När jag gjorde lumpen (88/89) råkade vi ut för en olycka med T-sprit och varmt kök, det är första och enda gången jag sett en sådan olycka. Lyckligtvis inga skadade. Så här gick det till!
XX behövde mer T-sprit för att koka maten i "snuskburken", vi fick konserver den dagen, vitabönor och korv (gasblandningen i tältet under natten var JÄVLIGT explosiv!!!) hämtar således 25 liters jeepdunken med T-röd. Konstruktionen i "snuskburken" är mycket stål, så antingen var det så varmt, eller så hade det inte slocknat när han fyllde på. Resultatet var att det flammade upp runt köket men det small som F*N från jeepdunken och det kastades ut brinnande vätska från dunken.
Min gissning är att XX skvimpat eller haft otur, hur lätt är det att fylla en typ av trangia brännare med runt 5-6 matskedar sprit från en 25 liters dunk? Och har "snuskburken" eller brännaren varit varm eller fortfarande glödande/småbrinnande så har de tänt spriten, men det stora var när elden kom in i dunken och tände sprit/luft blandningen som i samband med explotionen tryckte ut ett par liter sprit som spred sig i luften och fattade eld direkt...
Bara tur att inga satt åt det hållet detta hände!
Ingen skadad, elden släckt, säkert några kallingar bytta senare då det var en bra smäll!
Efter det fortsatte fältveckan med normala skador :-S