Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tack för svaret Per, men det knepiga är att editerar jag metroguidekartan så följer GPS:n vägen lika bra som på original kartan.
Tar jag däremot och editerar Friluftskartan så kommer GPS spåret att ligga bredvid vägen mestadels istället för på som den gör med original kartan.
Spelar ingen roll om jag har kartan låst väg eller ej.
Men det som jag inte blir klok på är om jag använder original Friluftskartan och spelar in ett spår så ligger den bredvid vägen på metroguide kartan.
Använder jag den editerade Friluftkartan så ligger spåret perfekt på Metroguidekartan men alltså bredvid vägen på Friluftskartan.
Så det jag funderar på är om det ligger någon skum info på friluftskartan som gör att positionen blir anorlunda när man editerat den?
/Jens
Om jag var du skulle jag ladda in enbart den karta du vill felsöka. Utan att ha en aning om det kan stämma, men möjligen kan någon annan inladdad karta "störa", trots att den ligger i ett undre lager och inte syns.
På tal om lager. Det finns lager även inom en enskild karta. När du editerar i GPSMapEdit, växla lager med Ctrl 0, Ctrl 1, Ctrl 2, Ctrl 3. Kan det vara så att ett undre lager i samma karta spökar?
Det kanske inte är helt otippat att det händer ovantade saker när man är inne i det allra heligaste och petar.