Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om att få bra komfort ur en ramryggsäck
- Trådstartare yeahyeahyeah
- Start datum
köp av lösa avbärarbälten och axelband
Jag har mejlat Norröna och Bergans, men båda firmorna skriver att de inte säljer lösa avbärarbälten eller axelband. Däremot fick jag ett positivt svar från Haglöfs, jag saxar från deras mejl: "Det du kan göra är att gå till en butik som har våra artiklar och beställa shoulderstraps Alaska (art.591901 ca 500 och hipbelt special (art.530700 ca 600:- )". Jag har ännu inte fått något svar från Fjällräven.
Daniel
Jag har mejlat Norröna och Bergans, men båda firmorna skriver att de inte säljer lösa avbärarbälten eller axelband. Däremot fick jag ett positivt svar från Haglöfs, jag saxar från deras mejl: "Det du kan göra är att gå till en butik som har våra artiklar och beställa shoulderstraps Alaska (art.591901 ca 500 och hipbelt special (art.530700 ca 600:- )". Jag har ännu inte fått något svar från Fjällräven.
Daniel
Funderade som många andra på om du har rätt typ av spänne överhuvudtaget samt om det är rätt trätt. Med remmarna till axelbanden menar jag de remmar som gör att du får säcken närmare ryggen på moderna säckar.
Ja, ni hade rätt! Jag hade satt på spännet på fel håll, men har nu rättat till det och det blev mycket bättre. Avbärarbältet är fortfarande inte vadderat, men det är något jag skulle kunna fixa senare. Nu glider det i alla fall inte!
Och nu förstår jag också vad ni menade med "Stabilitet kan du få genom att exprimentera med remmar som går snett ut från axelremmarnas övre del så nära axeln som möjligt och ut till ramrören på säcken.". Det verkar vara en väldigt bra idé. Jag ska se om jag kan lyckas åstadkomma något sådant.
Och dako, du får gärna säga till om du får något svar från fjällräven.
Tack så mycket för er hjälp, allihopa!!
Och nu förstår jag också vad ni menade med "Stabilitet kan du få genom att exprimentera med remmar som går snett ut från axelremmarnas övre del så nära axeln som möjligt och ut till ramrören på säcken.". Det verkar vara en väldigt bra idé. Jag ska se om jag kan lyckas åstadkomma något sådant.
Och dako, du får gärna säga till om du får något svar från fjällräven.
Tack så mycket för er hjälp, allihopa!!
Jag tror jag ska köpa någon slags spännrem a la clas ohlson/biltema/jula och sy fast på axelremmarna och sätta fast dem på den översta (horisontella) pinnen på ramen. Vad tror ni om det?
Jag tror jag ska köpa någon slags spännrem a la clas ohlson/biltema/jula och sy fast på axelremmarna och sätta fast dem på den översta (horisontella) pinnen på ramen. Vad tror ni om det?
Låter som en vettig sak att experimentera med. Kolla gärna på moderna ryggsäckar var på axelremmarna de har satt fast toppstramarna.
/Niklas
Daniel
Norröna och Bergans borde ha lösa avbärarbälten och axelremmar som reservdel. Det var i.o.f.s. ca 15 år sedan jag laborerade med mina ramsäckar och då kunde min friluftsbutik i Uppsala (numera Alewalds) fixa hem sådana från Norröna.
/Niklas
Jag har gjort ungefär så på min gamla Skarja, och det funkar hyggligt.
Fast om du inte är hemskt lång i ryggen så blir det gärna lite konstigt. Moderna ryggsäckar har två fästpunkter där din har en, så ditt enda fäste för axelremmarna sitter ungefär i mitten mellan axelremsfästena och toppstramarna på en modern ryggsäck. Jag skarvade på remmarna så att jag kunde flytta ner fästet till tvärslån under den ordinarie fästpunkten istället, för att få remmarna att ligga mjukt över en större del av axeln.
Jag har gjort ungefär så på min gamla Skarja, och det funkar hyggligt.
Fast om du inte är hemskt lång i ryggen så blir det gärna lite konstigt. Moderna ryggsäckar har två fästpunkter där din har en, så ditt enda fäste för axelremmarna sitter ungefär i mitten mellan axelremsfästena och toppstramarna på en modern ryggsäck. Jag skarvade på remmarna så att jag kunde flytta ner fästet till tvärslån under den ordinarie fästpunkten istället, för att få remmarna att ligga mjukt över en större del av axeln.
Okej! Jag märkte att det blev lite konstigt också! Det jag gjorde var att sätta toppstramarna i själva säcken istället för i ramen, så att toppstramarna inte drog upp axelremmarna så högt upp som de gjorde annars. Det kändes bra när jag testade det, men jag måste ju gå längre för att se om det fungerar bra i längden.
Tack dako för att du mailade dem! Jag har nu mailat dem för att få mer info.
hej
kolla även OSPREY,
du vet, det man värmer i ugn...mkt skönt bälte..
vänligen nils
kolla även OSPREY,
du vet, det man värmer i ugn...mkt skönt bälte..
vänligen nils
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg