Om du skulle bero på 1 kök, vilket?

Dubbla brännare

NUI; sa:
Minus 40 är tyvärr närmast en klyscha, men jag har faktiskt lagat mat på ett jägarkök vid den temperaturen. Och massvis med gånger under minus 10. Det finns säkert andra här på Utsidan som har ännu värre lumparhistorier att dra...

Om vi nu ska glida in på lumparhistorier med jägarköket som en given ingredient... Vid ett tillfälle under lumpentiden så hade vi en kväll/natt med minus 45 grader (i huvudhöjd, så det var antagligen 5-10grader kallare på "köksnivå") och visst så funkade det att mecka mat i jägarköket, fast det gick ju förstås inte med racerfart. När vi beklagade oss efter övning ill våra befäl fick vi tipset att inför kommande övningar gå ihop två och två och laga mat, men nu med dubbla brännare. Det blev ungefär som med trangais vintertillsats, en brännare under den ordinarie. Det funkade ju faktiskt riktigt bra.

/Jesper

Det tog närmare 1 timme och koka makaroner för 2 pers på spritköket i minus 40! Det går fortare att göra upp en eld och laga mat på skulle jag tro.

/mattias

norpan_; sa:
Det tog närmare 1 timme och koka makaroner för 2 pers på spritköket i minus 40! Det går fortare att göra upp en eld och laga mat på skulle jag tro.

/mattias

Du får större värmd yta och kan även värma dig själv alt torka /tina prylar.
Min anmärkning på sprit vid tät dimma kvarstår, då kokar det än långsammare...

norpan_; sa:

/mattias

Jag påstår inte att det fungerar bra vid minus 40, det är det inte mycket som gör. Alla kök har sina optimala användningsområden. Har man möjlighet att göra upp eld så gör man väl det.

Jag uppfattade att frågan gällde vilket kök man litade mest på. Då har jag utgått från ett kök som oavsett väder och vind och negativa omständigheter är det jag tror ger mig varm mat. Andra har naturligtvis andra favoriter, men att spritkök inte skulle fungera vid minusgrader ville jag invända mot.

Jörgen

Jo, det var väl bara det här med "fungera" som kan framstå som lite subjektivt.

Har också tältat militärt i kallare än -42 men då lagade vi det vi ville laga på kaminen, så det var lyxigt och inga problem.

Det förvånade mig dock först att det alls fungerar med sprit i den temperaturen, med tanke på hur dåligt då går vid noll grader.
Fast egentligen är det nog inte konstigt: Det funkar ju inte förrän man värmt spriten, och när man gjort det och kanske t o m fått brännaren att anta (och behålla) temperaturer över flampunkten, så är man ju rätt oberoende av omgivningens temperaturer.

För pålitlighet är bränsletabletter som esbit, meta eller trioxan i ett kök med riktigt vindskydd (typ jägarkök) nog oöverträffat, särskilt om man tar med stormtändstickor och tunna bitar av näver för att tända på tabletterna.

Takk for mange kreative svar.

Frem til ~1893 hade spritkøk varit enda anvendbare køk for expeditioner till kalle strøk.

Fridtjof Nansen satset i 1893 efter grundig testing på en ny uppfinning. Et svensk fotogenkøk "primus" som av konstruktion inte er ulik Optimus 00 som den siste 3-bente i svensk produktion. Tilsammen med "Nansenkjelen"
ble dette standar hos alle polarekspeditioner i mange år.

Jeg må derfor inrømme at jeg tror at fotogen brenneren - vidreutviklingen av primus konstruktionen er noe å satse på. Optimus gjorde på 80-talet en modell 85 Loke som passet med jegerkøket. Her var pumpen løs og lett at tappa, men ellers en genial ide.

Kap arctic var kanskje den første modellen for dagens modeller som går att anpassa til Trangia, som har kjeler som kanskje er mer velegnet for fasongen på en del mat t.ex. korv.

Hadde man fått en fotogen brenner som på gamle 111 Hiker så hadde KAP varit absolut det beste i alle hensende.

Mitt køk består i dag av hemmjort vindskjerm, Trangias-ettets kjeler og en velbrukt Optimus Nova.

