Olivolja.

Tar inte kroppen av fettreserverna först och sen av musklerna. Om det är tvärtom så skulle man aldrig kunna banta för bantning är alltid ett energiunderskott. Visst åker det en del muskler om man bantar mycket men nog lär fettet åka först.

hjärnan, njurar rödablodkroppar kräver bara socker och det lättaste sättet att få det är at bryta ner muskler så muskleran börjar brytas ner först om man inte får i sig tillräckligt av energi när sockret har försvunet i blodet och levern.

fett nerbrytningen börjar att tjuvstarta under det första dygnet och tar stor fart under dygn 2 som tur är så kan kroppen anpassa sig att inte kräva så mycket socker utan den börjar anända fett för sin drift

vi längre överlevnadsstrapatser så tappar jag stora mängder av muskelaturen på benen det brukar ta ca 2-3 månaer inan bennen ser ut som dom såg ut innan.

kroppens reserv
• levern 400-500 kcal var av dom tre ämnesgrupperna glykogen, fett och proteiner ?
• Musklerna 25 000 kcal proteiner, fett 450 kcal samt kolhydrater på 1200kcal som musklerna behåller själv
• fett 135 000 kcal

avslutad210712

Gäst
hjärnan, njurar rödablodkroppar kräver bara socker och det lättaste sättet att få det är at bryta ner muskler så muskleran börjar brytas ner först om man inte får i sig tillräckligt av energi när sockret har försvunet i blodet och levern.

fett nerbrytningen börjar att tjuvstarta under det första dygnet och tar stor fart under dygn 2 som tur är så kan kroppen anpassa sig att inte kräva så mycket socker utan den börjar anända fett för sin drift

vi längre överlevnadsstrapatser så tappar jag stora mängder av muskelaturen på benen det brukar ta ca 2-3 månaer inan bennen ser ut som dom såg ut innan.

kroppens reserv
• levern 400-500 kcal var av dom tre ämnesgrupperna glykogen, fett och proteiner ?
• Musklerna 25 000 kcal proteiner, fett 450 kcal samt kolhydrater på 1200kcal som musklerna behåller själv
• fett 135 000 kcal

Nu har jag visserligen aldrig hållit på med överlevnadsstrapatser så jag kan inte referera till det. Den längsta vandringen än så länge var på 4 veckor och då gick jag ner ungefär 7 kg men inte hade jag känslan att det var musklerna vare sig på ben eller armar som försvann utan det var midjemåttet som minskade rätt kraftigt.

Nu har jag visserligen aldrig hållit på med överlevnadsstrapatser så jag kan inte referera till det. Den längsta vandringen än så länge var på 4 veckor och då gick jag ner ungefär 7 kg men inte hade jag känslan att det var musklerna vare sig på ben eller armar som försvann utan det var midjemåttet som minskade rätt kraftigt.

Har samma erfarenhet av de långturer jag gjort > 30 dagar. Med en startvikt på packningen av ca 35-37 kg, minskade jag kroppsvikten med ca 3 hg/dygn i snitt. Jag hade inget 'extra' fett med mig och åt traditionell fjällmat och vandrade ungefär 5-7 timmar/dag.
Jag upplevde inte att muskulaturen minskade, det var mest fett, midjemåttet, som försvann.
Jag tränade mycket långa lugna löppass innan för att vänja mig vid långvarigt lågintensivt arbete.

Jag hade inga problem att efter avslutad tur göra högintensiva (tävling) löpningar, vilket skulle vara fallet om muskulaturen förbrukades.

Fett

är nått man kan längta efter på långtur. Många har med olja. Smör sidfläsk etc är ibland lämpligare att blanda i maten av smakskäl. Har man bara tillräckligt med kolhydrater i kosten blir fettförbränningen inget större problem dvs inga stora mängder ketorner men man kan inte få ut lika hög effekt vid fettförbränning som kolhydratförbränning p g a det går åt mera syre för att förbränna fett.

I en svältsituation behövs kolhydrater för att utnyttja energin i kroppens fettreserver.

Thure

är nått man kan längta efter på långtur. Många har med olja. Smör sidfläsk etc är ibland lämpligare att blanda i maten av smakskäl. Har man bara tillräckligt med kolhydrater i kosten blir fettförbränningen inget större problem dvs inga stora mängder ketorner men man kan inte få ut lika hög effekt vid fettförbränning som kolhydratförbränning p g a det går åt mera syre för att förbränna fett.

I en svältsituation behövs kolhydrater för att utnyttja energin i kroppens fettreserver.

Thure

Jag funderar på hur man ska kunna veta vad som blir adekvat mängd kolhydrater i kosten om man har ett förbränning på 5-8000kcal/dygn?

Rent teoretiskt skulle "tillräckligt med kolhydrater i kosten" kunna betyda väldigt höga intag vid hög förbränning tror jag. Jag tycker inte att det verkar orimligt att tänka sig en mildare perifer insulinresistens då man ligger back 2-3000kcal/dygn - det borde ju kunna resultera i lägre koncentration oxalacetat i skelettmuskulaturen och större ketonkroppsbildning. Detta även om man får i sig absolut mängd kolhydrat långt över vad som kan betraktas som "normalt".

Den högre fysiska effekten man kan få av kolhydrat tror inte jag man har så stor glädje av vid diverse friluftsaktiviteter då de sällan kräver syrefri förbränning. Dock kan man nog få en effekt i form av välmående om man är van vid att energikompensera med kolhydrat.

(Med reservation för att jag aldrig har pluggat det här utan har läst mig till på olika ställen på webben, men i stora drag ska det stämma.)

Kroppen förbränner aldrig det just fett man har ätit, inte heller de kolhydrater eller det protein man ätit. ALLT man äter bryts först ner i matsmältningen och tas upp i tarmarna.

Kolhydrater bryts, om jag inte minns fel, ner till glukos och fruktos innan det tas upp av tarmväggen, sen går det till levern där allt bryts ner till glukos. Så oavsett vad för kolhydrat man äter så går det ut i blodet som glukos.

Fett består av glycerol och fettsyror. Glycerolet är en kolhydrat och bryts ner som det, d.v.s. hamnar i blodet som glukos.

Fettsyrorna spjälkas till ungefär 80% till monoglycerider, tarmväggen tar upp monoglyceriderna och de kvarvarande fettsyrorna och konverterar dem till lipoprotein (triglycerider med lite protein, som gör att fettet blir vattenlösligt). Lipoproteinerna trycks sen ut i lymfvätskan för vidare transport till blodet. Där händer två saker: Antingen tar levern hand om fettet eller så lagras det i fettvävnad. (Om detta inte sker inom en timme riskerar man åderförfettning.)

Sen finns det vissa begränsningar i hur mycket fett som hinner tas upp av tarmarna. Äter man väldigt mycket fett så passerar en stor del "rakt igenom".

Men det fett som kroppen använder har alltså ingen direkt koppling till det fett man äter, allt man äter bryts ner till samma beståndsdelar. Glycerolet i fettet kan omvandlas direkt till glukos av levern (det är ungefär 10% av triglyceriderna), men övrigt fett måste omvandlas via citronsyracykeln (som kräver en viss mängd glukos för att kunna starta).

Jag funderar på hur man ska kunna veta vad som blir adekvat mängd kolhydrater i kosten om man har ett förbränning på 5-8000kcal/dygn?

Det beror på intensiteten i arbetet.

Med ett jämnt tempo räcker det (enligt överlevnadslitteraturen) med 500 kcal kolhydrat om dygnet för att få fettförbränningen att fungera. Men så fort du tar i lite extra så ökar förbränningen av glukos och du riskerar lågt blodsocker.

Kroppen har i princip ingen buffert av glukos, all glukos som finns är det som finns i blodet och levern. Tar den slut kan man bara fylla på genom att äta kolhydrater.

Det beror på intensiteten i arbetet.

Med ett jämnt tempo räcker det (enligt överlevnadslitteraturen) med 500 kcal kolhydrat om dygnet för att få fettförbränningen att fungera. Men så fort du tar i lite extra så ökar förbränningen av glukos och du riskerar lågt blodsocker.

