Jag fick en fråga för ett tag sedan av seobserver om hur stor volym mitt kök kan få upp i kokning och hur länge det brinner. Då hade jag inte provat med mer än 3-4 dl, men eftersom jag är lite nyfiken själv testade jag häromdagen med att sätta en improviserad riggning av Trangia-27:ans vindskydd på min höga version av ved-köket för att få plats T-27:ans kastrull.
Med en max-fyllning av ved och 0,75 liter vatten i kastrullen (= fullt) tände jag köket. Det blev en långsam eldning för jag hade packat veden tätare än vanligt, så det blev lite för lite drag. Dessutom var det mera vin än jag räknade med, så jag borde ha använt ett extra löst fole-vindskydd (som alltså inte användes). Förmodligen var det kombinationen som gjorde att det i alla fall delvis inte brann helt rent, utan en del sot bildades på kastrullen. Inte riktigt godkänt alltså...
Det tog 21 minuter från tändning till kokning.
Det kokade sedan med full o-strypt låga i 15 minuter, då lågan slocknade.
Glöden ger sedan ganska bra med efter-värme. Min termometer mäter:
94°C 4 minuter efter lågan slocknat.
89°C 9 minuter efter lågan slocknat.
87°C 14 minuter efter lågan slocknat.
82°C 24 minuter efter lågan slocknat.
75°C 34 minuter efter lågan slocknat.
I vanliga fall, med lite mindre ved som jag inte packar så hårt, brinner det med kraftigare låga som även slocknar snabbare. Den totala brinntiden brukar bli då ca 20 minuter. Koktiden för 3 dl vatten som jag normalt testar med, brukar då bli ca 5-6 minuter.
Jag har lite videofilmer på när köken brinner, men man kan lägga upp dom här. Några förslag på var och hur? Det bör ju helst vara en plats där dom inte förvinner efter ett tag...