Skulle jeg på polferd hade jeg alltid villet ha et reservkøk, og det hadde blivit en 111 med bråkebrenner.

dsk

dsk; sa:
Takk for mange kreative svar.

Frem til ~1893 hade spritkøk varit enda anvendbare køk for expeditioner till kalle strøk.

Fridtjof Nansen satset i 1893 efter grundig testing på en ny uppfinning. Et svensk fotogenkøk "primus" som av konstruktion inte er ulik Optimus 00 som den siste 3-bente i svensk produktion. Tilsammen med "Nansenkjelen"
ble dette standar hos alle polarekspeditioner i mange år.

Jeg må derfor inrømme at jeg tror at fotogen brenneren - vidreutviklingen av primus konstruktionen er noe å satse på. Optimus gjorde på 80-talet en modell 85 Loke som passet med jegerkøket. Her var pumpen løs og lett at tappa, men ellers en genial ide.

Kap arctic var kanskje den første modellen for dagens modeller som går att anpassa til Trangia, som har kjeler som kanskje er mer velegnet for fasongen på en del mat t.ex. korv.

Hadde man fått en fotogen brenner som på gamle 111 Hiker så hadde KAP varit absolut det beste i alle hensende.

Mitt køk består i dag av hemmjort vindskjerm, Trangias-ettets kjeler og en velbrukt Optimus Nova.

Skulle jeg på polferd hade jeg alltid villet ha et reservkøk, og det hadde blivit en 111 med bråkebrenner.

dsk

Gäller det enbart polarfärder så håller jag med dig.

Jörgen

NUI; sa:

Jörgen

Nei inte bara, de flest av oss nøyer sig med skog och fjell under semesteren.

Valget blir selvsakt beroende på vinter/sommer, kort eller lang tur, fjell eller skog. Finns det lett tigang på ved? Er det lagligt att brenne bål etc.

Jeg ønskr å se vilke erfarenhet man har, mitt Nova er topp for mig, men mange tycker inte om Nova.
Om sommeren anvender jeg ofte trangias gasbrenner, men det beror tildels på at jeg har fått en hel låda med gasbokser, og har for lang tid.

Kom med den erfarenhet du har, jeg og mange andre kan dra nytte av ditt kunnande.

dsk

dsk; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Nei inte bara, de flest av oss nøyer sig med skog och fjell under semesteren.

Valget blir selvsakt beroende på vinter/sommer, kort eller lang tur, fjell eller skog. Finns det lett tigang på ved? Er det lagligt att brenne bål etc.

Jeg ønskr å se vilke erfarenhet man har, mitt Nova er topp for mig, men mange tycker inte om Nova.
Om sommeren anvender jeg ofte trangias gasbrenner, men det beror tildels på at jeg har fått en hel låda med gasbokser, og har for lang tid.

Kom med den erfarenhet du har, jeg og mange andre kan dra nytte av ditt kunnande.

dsk

För barmarksbruk är jag sedan några år en övertygad gas-entusiast och använder ett Primus Micron. En lättare lösning och oerhört smidig att använda, men inget för vinterturer.

En kul lösning som diskuterats tidigare på Utsidan är Sierras Zipstove, som går att elda med träbitar, kvistar, renskit mm. Jag har goda erfarenheter av den, men den är lite tung och bökigare än gaskök.

Jörgen

dsk; sa:
Hva er det kök du litar mest på?

111 er tungt 1 kilo for mycket, men den gamle fotogenmodellen med bråke brenner er min favoritt når det gjeller drift-sikkerhet.

dsk

Om jag skulle ta fotogen/bensinkök så är det XGK. Hade ett i 10 år som fungerade utan problem året runt och i ur och skur. Enkelt att meka och använda men också lite begränsat användningsområde pga dålig reglering av effekten.

//J

joru; sa:
Om jag skulle ta fotogen/bensinkök så är det XGK. Hade ett i 10 år som fungerade utan problem året runt och i ur och skur. Enkelt att meka och använda men också lite begränsat användningsområde pga dålig reglering av effekten.

//J

har själv camperat med ett XGK sedan början av 90-talet, visst.. inget direkt precisionsverktyg men jag har aldrig fattat finessen med dessa finjustering av effekt.. den har ju låg effekt, lite mer effekt och skitmycket effekt, räcker väl åt mig.. kör nu helt på gas..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg