Olycka med kök

Risken med T-spriten är främst att den brinner med nästintill osynlig låga. Det är därför inte tillförlitligt att "se om brännaren slocknat". Och när det gäller ett trangia som står på marken finns också en viss risk att det brinner under köket utan att man ser det.

Just därför är metoden att lyfta ur brännaren med fingrarna väldigt bra, eftersom:

1. Man vet att brännaren slocknat, om den inte slockat helt så är den för varm för att ta i

2. Man lyfter bort brännaren från köket där det kan finnas andra saker som brinner/glöder och ställer den på en "säker" yta

Brukar man inte säga samma sak om bensintank i båten, att man helst ska ställa den på bryggan när man ska fylla på från jeepdunk?

Jag kan inte låta bli att undra varför så många här i tråden skriver "hon" när det enligt tidningsartiklarna är "han" som orsakat brännskadorna? :-/

Sitter och funderar på om t-sprit kan tändas av statisk elektricitet. Kan det? Annars är finns ju egentligen bara en regel, ingen värme när du häller på sprit (ta ur brännaren mm).
Kan man inte komma ihåg den regeln så är det nog tyvärr så att man inte heller kommer ihåg att tänka på att barn inte ska vara precis intill när man häller på mer sprit.
Det är ju tråkigt om barn och ungdomar får en negativ inställning till friluftsliv på grund av olyckor. Att komma ut behöver ju varken vara komplicerat eller farligt om man har lite grundkunskaper och en försiktig inställning.

+1 Patrik_L

T-spritånga utbladad med luft kan tändas av statisk urladdning precis som bensinånga och gasolgas utblandat i luft.

Nu har alkohol en fördel och det är att den innehåller vatten (etanol kan bli max 96% med destillation, dvs 4% vatten vatten kvar om det inte är kemiskt torkad sprit) och T-sprit förmodligen lite mer vatten i sig vilket gör att det inte bygger upp laddning inne i en flaska på samma sätt som tex. bensin skulle göra när det skvalpar omkring i behållaren (å andra sidan är bensinånghalten så hög i flaskan/tanken att det inte kan brinna även om det skulle bli blixturladdningar inne i flaskan/tanken). Det betyder att sannolikheten att en spritflaska skulle självtända sig i luften inne i flaskan när den plaskar runt inne i flaskan är otroligt låg - är det i en säkerhetsflaska för T-sprit så tål förmodligen behållare trycket som uppkommer om det mot förmodan ändå skulle inträffa.

men visst. i torr luft och mycket syntetmaterial som gnider mot varandra (dvs de flesta kläderna och persedlar samt tält som inte är av bomull och laddas upp lätt triboelektriskt när det gnuggas och gnids mot varandra - och ännu bättre blir det om det om det finns ytor mot teflonmaterial (tex goretex) då syntet och teflon är i stort sett på varsin sida av det tribolelektriska spänningsserien och genererar maximalt med spänning när det gnuggas. ...så kan det teoretiskt vara tillräckligt att en elektrostatisk gnista mellan dessa och tex. fortfarande den lite ljumna brännaren med T-sprit kvar för att att tända på ångorna omkring denna

sprakar det mycket om kläder och annat när man hasar runt i tältet eller drar på sig kläder för att det är så torr luft så skall man väldigt försiktig om man har öppna ytor bränsle och bränsleånga i närheten - dock i naturen är det sälla kruttorr luft då detta uppkommer först när man värmer luften kraftig. Men sprakar det i kläder, man får stötar så fort man kommer i närheten av metallgrejor eller motsatt laddade plastytor och håret gärna blir flygigt av statisk laddning så skall man ändå vara försiktig

Senast ändrad:
En enkel lösning på detta problem är ju att ha TVÅ brännare till varje kök. Du fyller det första och eldar på. Om det inte räcker till fyller du den andra och växlar. När då den första kallnat kan du vid behov fylla den igen och göra om processen. Då kan man fylla brännarna långt från själva "eldandet" och en fylld brännare med locket på är ju hyfsat säker, oavsett om du fyller med superspecialsecurity-flaska eller jeepdunk.

Tragisk olycka men det skulle nog kunna inträffa för oss alla här.

Mitt enkla tips för att undvika påfyllning är att fylla på så mycket det bara går första gången. Då brinner det ca 25-30 min och på den tiden hinner man göra maten, koka sig en kaffe och värma upp diskvatten.

Bra debatt

Detta är en av de större riskerna i friluftsliv speciellt om man har barn med sig.

Intressant att gaskök nämns som mindre riskfyllt. Tror det stämmer men det händer olyckor även med gaskök t ex när kokande vattenkärl välter.

Finns det bra instruktionsvideos som även varnar för felaktigt handhavande på YouTube?

Thure

jag brukar känna efter med handen om lågan brinner.
fast när jag har använt spritbrännare fyller ja ända upp o tänder på.

Uj,,

Inte har jag insett hur farlig spriten kan vara. Visst har man hört lite, och visst har jag ett svagt minne av brand i blåbärsriset. Måste ha gått till ungefär såhär. Och jag som eldat så mycket sprit,,,

Men, nu har jag blivit upplyst. Det vill jag lova. Bra tråd!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heme Olycka med trangiakök och elever igen Kök och brännare 169
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg