om att använda bilig men bra utrustning..

Öhrn; sa:
Va glada ni, att ni har jobb! Själv är jag student och lever på 6500 kr i månaden. Som student tjänar man mindre än någon som går på socialen och dessutom är det ett lån som inte är speciellt förmånligt!

jaja.. det e ingen som tycker synd om dig, de flesta av oss har den tiden bakom oss fast det var MYKKE tuffare förr.. ojojoj!! :)

Inom bara några år så har du jobb och kan svina med frilufsprylar och annat!

avslutad210712

Gäst
Öhrn; sa:
Va glada ni, att ni har jobb! Själv är jag student och lever på 6500 kr i månaden. Som student tjänar man mindre än någon som går på socialen och dessutom är det ett lån som inte är speciellt förmånligt!

Kan även upplysa allla om att jag saknar bil för att storhandla, och om jag skall ut och vandra i skogen så är det kolektivtrafik eller apostlahästarna som gäller enbart för att komma ut i skogen!

Tänk om man hade någon tusing mer i månanden. Satan vilka prylar mitt studentrum skulle va fyllt med. En säng i stället för mitt Hillebergtältet och liggunderlaget med en -15 sovsäck att sova i osv. =)

Rik på tid, fattig på pengar och häftiga prylar. Drömmer om jobb och GPS... ;)

[Ändrat av Öhrn 2004-03-18 kl 12:50]

Säg upp ditt studentrum så har du råd att köpa ett hilleberg (eller annat bra tält), två sovsäckar, ett kök och vips kan du bo i naturen :)

Fast visst förstår jag dig. Har själv varit i samma sits och vet hur jobbigt det är med begränsad inkomst när man studerar. Fast å andra sidan brukar studentföreningarna fixa billiga resor till fjällen så något kan du glädja dig åt.

Öhrn; sa:

Äsch, det där gamla rutingnället.
Många av oss har väl varit studenter, och de flesta har väl klarat sig alldeles utmärkt på studiemedlen. Själv delade jag en nybyggd central trea med en polare och hade det nog bra mycket bättre ställt än en genomsnittlig sjuksköterska, till exempel.
Men det kanske var för att vi promenerade iväg med varsin Vulcan på ryggen och storhandlade...

Problemet är väl snarare att studenter tror att de måste kunna köra bil, resa till alperna en gång om året, babbla i senaste mobiltelefonen och klä sig i canada goose-jackor för pengarna, som ju delvis är skattemedel.
Nej, några år med svångrem är bara bra. Se bara till att välja en utbildning som lönar sig.

Nordesjö; sa:
Många av oss har väl varit studenter, och de flesta har väl klarat sig alldeles utmärkt på studiemedlen. Själv delade jag en nybyggd central trea med en polare och hade det nog bra mycket bättre ställt än en genomsnittlig sjuksköterska, till exempel.
Men det kanske var för att vi promenerade iväg med varsin Vulcan på ryggen och storhandlade...

Problemet är ju att de inte har gjort någon inflationsuppräkning på studimedlen på ett jäkla tag. Studenter hade det helt enkelt bättre förr

Nordesjö; sa:
Problemet är väl snarare att studenter tror att de måste kunna köra bil, resa till alperna en gång om året, babbla i senaste mobiltelefonen och klä sig i canada goose-jackor för pengarna, som ju delvis är skattemedel.

Martin sätter verkligen fingret på problemet här

Skulle det kännas bättre om studenterna (i den mån de nu köper Canada Goosejackor för pengarna) istället köpte en lika dyr, men mer friluftsanpassad dunjacka?

Nu klarar man sig för all del ofta bra utan dunjacka men det är inte min poäng.

Jakob - som helt plötsligt börjar undra om han hade någon påäng överhuvudtaget.

Näbb; sa:
Skulle det kännas bättre om studenterna (i den mån de nu köper Canada Goosejackor för pengarna) istället köpte en lika dyr, men mer friluftsanpassad dunjacka?

Nu är det ju bara i det här landet som Canada Geek är ett modeplagg. I Kanada är det arbetskläder, och CG:s marknadsmänniskor försöker febrilt luska ut vad som har hänt i Sverige.

Hur som helst: det skulle kännas bättre om studenterna rättade munnen efter matsäcken - så att vi hårt arbetande löntagare fick nån möjlighet att ha tuffare friluftsprylar än dem...
Studenterna ska frysa - inte ha dunjacka :)

Jag insåg precis att jag gjorde mina stora friluftsprylsinköp (tält, skaljacka, kängor mm) under studietiden. Det borde ju ha varit omöjligt om studiemedlen var för små.

[Ändrat av Nordesjö 2004-03-18 kl 15:22]

Rätta mun efter matsäck...

Nordesjö; sa:
Hur som helst: det skulle kännas bättre om studenterna rättade munnen efter matsäcken - så att vi hårt arbetande löntagare fick nån möjlighet att ha tuffare friluftsprylar än dem...

Läste i går i ERGO (U-a studentkårs tidning) att studenter i genomsnitt i dag lägger ner 26% av inkomsten på mat till skillnad från tidigare 34%, av vad jag kan komma ihåg så har väl inte maten blivit så mycket billigare. Fast detta kanske för att dom vill ha dom tuffaste friluftsprylarna? ;)

/Jesper
Som lever på en diet av pasta från Euroshopper och skinkspill från delidisken för att kunna köpa en digital SLR

Nordesjö; sa:
Öhrn; sa:

Som exempel kan anges att genomsnittslönen för en sjuksköterska i sluten vård (på sjukhus) var cirka 18 600 kronor i månaden 2000. Därtill kommer tillägg för obekväm arbetstid på kvällar och helger, cirka 1 200 kronor i genomsnitt. Genomsnittslönen för sjuksköterskor i öppen vård var cirka 18 600 kronor i månaden. Genomsnittslönen totalt för sjuksköterskor var 2000 cirka 19 500 kronor i månaden och med tillägg 20 700 kronor i månaden. (Källa: Landstingsförbundet.)

Spik i foten?!

migael; sa:
Som exempel kan anges att genomsnittslönen för en sjuksköterska i sluten vård (på sjukhus) var cirka 18 600 kronor i månaden 2000 ...

Och nu pratar jag inte bara om lönen. Den "genomsnittliga sjuksköterskan" har en del utgifter som en student inte behöver ha - till exempel studielån, barn, amorteringar osv. Hon kommer dessutom att behålla ungefär samma lön livet igenom. Jag har arbetat i ungefär fyra år och har redan kört ikapp och förbi min morsa som jobbat som sköterska sedan 60-talet, trots att jag när jag började hade lägre lön, och trots att jag är statligt anställd i en låglönemiljö.
Att dessutom jobba minst 40 riktiga timmar i landets slitigaste miljö är en smula jobbigare än att gå på några föreläsningar i veckan (vilket är fallet i en del utbildningar).
I och för sig borde man som student ha fått OB-tillägg för alla sena pubkvällar mitt i veckan :)

Jag fortsätter att hävda att studentlivet bara är fattigt om man förväntar sig ha samma levnadsstandard som när man bodde hemma, och att det är nyttigt för oss akademiker med några snåla år innan vi går ut i verkligheten.

Att man har det rätt gött när man pluggar inser man oftast inte förrän efteråt. För med det riktiga vuxenlivets ökade inkomster kommer också ökade utgifter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg