Vid många "Friluftsdagar" är det nog så.Eller räcker det kanske med att kommunen kör ut mat från centralköket?
Eller så anlitar man en cateringfirma (eller eleverna på Hotell & Restaurang-
programmet) som löser "utfodringsproblemet"...
/Odd
Vid många "Friluftsdagar" är det nog så.Eller räcker det kanske med att kommunen kör ut mat från centralköket?
Jag är ofta ute hela dagar utan att laga mat, det gäller att planera för det. Alltså antingen lagar jag mat ute i naturen eller så tar jag med färdiglagad mat. Allt som enklast en stadigare matsäck beroende på hur det ser ut.Kunna planera och genomföra......
Anser man att man nått målen om eleverna kan vistas utanför skolgården i 4 timmar så är din invändning rätt. Jag tolkar det som att man skall kunna vistas i naturen åtminstone en dag och då behöver man laga mat.
Eller räcker det kanske med att kommunen kör ut mat från centralköket?
Eftersom vi tolkar det så olika så kanske SÖ skulle formulera målen i konkreta mätbara termer.
Kunna planera och genomföra......
Anser man att man nått målen om eleverna kan vistas utanför skolgården i 4 timmar så är din invändning rätt. Jag tolkar det som att man skall kunna vistas i naturen åtminstone en dag och då behöver man laga mat.
Eller räcker det kanske med att kommunen kör ut mat från centralköket?
Eftersom vi tolkar det så olika så kanske SÖ skulle formulera målen i konkreta mätbara termer.
Menar du verkligen att 12-13-åringar ska "ta eget ansvar" i skolan?
Vid många "Friluftsdagar" är det nog så.
Eller så anlitar man en cateringfirma (eller eleverna på Hotell & Restaurang-
programmet) som löser "utfodringsproblemet"...
/Odd
Matsäck verkar vara ett okänt begrepp i Onlinepizzans tidevarv...
Det finns en regel som säger att skolor inte får förutsätta att barn kan ta med något hemifrån (varken glasspeng, mat eller bidrag till skolresa osv)
Vitsen med mål är ju att man vet vad man skall uppnå. Inom utbildning kan det ju eventuellt formuleras i termer av "känna till" eller "kunna utföra". Skulle vi acceptera "luddiga mål" så vet vi ju inte vad respektive individ kan när vi skall värdera om dom t. ex. är kompetenta att utföra en uppgift som föreläggs dom.
Det kan ju inte vara så att respektive lärare eller skola avgöra vad målen innebär. Då har vi (samhället) ju ingen som helst nytta av kursplaner, betygsättning etc.
På samma sätt har jag svårt att se hur en specifik teknik för att värma mat i naturen behöver specificeras som ett läroplansmål. Det viktiga är ju att det sker under rimligt säkra former och på ett sätt som är någotsånär applicerbart utanför skolans värld. (Och i verkliga världen finns det inget centralkök i skogen)