• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Om Mount Everest vore E-20

Ännu en olycka med dödlig utgång har nu skett på dödens berg. Det var en turistande familj i shorts som gick upp för att se sig omkring. Fadern i familjen halkade och drog alla andra med sig i döden.

Bygg om Mount Everest nu. Vi har fått nog av dödens berg. Sätt dit hissar, trappor och värmestugor. Se till att i alla lägen ha stigen fri från is och snö så att alla kan ta sig upp säkert. Se också till att man kan mötas fritt på vägen upp och sätt dit skyddsräcken så att man inte kan slå skallen i någon annan som kommer uppifrån i full fart. Det ska aldrig vara klättrarens ansvar att färdas säkert till och från toppen. Vi har fått nog av dödens berg.
 
Inlägget hade varit roligare om du hade haft koll på att K2 är dödens berg och inte Mount Everest. Du kanske tänker på dödszonen men det är föga troligt att turister kommer så långt upp.
 
Ok. syftade mest på att vare sig berg eller vägar tar liv. Less på att man ger väglaget och vägarna skulden istället for att saga att det var en dålig förare. Dessutom är E-20 dödens väg.
 
Senast ändrad:
Eftersom liknelsen var långsökt (?) menade jag att jag är less på att man fokuserar på väglaget och vägen. Har många gånger läst att olyckan orsakats av dåligt väglag. Det lyfter bort ansvaret från föraren. Ville göra en liknelse med bergen som inte heller tar liv. Dåligt omdöme tar liv.
 
Om en väg är så drabbad av olyckor att det dör 6 människor på 17 dagar så handlar det inte bara om att folk inte kan köra. Själva vägen har stor påverkan hur olycksdrabbad den är och det jobbas mycket med det när man planerar vägar.

Vad är sen intressant för läsarna? Att folk inte kan köra eller att göra folk uppmärksamma på att det sker mycket olyckor på den vägen för att förhindra det?
 
Jo, det handlar enbart om förarfel. Vad skulle det annars finnas för faktorer? Det är lätt att skylla ifrån sig. Gillar meningen i Soldf fordon som löd ungefär: Om man får sladd har man antingen kört för fort eller gjort en felmanöver. Punkt.

Jag tycker det är ointressant att läsa något som är en total felaktighet. Olyckor i trafiken sker inte på grund av halka.
 
ansvar

Jag köper inte ditt vägresonemang helt. Visst har bilföraren ett stort ansvar men om jag kommer körande på en 90väg som utan förvarning smalnar av till till en bilbredd och gör en 90graders sväng då har vägbyggaren gjort fel. Att som förare behöva förutse en så helt osannolik vägändring är inte rimligt men där anser jag det vara vägbyggaren fel då jag som första gånger på den vägen hamnar i diket bredvid. Dock är svenska vägar sällan så illa konstruerade så i de flesta fall beror trafikolyckor på att någon brutit mot en trafikregel, särskilt VTK §5 som lyder så här
"5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.
Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

För den som vill fördjupa sig om hur man gör i trafiken så finns ca 170 paragrafer till här
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720603.htm

/Patrik, trafikant
 
Om man blir överraskad av en sväng har man inte kört så att man kan stanna inom det område man kan överblicka. En väldigt viktig grundprincip. Hastighetsbegränsningen är maximalt tillåten hastighet på vägsträckan. Det innebär att det kanske aldrig är lämpligt att komma upp i den hastigheten.

Jag tycker det är bra att vi bygger bättre vägar men inte med fel argument. Tills och även efter vi har säkrare vägar tycker jag det är viktigt att vi fokuserar på rätt fråga- bli bättre på att köra bil. Det är allt för slappt i trafiken och det har märkts tydligt att det har skett en attitydförändring till det sämre de senaste, säg, 25 åren. Kanske är det allt för lätt att få körkort.