Olika skäddakonstruktioner

Börjar nu ett bygge av Isfjord. Tänker sätta på en skädda och skulle vilja ha lite respons på olika konstruktioner.

Två huvudtyper verkar gälla. En som fälls ut så den blir som en trekant (ostbit) och en som mera ser ut som ett roderblad. Erfarenheter och råd på dessa?

En annan fråga är regleringens konstruktion. Det jag själv provat tidigare är en styv stålvajer som glider i ett rör. Någon form av motstånd i systemet håller skeddan lagom ute. Nackdelarna ser jag som risk för rost i systemet. Såg ett intressant system på nätet där en resår vill dra ut skäddan och den hålls in med en vanlig flätad lina. Inget som kan rosta och ganska enkel konstruktion. Har du några idéer eller tankar så dela gärna med dig.

Se bilden (lite plottrig).

AV
 

Bilagor

  • skädda.JPG
    skädda.JPG
    12.9 KB · Visningar: 1,609
Den känsla jag fått efter att ha testat varierande skäddakonstruktioner är att varianten som du kallar roderblad är den som ger mest "bett". Detta grundar jag enbart på praktisk erfarenhet med det finns säkert de som dessutom kan teorin bakom och jag är inte en av dem.

Den bästa konstruktionen jag har sett hittills är kari teks, säljs som ett färdigt kit och sitter dessutom nu som standard i flera kajaker. En färdig kasett för själva skäddan, en för reglaget och sen möjlighet att förbinda de två kasetterna med såväl deras hydrualiska variant som vanlig vajer. De säljer t.o.m. en variant med kombinerad roder/skädda som jag skulle vilja se i verkligheten. Blir ju som ett underliggande roder eller skädda som dessutom fälls in om man får bottenkänning.

/Rickard
 
Jag har en P&H Icefloe sen 1991 och har aldrig haft problem med kärvande wire eller reglage. Wiren är rostfri och det enda som hänt är att fästet wire/skädda har gått av två gånger. Har själv gjort en budgetlagning med en elkabelanslutning (finns på OK) som jag tog bort plasten från. Att popnita fast den i skäddan blir för klumpigt så det är bättre att nita för hand med aluspik.

Tänk på var du sätter reglaget. På min sitter det jättebra tack vare att kanoten är tillräckligt bred för att få plats bredvid sittbrunnssargen. Justerknappen är en plastcylinder som sitter runt wiren med en insex låsskruv. I senaste Paddling testades en kanot där det inte fungerade bra. Läs och tänk till!

En skädda enligt första modellen tål mer stryk och det fastnar inte så mycket på den. Nummer två är betydligt känsligare för skador. Gummicord är färskvara så har du det bör det vara lätt att byta...
 
Tack för snabba svar.

hittills 1-1 i modeller.

Jo gummicorden är enkel utbytbar. Stoppet var en liten rörstump som passar upp i ett hack ovanför skäddan. Kan enkelt föras in med en pinne. Fördelen som jag ser det är att det endast behövs ett snöre som håller in skäddan helt eller delvist. Inget som skall skjutas fram och tillbaka. Går man på en sten flexar gummisnodden.

AV
 
"Min" skäddamodell åker in om jag går på en sten men jag måste ta ner den igen manuellt. Om jag har gått på så har jag gått för snävt någonstans (kallas också självförvållat ;-) och då kan det vara en fördel att skäddan blir kvar uppe så jag har lätt att manövrera bort därifrån...

En fördel är att jag ser på reglaget exakt hur mycket skädda jag har nere.
 
Både vajer och cordvarianten fungerar nog ganska bra om de byggs ordentligt - de har lite olika för/nackdelar men det mesta handlar ändå tillslut om handhavandet. Inte backa på grejer eller dra upp aktern på sandstranden..

Jag har valt att bygga med ett "roderliknande" blad som dras ned av en cord, upp med vanlig skotlina (tunn, försträckt) och sen regleras med en clamcleat på vänstersidan framme vid sittbrunnen. Tycker den har funkat bra och kommer antagligen att använda samma konstruktion vid ett ev nytt skäddabygge.

Anledningen till att jag valde cord är att jag tycker att vajrarna har en tendens att kinka/kärva ibland och då är det lite pyssel att byta. Corden gör skäddan fjädrande och du behöver aldrig tänka på att dra in den när du lägger upp kajaken på land t ex (dock lika känslig för sand o skräp..). Den är också mycket lätt att byta i fält (har inte hänt än på 4 kajaker och 6 år, peppar, peppar..) och man kommer åt allting utifrån. Den kan inte trilla ur om inte både snöre & cord går av..

Min variant är lite pysslig att bygga men sen sköter den sig bra.. Inga extra lösa delar, förutom själva skäddan, och ingen metall (rostar..) eller skruvar inblandade.
Bilden föreställer den ritning jag använde senast. Linor & cord (gråa) löper i ett spår i skäddan och är fästa med en vanlig knut som stopp. Själva skäddan är av kolfiber med plywoodkärna, ca 6-8 mm bred och boxen 8-10 mm. Alltså ganska smal och med väldigt lite glapp. Skulle inte rekommendera den för förstagångsbyggare dock..

Tror att "roderbladet" biter bättre än "ostbiten" i vattnet, men det är känsligare om man backar på stenar t ex. Ännu ett val man har alltså..

Men som sagt, en bra vajerskädda är säkert också bra..

/ Ulf
 

Bilagor

  • skaddanyliten.jpg
    skaddanyliten.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,616
Jag har en P&H Icefloe sen 1991 och har aldrig haft problem med kärvande wire eller reglage. Wiren är rostfri och det enda som hänt är att fästet wire/skädda har gått av två gånger. Har själv gjort en budgetlagning med en elkabelanslutning (finns på OK) som jag tog bort plasten från. Att popnita fast den i skäddan blir för klumpigt så det är bättre att nita för hand med aluspik.
Har en Icefloe sedan 1987. Aldrig några problem med skäddan. Vet dock att hyrakajaker med samma konstruktion haft problem med böjda vajrar vid skjutreglaget då kunder använt vajern som handtag.
 
Den känsla jag fått efter att ha testat varierande skäddakonstruktioner är att varianten som du kallar roderblad är den som ger mest "bett". Detta grundar jag enbart på praktisk erfarenhet med det finns säkert de som dessutom kan teorin bakom och jag är inte en av dem.

Den bästa konstruktionen jag har sett hittills är kari teks, säljs som ett färdigt kit och sitter dessutom nu som standard i flera kajaker. En färdig kasett för själva skäddan, en för reglaget och sen möjlighet att förbinda de två kasetterna med såväl deras hydrualiska variant som vanlig vajer. De säljer t.o.m. en variant med kombinerad roder/skädda som jag skulle vilja se i verkligheten. Blir ju som ett underliggande roder eller skädda som dessutom fälls in om man får bottenkänning.

/Rickard

Hej

Köpte Kari teks vajerskädda till min Njord, vilket inte var helt lyckat.

Konstruktionen är väldigt tung med "skäddabox" i skäddaboxen, vidare är skäddaboxen stor (=hög) vilket sammantaget gjorde att jag fick bygga en egen box och endast använda reglage, vajer och skädda.

Har man en stor (och tung) plastkajak är detta förmodligen inget problem. Kvalitet och finish på deras prylar var mycket hög. Funktionen i min kajak är jag mycket nöjd med.

/Calle
 
Rost på stållinan har jag aldrig hört talas om även om man lyckas fått till en beläggning så är det inga problem eftersom resten av konstruktionen är av plast. Ett bra tips är annars att ta loss stålinan en gång om året och smörja in den med någon tunnare olja. Orkar man inte det går det säkert bra ändå.

Obs stålinan skall föstås vara av rostfritt material

fenskädda kontra pizzabitsskädda har varit uppe förut. fenskäddan är sexigare och teoretiskt lite bättre men praktisk märks nog ingen större skillnad.

Att eftermontera en skädda är en böld i baken. Man har mycket att vinna på att få dit den under byggets gång. Det är speciellt trixigt att få skarven box-skrov tät även att dra plast slangen kan vara marigt. Det gäller även att få till en bra radie på slangen under däcket

Trapper har haft två Icefloar inne för Skäddarenovering under våren bägge väl använda men med orörliga skäddar. Problemet är att man kan stuka till stållinan om man tar i.

KS lösning är betydligt ellegantare man låter stållian gå innut i röret. Ända kruxet här är när man skall montera stoppskruven det gäller att vara försiktig så att man verkligen prickar hålet i röret.

Hans Friedel
 
Ang skedda

Den känsla jag fått efter att ha testat varierande skäddakonstruktioner är att varianten som du kallar roderblad är den som ger mest "bett". Detta grundar jag enbart på praktisk erfarenhet med det finns säkert de som dessutom kan teorin bakom och jag är inte en av dem.

Den bästa konstruktionen jag har sett hittills är kari teks, säljs som ett färdigt kit och sitter dessutom nu som standard i flera kajaker. En färdig kasett för själva skäddan, en för reglaget och sen möjlighet att förbinda de två kasetterna med såväl deras hydrualiska variant som vanlig vajer. De säljer t.o.m. en variant med kombinerad roder/skädda som jag skulle vilja se i verkligheten. Blir ju som ett underliggande roder eller skädda som dessutom fälls in om man får bottenkänning.

/Rickard

Har inte provat men en vän var imponerad:
http://www.kari-tek.co.uk/SkegSystems.html
För eftermontering:
http://www.karitek.co.uk/kbyre/acatalog/Skeg_Systems.html
Vad är expertpanelens utlåtande? ;)
 

Liknande trådar