Bra initiativ
Nej du har rätt Torgny, det skrivs inte så mycket om första hjälpen, trots att det är ett område som varje frilufsare måste ha åtmistone grundläggande kunskaper i. Vi får väl hoppas att den här tråden blir början till en ändring på det.
Per, vilket pillertrillare du verkar vara då
Visst är det bra med piller, men måtta är bra även där. Ett gäng allround värk/febertabletter tycker jag duger bra, till normala turer (möjligtvis inte till Everest-bestigningar). Sedan är det en definitionsfråga om myggmedel skall ingå i Förstahjälpenväskan, så pass aggresiva brukar myggorna inte vara
Skämt åsido, innehållet i en förstahjälpenkudde beror på typ av tur. Men den utrustning Torgny föreslog är nog en bra grund. Pers tillägg med sårtvättssavetter tycker jag är viktigt. De kan användas till annan hygien också.... För att få ett bra innehåll kan man slå ett öga i vad de färdiga kuddarna/väskorna innehåller och sedan göra avdrag och tillägg utifrån egna efarenheter, tycke och smak.
Placering av förstaförbandet då? Ja, grundregeln är ju lättillgängligt, men jag uppskattar inte att ha den slängande i byxfickan, om den ens skulle gå ned där. Nej topplocket, eller en bra placerad sidoficka på ryggan kanske. Eller så kompletterar man det hela med ytterligare ett extra typ militärens första förband, som man har mycket lätt tillgängligt, ex i benfickan och resterande kan man ha i packningen. Ett skavsår eller liknande blir knappast akut. På tal om dessa, jag skulle behöva komplettera med just de militära förstaförbanden. Var får man tag på dem? Jag har sökt på ÖB utan resultat.
Sedan tycker jag nog att förstahjälpen egentligen är så pass viktigt område att alla frilufsare borde utbilda sig i detta. Det finns kurser att gå och/eller bra och intressant läsning inom området. Tex. Kardiologförbundet (tror jag de heter) eller röda korset brukar hålla kurser i hjärt och lungräddning. Eftersom det är dina kompisars säkerhet du äventyrar om du inte kan dina saker så är det nog dags att lära sig ett och annat.
Ha det säkert där ute/
Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2001-07-12 kl 21:18]