Kroppen har i princip ingen buffert av glukos, all glukos som finns är det som finns i blodet och levern. Tar den slut kan man bara fylla på genom att äta kolhydrater.

fett förbränningen fungerar bra utan att tillföra 500 kcal, det kan till och med vara bättre för kroppen att helsvälta än att tillföra liten mängd mat vid hel svält så blidas det ketonkroppar som kroppen kan lärasig att förbränna även hjärnan.
när hjärnan känner att det har bildas ketonkroppar så börjar den att sänka sitt behov av socker efter 6 veckor så kan socker behovet ha minskat till 75 % vilket gör att man inte bränner lika mycket muskler.

att äta 500 kcal kan kännas bättre men men man måste nog äta mera för att få en eftekt på hjärnas tankeförmåga och rent fysiskt så är det inga problem att anstränga sig t.ex. att åka skidor 6-12 tim per dygn med bara tillförsel av vatten (tallbarsdryck).
vid helsvält så brukar folk gå ner ca 1 kg perdygn och då lider dom inte av vättskebrist.

fett förbränningen fungerar bra utan att tillföra 500 kcal, det kan till och med vara bättre för kroppen att helsvälta än att tillföra liten mängd mat vid hel svält så blidas det ketonkroppar som kroppen kan lärasig att förbränna även hjärnan.
när hjärnan känner att det har bildas ketonkroppar så börjar den att sänka sitt behov av socker efter 6 veckor så kan socker behovet ha minskat till 75 % vilket gör att man inte bränner lika mycket muskler.

att äta 500 kcal kan kännas bättre men men man måste nog äta mera för att få en eftekt på hjärnas tankeförmåga och rent fysiskt så är det inga problem att anstränga sig t.ex. att åka skidor 6-12 tim per dygn med bara tillförsel av vatten (tallbarsdryck).
vid helsvält så brukar folk gå ner ca 1 kg perdygn och då lider dom inte av vättskebrist.

Lite OT men....Varför skulle det vara bättre att helsvälta än att tillföra lite mat? Och varför skulle det inte vara några fysiska problem med fysisk aktivitet 6-12h/dygn utan energi?

tillför du lite mat så bildas det inte ketonkroppar och då kommer kroppen att ha en hög förbrukning av socker, och saknar du socker från maten så kommer kroppen att bränna muskler vilket blir förödande i längden. men vid hel svält så bildas det mycket ketonkroppar och kroppen lärsig att använda ketonkropparna som bränsle och då går det inte åt lika mycket muskler till och med hjärnan kan börja äta ketonkroppar. vi har stor mängder energi i kroppen och när folk dör vid t.ex. hunger strejk så dör dom inte av att dom har slut på fett utan, av vitamin brist. framförallt B,1 vilket det finns i vissa svampsorter så svamp kan vara en bra nöd mat.

det som är otroligt viktigt på turern är att man får en bra nattsöm samt att man kanske tar en liten tupp lur mitt på dagen istället för att släpa med en massa special mat (olja), om man nu har råd att ta lite av kroppen reserver.

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
det som är otroligt viktigt på turern är att man får en bra nattsöm samt att man kanske tar en liten tupp lur mitt på dagen istället för att släpa med en massa special mat (olja), om man nu har råd att ta lite av kroppen reserver.

Äntligen någon som erkänner att min powernap inte beror på åldern utan att jag är otroligt klok :)

Sen är nog inte min oljeranson speciellt stor så jag orkar nog med den också.

Sedan sommaren 2008 hade jag gått ner ca 15 kg före 2009 års vandring. Dessutom var packningen ungefär 8 kg lättare så säg 20-25 kg mindre vikt att släpa på. Trots att jag åt mindre än tidigare och trots högre tempo så gick jag inte ner i vikt under mina vandringar i fjol sommar. Kan inte tro att kroppen är så dum att den tar av fettet bara därför att det finns och när det inte finns i något större överflöd så låter kroppen bli. Är det helt enkelt så att 20% mindre vikt gjorde att jag hamnade ungefär i balans mellan förbränning kontra energiinnetag?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg