Jag har studerat kemiskt kunnigas underbara förklaringar om linolja mm på det saligt insomnade träbåtsakuten.
Rå kallpressad linolja (och den vad jag förstår asiatiska varianten tungolja) har så små molekyler att den med lätthet tränger in och impregnerar och skyddar trä mot fukt (tränger ut och byter plats med fukten, minskar rörelserna i trät därefter som bonus då det inte torkar isär lika mycket). Rostskydd på metall mm tränger ju inte in utan reagerar väl mest med rosten och oxiderar?
Terpentin tillför inget till olja vid impregnering (lösningsmedel som tillsätts av fabrikanter är mest för att göra produkten billigare, men man får gå fler gånger med inoljningen).
Man ser ganska snabbt att torrt trä suger in rå linolja och så blir ytan torr igen, då får man upprepa tills det är mättat. Då kan man torka av överflödig olja (ev. med T-röd, det brukar jag ta när jag snabbt vill kunna fernissa på båten med linoljefernissa) och sedan så oxiderar/härdar oljan långsamt inne i träet (den torkar inte via avdunstning som plastfärg gör).
Kokt olja blir ibland som en halvseg fernissa, tränger in lite grand, men härdar med ett tunt skikt på ytan (men aldrig riktigt hårt, skyddar trä men lite impregnering en bit in och med lite yta). Riktig fernissa innehåller siccativ som för att den skapar en torr hård blank yta. Här kan nog terpentin påverka och man brukar ibland använda lite utspädd fernissa till första lagren för att få tunna lager att kunna mellanslipa träresning, innan man jobbar med de blanka lagren.
Fördelen med linolja som ytskydd är att man kan ha en vis inträngning genom den inte helt slutna ytan av rå kallpressad linolja för att fräscha upp träet efter slitage. På pigmenterad linoljefärg blir det lätt ett "kritat" utseende med åren, ytan behöver då inte skrapas om den fäster bra (vilket den brukar göra då den ju trängt in lite i träet, och inte bara har torkat som ett skal utanpå). Man kan då förbättra färgen till "nymålat" bara med att borsta av och olja in den med rå linolja, eller stryka på ett tunt färgskikt om man behöver, utan att skrapa.
Kemisterna förordade rå linolja eller tungolja för impregneringskydd av trä, alla andra oljor har längre molekylkedjor, och det är det som kokning och värmning tillför. Rå kallpressad linolja behöver inte värmas för träbehandlng men kan vara mer lätthanterlig i kalla temperaturer om den värms lite, kanske vinner de med längre kedjor mer på det.
Vill man ha en hård tät yta är fernissa eller annat bra, men vinsten med olja är att det är lätt att bättra på skyddet med ny olja.
Kokt linolja är inte dåligt men ett mellanting som jag uppfattat som en bas för tillverkning av linoljefärg i första hand (och kanske metallskydd där impregnering inte är aktuellt). Den oxiderar/härdar nog lite snabbare dessutom, men sugs inte in i träet och försvinner från ytan på samma sätt som rå.
Så använder jag linolja.
Här finns en manual och en liten del av träbåtsakutens linoljekunskap som pdf.
Kallpressad svensk rå linolja av standardkvalitet från Claessons i Göteborg. De säljer även "prima" som är ännu ljusare. En träbåt mår...
grisslan.blogspot.com