om att använda bilig men bra utrustning..

Re: Spik i foten?!

Nordesjö; sa:
Jag fortsätter att hävda att studentlivet bara är fattigt om man förväntar sig ha samma levnadsstandard som när man bodde hemma, och att det är nyttigt för oss akademiker med några snåla år innan vi går ut i verkligheten.

Min Farfar hävdade till den dag han dog att all världens jäkelskap berodde på dom j*vla anakademikerna..

Academics don't kill people, people kill people

-Patric-; sa:
Min Farfar hävdade till den dag han dog att all världens jäkelskap berodde på dom j*vla anakademikerna..

Han hade nog rätt.
Ställen utan så många akademiker brukar ju vara ganska kramiga. Som Kongo, Kosovo, Afganistan och så.

Min farfar skyllde allt på skåningarna.
(Nä, det gjorde han inte alls, men det kändes som en rolig avslutning)

Re: Academics don't kill people, people kill people

Nordesjö; sa:
Han hade nog rätt.
Ställen utan så många akademiker brukar ju vara ganska kramiga. Som Kongo, Kosovo, Afganistan och så.

Min farfar skyllde allt på skåningarna.
(Nä, det gjorde han inte alls, men det kändes som en rolig avslutning)

hrm.. Var inte Talibanerna en elitistisk studentrörelse från början? Men vad vet jag som är en enkel bonnpäjk.. (det e skåningarnas fel!!)

kotte i magen!?!?

Nordesjö; sa:
migael; sa:
Som exempel kan anges att genomsnittslönen för en sjuksköterska i sluten vård (på sjukhus) var cirka 18 600 kronor i månaden 2000 ...

Och nu pratar jag inte bara om lönen. Den "genomsnittliga sjuksköterskan" har en del utgifter som en student inte behöver ha - till exempel studielån, barn, amorteringar osv. Hon kommer dessutom att behålla ungefär samma lön livet igenom. Jag har arbetat i ungefär fyra år och har redan kört ikapp och förbi min morsa som jobbat som sköterska sedan 60-talet, trots att jag när jag började hade lägre lön, och trots att jag är statligt anställd i en låglönemiljö.
Att dessutom jobba minst 40 riktiga timmar i landets slitigaste miljö är en smula jobbigare än att gå på några föreläsningar i veckan (vilket är fallet i en del utbildningar).
I och för sig borde man som student ha fått OB-tillägg för alla sena pubkvällar mitt i veckan :)

Man behöver inte ha barn som sjuksköterska heller, jag lovar dig att det är helt frivilligt :)
(det finns studenter med barn också!)

jag tvivlar inte på att en akademiker har bättre betalt än en sjuksköterska, men nu handlade det väl om studenter och sjuksköterskor?
Vad jag vet så har en sjuksköterska högre lön och löper inte lika stor risk för arbetsskador som för en undersköterska.

jag hävdar att studenter är fattigare än sjuksköterskor...:)

Re: Re: Spik i foten?!

-Patric-; sa:

He he, eller som svärfar, en self-made man, säjer: "Det enda som är bra med skolan är att barnen får sina vaccinationer".

Tja...när det gäller Skåningarna så måste jag säga det "e ena rejäla folk".Billigt och bra...tja som ni vet så slår jag ett slag för Everest.(Våren är kommen i Skåne)så nu vet ni det.

Nicklas 100% Skåning.

Re: Spik i foten?!

Nordesjö; sa:
...Den "genomsnittliga sjuksköterskan" har en del utgifter som en student inte behöver ha - till exempel studielån, barn, amorteringar osv. Hon kommer dessutom att behålla ungefär samma lön livet igenom.

Om studenten i fråga läser till sjuksköterska då? Eller bibliotikarie. Eller lågstadielärare.

Jag har arbetat i ungefär fyra år och har redan kört ikapp och förbi min morsa som jobbat som sköterska sedan 60-talet, trots att jag när jag började hade lägre lön, och trots att jag är statligt anställd i en låglönemiljö.

Ett annat sätt att räkna är intjänad livsinkomst. jag läste 1995 om följande jämförelse:

Två människor tar studenten samtidigt. Den ena läser högskoleingenjör (3 år), den andra civilingenjör (4.5 år). Bägge klarar sin utbilning på utsatt tid, tar fullt studielån, har medellön för sitt yrke hela livet och betalar av till CSN i normal takt. Civilingenjören går då om högskoleingenjören i intjänad livsinkomst vid 52 års ålder.

Men visst är det skönt att plugga, inget ansvar för någon utom dig själv och ganska fri disponering av tid. Men som sagt, det blir dyrare att leva. När jag kom till Uppsala kostade rummen i Flogsta 1800:-/månad. Nu tror jag dom är uppe i 2600:-. Inte undra på att man lägger mindre på mat...

Ibland kan lite extra nog löna sig

Visst är billigt ofta att föredra men vissa tillfällen tycker ialf jag lite extra utgifter kan löna sig. Får själv ut mer av mina utflykter om jag slipper frysa/bli blöt/överdrivet svettig etc etc bara för att prylarna släpper igenom väder och vind, väger lite för mkt osv osv.

Plockar själv bär och svamp iklädd m/59 brallor och trivs jättebra med det, men en regning sommar på fjället vill jag nog hellre krypa in i ett Hilleberg än ett läckigt knäppetält.

Om jag får sova varm och torr när jag är ute så är några tusenlappar en liten insats för mig även om jag lever på 6500:-/mån.

Re: Re: Spik i foten?!

Men visst är det skönt att plugga, inget ansvar för någon utom dig själv och ganska fri disponering av tid. Men som sagt, det blir dyrare att leva. När jag kom till Uppsala kostade rummen i Flogsta 1800:-/månad. Nu tror jag dom är uppe i 2600:-. Inte undra på att man lägger mindre på mat...

För att få äran att dela kök med fler än 5 kostar det 2640 och då får man bo på 19kvm med egen toa och dusch. Vill man bo på Kantorn i Uppsala kostar det 2694 kr för bad och toa, samt att ohyran man får leva med bara är begränsad till 5 st.

Själv bor jag sen en tid tillbaka i lägenhet och hyr ut mitt studentrum till överpris.....

Alla måste ju leva ;)

Re: Re: Re: Spik i foten?!

Öhrn; sa:
Själv bor jag sen en tid tillbaka i lägenhet och hyr ut mitt studentrum till överpris.....
Så du hyr ut ditt studentrum och tjänar svart? Den stackars studenten lär ju inte ha råd med några Asterix-jackor. :(

/Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg