Om du skulle bero på 1 kök, vilket?

Hva er det kök du litar mest på?

111 er tungt 1 kilo for mycket, men den gamle fotogenmodellen med bråke brenner er min favoritt når det gjeller drift-sikkerhet.

dsk

Alkoholbrännare

som på Trangia är mycket driftsäkert men bränslet är odrygt.

Alla tryckkök har potentiella problem risk för läckage i tryckkärl slangar kopplingar kranar packningar etc.

Men t ex Optimus klassiska fotogenbrännare håller mycket länge vid varsamt användande. På lång expedition bör man nog ha ett backupkök med så att man är garderad.

Thure

Jag skulle aldrig lita på bara ett kök om mitt liv hängde på det, men Trangia är ganska pålitligt. Optimus 111 kan också gå sönder. Ventilen under pumpen är inte lätt att byta.

Vet hur besvärligt det kan vara att hitta bränsle ute i änden av kartan, så av erfarenhet vet jag, ligger min vedsamlarsäck rätt i handen...
Fotogen, disel, gas mm kräver alla backup av något slag.
Hoppas ni slipper pröva....

Go tur

Hej,

Håller med Thure, ju mer sofistikerat ett kök är ju mer kan gå sönder. Just därför är Trangias klassiska brännare nästan perfekt. Men så är det det där med bränslet och effektiviteten.

Själv skulle jag ta med mitt trogna Nova. Det är förhållandevis lättmeckat. Tar man dessutom med sig reservdelskittet så bör man klara de flesta situationer.
Skulle jag ta med ett reservkök så varför inte ett Nova till, går båda sönder kanske man kan bygga ett helt av de två vraken.

Hälsningar

Bengt

Min lilla erfarenhet av trycksatta kök som går sönder är att de tenderar att göra det i samma rörliga tryckutsatta tätningar....trist. Reparationssatser är därför viktigare än reservkök. Men viktigast för alla kök är bränslet, det enda bränslet som är globalt tillgängligt är spillning och ved.....

Det beror ju på lite hur ursprungsfrågan är menad, men om jag bara skulle ha ett kök att använda för mina utomhusäventyr, eller då möjligen ett enda kök under nån längre aktivitet - då går ju alla gasol och spritkök bort eftersom de inte funkar* i kyla.

Då känns det ju som ett Omnifuel skulle funka bra. Det mest som funkar att elda i andra kök, funkar även i OF.

Förvisso finns väl nån motsvarighet från MSR eller för all del går väl Nova bra.

Folk verkar ha lite olika erfareheter av pumparna i de olika köken och generationerna, men mitt OF har inte krånglat - ännu. Ska de hålla länge också så är det säkert en fördel att ha lite packningar osv med sig.

*visst KAN de funka i mild kyla, och med särskilda åtgärder men...

Mezzner; sa:
Det beror ju på lite hur ursprungsfrågan är menad, men om jag bara skulle ha ett kök att använda för mina utomhusäventyr, eller då möjligen ett enda kök under nån längre aktivitet - då går ju alla gasol och spritkök bort eftersom de inte funkar* i kyla.

*visst KAN de funka i mild kyla, och med särskilda åtgärder men...

Jag håller inte riktigt med vad gäller alkohol. Personligen tycker jag att Optimus jägarkök eller Trangia är de driftsäkraste och som dessutom fungerar vid alla temperaturer. Det går att laga mat på dem i minus 40, men det tar såklart en stund och går åt lite bränsle.

Läste just en snutt om vandring längs Pacific Crest Trail som hävdade att alkohol idag är det mest allmänt tillgänga bränslet. Detta alltså i Californien. Det verkar som om en kraftig kantring har skett från bensinkök till alkholbrännare i de trakterna de senaste decennierna.

Jörgen

Visst kan man ha olika uppfattningar om vad som går, men redan nånstans just runt nollan börjar det ju bli så att T-röd måste värmas för att gå att antända. Jag har inte använt just sprit i kök vid lägre temperaturer än några minusgrader, men tyckte då att det låg i farans riktning att vid lägre temperaturer så förbränner kroppen näringen snabbare än man kan tillreda ny föda på ett spritkök...

Mezzner; sa:
Visst kan man ha olika uppfattningar om vad som går, men redan nånstans just runt nollan börjar det ju bli så att T-röd måste värmas för att gå att antända. Jag har inte använt just sprit i kök vid lägre temperaturer än några minusgrader, men tyckte då att det låg i farans riktning att vid lägre temperaturer så förbränner kroppen näringen snabbare än man kan tillreda ny föda på ett spritkök...

Minus 40 är tyvärr närmast en klyscha, men jag har faktiskt lagat mat på ett jägarkök vid den temperaturen. Och massvis med gånger under minus 10. Det finns säkert andra här på Utsidan som har ännu värre lumparhistorier att dra. Visst kan det gå åt några tändstickor innan man får fyr, men nog får man i sig varm mat med alko-köken under alla omständigheter som de flesta av oss kan tänkas råka ut för.

Det är detta i kombination med få rörliga delar (har under alla år bara bytt gummipackning två gånger eller så) gör att min röst för ett kök jag skulle förlita mig på i alla väder går till alko-köken. Men alla har ju sina favoriter.

Har man möjlighet så kan man ju går runt med brännaren i fickan när det är så kallt, ungefär som man får göra med vattenflaskan.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg