Jag undviker helst olika non-stickbeläggningar, såsom Teflon m.fl. Visst är de bra i början, det bränner fast mindre, såsom redan sagts i forumet, men nackdelarna blir med tiden rätt stora. Unnder den tid då jag fortfarande bodde hemma hann jag uppleva hur den ena "superkastrullen" efter den andra sakta men säkert förlorade sin beläggning, chip för chip. Sannolikheten att detta hamnade i maten torde vara stor och jag tvivlar på att det var ett direkt nyttigt kosttillskott.
Andra orsaken varför jag inte använder dessa kastruller längre är att när de blir överhettade (lätt hänt med 3kW brännareffekt..) så dunstar "teflonet" till en mycket ohälsosam gas, vilken allvarligt kan skada lungorna.
För tillfället använder jag själv vanliga alu-kokkärl, men funderar på att välja Duossal istället. Att det bränner lite i botten kan jag ta, det brukar hjälpa med låg effekt och lite fett ju...
/R.J.
Andra orsaken varför jag inte använder dessa kastruller längre är att när de blir överhettade (lätt hänt med 3kW brännareffekt..) så dunstar "teflonet" till en mycket ohälsosam gas, vilken allvarligt kan skada lungorna.
För tillfället använder jag själv vanliga alu-kokkärl, men funderar på att välja Duossal istället. Att det bränner lite i botten kan jag ta, det brukar hjälpa med låg effekt och lite fett ju...
/R.J.