Var lägger man sina xxxxxx-miljarder???
Hejsan,
Den övergripande frågan när det gäller statens del är alltid hur de xxxxx-miljarderna som läggs på olika infrastruktursatsningar ska satsas. Och att vi talar om oerhört stora summor som används för att underlätta/befrämja bilåkande kring våra storstäder hoppas jag att det inte är någon som missat?!? Man behöver ju bara ta den mycket aktuella diskussionen angående förbifart Stockholm som exempel....och rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att förbifart Stockholm kommer underlätta det alltför mycket i Norrlands inland, eller??
Ett annat bra exempel är den parallella utbyggnaden av 45:an + dubbelspår mellan Trollhättan och Göteborg. Eftersom jag har pendlat en hel del på just denna sträcka kan jag bara erkänna att jag helt och hållet är på artikelförfattarens sida. Pengarna som plöjdes ner i 45:an är till stor del bortkastade (ur pendlarperspektiv) av det enkla skälet att man inte löst problemet med trafiksituationen inne i Göteborg stad. Visst, man sparar väl kanske en 5 minuter på den första delen av sträckan, dvs Trollhättan in till typ Surte. Men sen hamnar man ofelbart i en STORA kön in i staden och det är där man lägger den största delen av sin restid!
Hade man istället satsat samma summa på att bygga ut en rent ut sagt patetiska lokaltrafiken inne i Göteborg, så att de som kom in till centralstationen snabbt kunde ta sig vidare till sin arbetsplats hade man troligtvis som pendlare totalt sett fått mer ut av satsningen.
Och det är just detta som artikeln handlar om, dvs hur använder vi bäst de xxxx-miljarder kr som de närmaste 10 åren ofelbart kommer att satsas på infrastruktur i våra storstäder? Är förbifart Stockholm och liknande projekt de absolut bästa satsningarna, eller skulle man istället satsa dessa pengar på att bygga ut lokaltrafiken?
Att man sedan över överskådlig framtid kommer att ha bil i en eller annan form för oss som bor utanför storstäderna är ju självklart, men det är en annan fråga.
/ Stefan