Oljeflaska?

Har nån ett bra tips på en flaska att ha olivolja i, som rymmer ett par deciliter? Har inte hittat någon av rätt storlek med tillräckligt tät kork. Den senaste läckte som ett såll, så det var tur att den var i tätförsluten plastpåse. En 50 cl PET-flaska är för stor, även om de är suveräna i övrigt. Jag har inte direkt lust att köpa flaskor för hundra spänn, utan gärna något billigt på Willys.. :)

Tack!

Nalgene.

Nalgene har många olika flaskstorlekar och bra kvalitet.

Finns på många www-siter och troligen även på välsorterade friluftsbutiker i Sverige.

Linsvätskeflaskor (kolla med någon bekant som har kontaktlinser) har ofta den storlek du efterlyser och brukar tåla en del.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-08-31 kl 11:20]

Säkra med gladpack!

Ta en liten bit plastfolie för matförvaring och vik den några gånger, lägg den över flasköppningen på den flaska du vill använda och skruva på korken. Plastfolien suger fast och flaskan blir tät. Ska du vara ute länge får du ta med lite extra folie eftersom den slits när man öppnar och stänger!

Apoteket

Jag sparar alla sirapsflaskor för dom är väldigt bra . Mina kontaktlinsrengöringsflaskor har "snäpplock" och sådana litar jag inte på.

Mitt tips är kolla på Apoteket bland vitaminburkar och fluortabletter. Burkarna verkar vara hållbara, men de kanske är svåra att hälla ur (dosera rätt).

Per Brune

[Ändrat av Brune 2004-08-31 kl 12:24]

Min favorit-frilufs-tvål Bliw säljs i en mycket bra förpackning. kanske kan den funka till olja? Inte helt säkert, olja har en förmåga att leta sig ut...

Re: Apoteket

Brune; sa:
Jag sparar alla sirapsflaskor för dom är väldigt bra . Mina kontaktlinsrengöringsflaskor har "snäpplock" och sådana litar jag inte på.

Mitt tips är kolla på Apoteket bland vitaminburkar och fluortabletter. Burkarna verkar vara hållbara, men de kanske är svåra att hälla ur (dosera rätt).

Per Brune[UNQUOTE]

Apoteket är ett bra förslag.

Den flaska jag tänkte på som innehöll kontaktlinsvätska från början har skruvkork och under denna droppspets. (Det var ca 25 år sedan jag skaffade flaskan och den finns fortfarande i min kanotbox och innehåller diskmedel, med andra ord rätt OK kvalitet)

Liknande flaskor används t ex till cykeloljor. http://www.performancebike.com/shop/profile.cfm?SKU=1001&subcategory_ID=4213

Thure

[Ändrat av thureb 2004-08-31 kl 14:59]

Panduro har en del burkar och flaskor. Kolla på hyllorna för tvål- och schampootillverkning. Jag har inte testat med olja, men med diskmedel som funkade bra.

MvH
Aina

Plastflaskor

Apoteket säljer tomma plastflaskor med skruvkork i olika storlekar till rimligt pris. Jag tycker att dessa flaskor är jättebra till mycket!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg