Om fågelungarungar ramlar ur boet.

Jag har upptäckt att en liten blåmesfamilj har byggt bo under taket till vårt hus.
Föräldrarna flyger skytteltrafik till boet med mat och det piper så härligt av ungarna.

Det jag nu undrar är: Vad ska jag göra om en unge skulle ramla ur boet?
Ska jag föröka lägga tillbaka den i boet?
Eller sätta i ett träd?
Någon som vet?

Kan ju vara bra att ta reda på detta innan något händer!
Det finns ju en katt som brukar spatsera i vår trädgård, så man vill ju inte att den ska få tag på ungen..

Trevlig sommar på er!

Ingen större ide sätta tillbaks i boet, har den hoppat ut "självmant" är det näst intill omöjligt sätta tillbaks den och få den att stanna. Vid denna tid är ungarna så stora att de naturligt lämnar boet och föräldrarna fortsätter matningen utanför boet. Bättre då sätta upp den i ett träd/buske om den skulle sitta på backen för att förhindra att katten får sig ett "snacks". Föräldrarna kommer hitta ungen och fortsätta ta hand om den.

Mvh
J

Ingen risk,

tror jag, att någon unge skulle ramla ur boet; du ska se att i morgon eller i övermorgon är det tyst och ungarna är utflugna. När man hör ungarna som du beskriver det är de så stora att de snart är flygga, de klarar sig bra mao.

Annars är det rent hypotetiskt inga problem att lägga tillbaka fågelungar i boet, de stöts inte bort eller så.

Det finns däremot en stor risk att de ungar som är kvar i boet blir så rädda att allihopa flyger sin väg i förtid, och det var ju inte meningen.

Bäst är att, i ett sådant fall, låta bli och låta naturen ha sin gång, som jag ser det.

Ciao!

Uffe

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg