Jag skrev något liknande här tidigare, tror att rubriken var "klätterpsykolig sökes". Nästan samma sak, men jag föll. Jag var vettskrämd på Vampyren i Runsa, en bra bit över min sista säkring och orkade inte hålla i längre. Så jag släppte... Microsekunden efter att jag släppt var jag totalt lugn, altså innan jag ens börjat falla. Typ 'jaha, nu får jag logga lite air time, kul'.
Så vad var det jag var rädd förr? Inte var det om säkringen skulle hålla, då skulle jag varit rädd under hela fallet (jag har haft några sånna fall på egna säkringar också).
Jag har haft lite olika teorier men någon gav mig en som verkar stämma rätt bra... Det är ju jobbigt att vara skräckslagen för att falla, och när man väll fattat att man faller så andas hjärnan ut... Typ 'nu gör jag det jag var så rädd förr, så jag behöver inte vara rädd längre, det är bara att åka med'. Skillnaden mellan din upplevelse och min är att din hjärna andades ut precis i sista ögonblicket för att reda ut situationen, medans min andades inte ut innan det var för sent.
Bara en teori, men jag har inga hört nå bättre.
Precis det där känner jag igen från när jag gick en kurs i fallskärmshoppning!
Jag var alltid livrädd, hög puls, tunnelseende, hela paketet, hela vägen upp i planet, ända tills ögonblicket då jag lämnat planet, då var det plötsligt bara roligt och häftigt (och komma ihåg att dra i snöret förstås).
Låter precis som en sån mekanism, det är klart att hjärnar säger ifrån att man ska kasta sig ut ur ett flygplan, men har man väl gjort det är det liksom inte mycket att göra.
Jag har inte funderat så mycket på det, men din förklaring känns ju väldigt nära till hands.
Det är just det som är en del av tjusningen med både klättring och hoppning också i mitt tycke,
att trots att hjärnan säger "dålig idé, stanna på marken/i planet istället" så gör man det med hjälp av viljan, vilket ger en känsla av "waow, jag vågade!". Man övervinner sig själv på något sätt.