Olika varianter på tältkåtor

Amerikanska...

...tältkåtor kallas ju för Tipi men bygger på samma princip. Finns några märken som alla är bärbara dvs någon form av nylonväv i yttertältet. kaminer finns till, dessa också bärbara ofta i titan.

Titanium goat är en tillverkare (titaniumgoat.com) en annan som jag är nyfiken på är seekoutside.com

...har inte kommit till skott ännu, men lutar åt någon av ovanstående pga bärbarhet och packbarhet.

...pris ungefär som tentipi...

//J

Jag vet flera norrmän som eldar i sina syntetkåtor. Det fungerar, men de har också gott om små brännhål upptill. Sotet lägger sig också ytligt mot duken i en syntetkåta. Blir skitigt på annan sätt än i en kåta med bomull/polyduk där duken suger upp.

Myggnät i toppen kan man ordna själv, med kardborre och myggnät:

d02408dd59a2dfb411e6c604ae664dc4.jpg

Svårt göra en kåta mindre än Tentipis femmor eller typ 4-6 från Helsport. Behöver höjden för att kunna elda.

Vestibulen se jag som totalt onödigt.

Raskesven

Jag skulle inte elda i en Helsport och kamin är väl lite överdrivet på sommaren..

Har en Varanger 4-6, har eldat lätt över 200 timmar i eldlåda utan minsta hål. Skulle det någon gång bli ett så får man lappa, inte värre än så. Golvet däremot har fått några hål då jag eldat tall och det sprätt från elden men det gör mig inget.

Varanger har myggnät i dörr, i inluftarna och i topphatten. Har haft problem med mygg/knott samt kalldrag pga golvet ej fäster mot tältduken men löst det genom att sy fast en 2 dm remsa fallskärmsduk varvet runt. Väldigt praktiskt.

Innertält

som sagt mera mygg, myr & knottsäkert men du har ju redan ett HB. Kombinationen eld eller kamin och fast golv känns tveksam säkerhetsmässigt bra att kunna slita sig ut mellan kåtavägg och golvet i en nödsituation.

Att kunna torka kläder i en kåta med eller utan eld/kamin kan vara stor fördel.

Tentipi med innermanövrering av ventilationen och bra golv betalar sig i längden. Kanske läge att söka på begagnatmarknaden.

Thure

Jag slog till på en Kongsvold eller Dividal (xxl) från Helsport.
8-10 camp. Dvs med vestibulen.
Tvärtemot många råd här men det kändes rätt.
Har köpt till golv som går att vika undan en flik i om man vill elda.
Kommer nog inte elda alls utan på sin höjd använda gasollyktan...
Satte upp det på prov ikväll och har hittat några saker som behöver förbättras.
Torkställningen behöver upp högre (slår i huvudet). En kaffeknekt till gasollyktan ska införskaffas.
Ska se om man får ner duken ordentligt mot marken. Golvet är inte perfekt mot yttertältet. Förstår om det blir kallt där. Tänk om man kunde ha blixtlås där. :)

Gick raskt att sy fast den 2 dm breda tygremsan utmed golvet. Kardborre på ytterkanten av remsan och på tältduken. Kalldrag och myggplågan löst utan att behöva skaffa innertält, samt marginell viktökning.

Tyg och karrdborreband kostade mig ca 400 kr och är en investering och modifiering som verkligen ökat komforten. Rekommenderar verkligen motsvarande lösning.

Gick raskt att sy fast den 2 dm breda tygremsan utmed golvet. Kardborre på ytterkanten av remsan och på tältduken. Kalldrag och myggplågan löst utan att behöva skaffa innertält, samt marginell viktökning.

Tyg och karrdborreband kostade mig ca 400 kr och är en investering och modifiering som verkligen ökat komforten. Rekommenderar verkligen motsvarande lösning.

Hur fäste du kardborrebandet i tältet?

Jag använde Liquisole på min kåta i bomull/poly från Moskosel. Sitter som berget. På syntetduken längst ner fäste inget lim. Fick sy där.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
DoktorGlas Tältpinner - olika typer Bo och sova 22
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
skogsbaronen Liggunderlag - Olika vinterlösningar Bo och sova 63
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
tusenkonstnar Olika "innerlakan" till sovsäckar Bo och sova 11
Martin Fjäderlätt Amerikanska och europeiska cuin olika? Bo och sova 17
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg