetsbegränsningen är maximalt tillåten hastighet på vägsträckan. Det innebär att det kanske aldrig är lämpligt att komma upp i den hastigheten.
Jag kan NÄSTAN hålla med dig.
När Tjörnbron försvann (påseglad av fartyg) upphörde också vägen att existera. Sikten var dålig men många trafikanter förväntade sig, med viss rätt, att vägen skulle finnas kvar. Jag kommer inte ihåg hur många som körde rakt ut och försvann men det visar med all tydlighet att i Sverige klarar trafikanterna inte vilka överraskningar som helst. Vi är vana vid en viss vägstandard och en viss hastighetsskyltning. Vi blir överraskade av 90-skyltad väg som stundtals kräver max 50.
Det är möjligt att vi kan lära oss ett annat körsätt om tex alla hastighetsskyltar försvann.
Vägförvaltaren har definitivt ett ganska stort ansvar. Men jag håller med dig om att man kan kräva mer av vägtrafikanter när det gäller att anpassa fart till omständigheter.
I Tyskland har man särskilda blinkande skyltar för bilkö, annars smäller det.
Ska det behövas egentligen? Kan man tycka...
thomas